Skip to main content
آن چین دیتا

آن چین دیتا (OnChain Data) مجموعه‌ای از اطلاعات حاصل از تجریه و تحلیل زنجیره بلاکچین هر ارز دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در واقع هدف از استفاده از آن چین دیتا یا همان داده‌ های آن چین، شناسایی رمز ارزهای مستعد رشد می‌باشد. داده‌های درون شبکه بلاکچین حاصل از سایت تحلیل آنچین امکان بررسی تمامی تراکنش‌ها و نقل و انتقالات مالی را روی یک بلاکچین خاص برای شما بوجود می‌آورد.

این درحالی است که در سیستم بانک‌داری سنتی این قابلیت مشاهده نشده و این موضوع نیز بستر را برای فسادهای مالی ایجاد کرده است. شاخص های آن چین دیتا On Chain به شما در تشخیص جهت روند بازار پیش از دیگر معامله‌گرها برای انجام معاملات سریع‌تر به شما کمک خواهد نمود.

داده‌های تراکنش‌های ارزهای دیجیتال برخلاف دیگر بازارهای مالی به صورت عمومی امکان دسترسی دارند و بواسطه آن‌ها به آسانی می‌توان اقدام به شناسایی پروژه‌هایی که ارزش سرمایه‌گذاری دارند، نمود. علاوه‌بر ارائه دیدگاه‌های مختلف درباره روند رمز ارزها توسط تحلیل‌ فاندامنتال و تحلیل تکنیکال، استفاده از آن‌ چین دیتا (on-Chain Data) نیز در تجزیه و تحلیل زنجیره بلاکچین هر رمز ارز اطلاعات مفید را ارائه می‌دهد. در ادامه این مطلب به کاربردها و مزایای داده های آن چین دیتا خواهم پرداخت.

توجه: تحلیل تکنیکال بدون تحلیل بنیادی یک تحلیل ناقص خواهد بود. لذا پیشنهاد می‌شود به نتایج این تحلیل به تنهایی جهت سرمایه‌گذاری اکتفا ننمایید.

آن چین دیتا On chain Data چیست؟

آن چین دیتا یا دیتای آنچین (on-Chain Data) داده‌هایی هستند که در برگیرنده تمام تعاملات زنجیره بلاکچین می‌باشند و در شبکه به صورت ذخیره شده وجود دارند.

داده های انچین یا زنجیره‌ای اطلاعاتی همانند تمام تراکنش‌های انجام شده بر بستر بلاکچین عمومی را شامل می‌شوند. برای نمونه جزئیات تراکنش نظیر رمز ارز منتقل شده، آدرس ارسال و دریافت، آدرس کیف پول ارز دیجیتال، کارمزد تراکنش، مبلغ تراکنش و … و همچنین کد قرارداد هوشمند، کارمزد استخراج، داده‎‌های بلوکی نظیر زمان نیز از اطلاعاتی است که آن چین دیتا در اختیار کاربران قرار می‌دهد. براساس مکانیسم خلل‌ناپذیر، قدرتمند و امنیت بلاکچین، آن چین دیتا امکان تغییر، حذف و دستکاری ندارند.

تحلیل روی زنجیره و آموزش تحلیل آنچین یک استراتژی تحقیقاتی با استفاده از اطلاعات موجود در بلاکچین عمومی می‌باشد. از همین رو آن چین دیتا امکان پیش‌بینی روند قیمت‌ها و حمایت از استراتژی‌های معاملاتی را برای تحلیلگران بوجود می‌آورد.

کاربرد و مزایای داده های انچین

کاربرد و مزایای داده های انچین

همانطور که شاید تابحال پی برده باشید، تحلیل درون زنجیره‌ای یا OnChain Analysis، ترکیبی از تحلیل فاندامنتال و تکنیکال است که معامله‌گرها با استفاده از آن به بررسی روند تراکنش‌های درون شبکه‌ای می‌پردازند.

تحلیلگران آنچین براساس آن چین دیتا تلاش دارند تا به پیش‌بینی بهتری نسبت به حرکت قیمتی رمز ارز موردنظرشان در آینده داشته باشند. در واقع شما می‌توانید به کمک آن چین دیتا با شناسایی بهترین ارزهای دیجیتال مستعد رشد، بهترین تصمیم را برای خرید و فروش و سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بگیرید.

از دیگر کاربردهای آن چین دیتا (OnChain Data) امکان استفاده از آن در معاملات روزانه برای سرمایه گذاران و معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. اگرچه در آموزش تحلیل آنچین به این نکته اشاره شد که این تحلیل برای معاملات کوتاه مدت مناسب نیست، اما بدین معنا نیست که در معاملات روزانه هیچ کاربردی ندارد.

از طرفی امکان بررسی میزان کوین‌های استخراج شده و حجم تراکنش‌ها نیز بواسط داده های انچین وجود دارد. استفاده از آن چین دیتا سبب پیشروی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار شده و می‌توان بواسطه آن از عملکرد نهنگ‌های بازار مطلع شد. از این‌رو لازم است تمامی سرمایه‌گذاران با دیتای آنچین (on-Chain Data) آشنایی نسبی داشته باشند.

محدودیت ها و معایب دیتای آنچین  (on-Chain Data)

در کنار تمامی مزایا و کاربردها ذکر شده در رابطه با آن چین دیتا، معایبی نیز در استفاده از آن وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنم:

اجزای تشکیل دهنده داده های انچین

اجزای تشکیل دهنده آن چین دیتا

آن چین دیتا به بلاکچین و سیستم دموکراتیک آن بسیار وابسته هستند. این داده‌ها شامل 3 لایه رفتار خریداران و فروشندگان متمرکز، سلامت شبکه و ارزیابی شبکه می‌شوند.

رفتار خریداران و فروشندگان متمرکز

در بازار کریپتوکارنسی صرافی‌ها، تریدرها و سرمایه‌گذاران بزرگی وجود دارد که در معاملات روزانه تاثیری ندارند، اما رفتار این افراد در روند بازار اهمیت بالایی دارد.

لایه دوم با استفاده از شاخص‌هایی از آن چین دیتا به تحلیل و ارزیابی فعالیت این افراد کمک می‌کند. اطلاعات حاصل در لایه اول، در لایه دوم نیز کاربرد داشته و نسبت به برنامه‌های سرمایه‌گذاران بزرگ، دید عمیق‌تری را ارائه می‌دهند.

سلامت شبکه

لایه اول علاوه‌بر نقش زیرساختی، در تعیین ساختار لایه‌های بعدی نیز نقش دارد. دیگر لایه‌ها براساس دیتای این بخش، شاخص‌هایشان را ایجاد می‌کنند. داده‌ها در این فاز غیرقابل دستکاری، ویرایش و خام هستند. لایه اول شامل یکپارچگی پولی (موجودی در گردش)، امنیت (نرخ استخراج و نرخ هش)، شفافیت شبکه و کاربردها (حجم تراکنش‌ها و آدرس‌های فعال) می‌گردد

ارزیابی ارزش

ماینرها در بازار رمز ترز هنگامی که قیمت بیت کوین برابر یا کمتر از قیمت واقعی آن باشد، اقدام به فروش وسیع داراییشان نمی‌گیرند. براساس آن چین دیتا می‌توان به این فاصله قیمتی پی برد.

آن چین دیتا به معامله‌گرها جهت حدس ارزش واقعی و تشخیص حباب‌های منفی یا مثبت بازار کمک می‌کنند. در بلاکچین بیت کوین با استفاده از داده های انچین می‌توان میزان حباب را هر 10 دقیقه توسط تحلیل ایجاد بلاک‌های جدید محاسبه نمود.

روش های استفاده از داده های آن چین

روش های استفاده از آن چین دیتا

آن چین دیتا برای معامله‌گر دید عمیقی را ایجاد می‌کند و مورد استفاده برای همه بیزینس‌ها و افراد فعال در این حیطه می‌باشد. هرچند این داده‌ها به تنهایی نمی‌توانند پاسخگوی تمام اتفاقات بازار باشند، اما به سازمان‌دهی معاملات رمز ارزی کمک می‌کنند. در ادامه به روش‌های کار با آن چین دیتا اشاره می‌کنم:

ارزش کل قفل شده  (TVL)

ارزش کل قفل شده یا TVL، معیاری در پلتفرم دیفای یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز جهت اندازه‌گیری دارایی‌های دیجیتال می‌باشد. هراندازه TVL عدد بالاتری را نمایش دهد، نرم افزار و یا پلتفرم مدنظر قابل اعتمادتر بوده و از نظر آن چین دیتا دارای ارزش بالاتری خواهد بود. TVL در واقع شامل مجموع استیبل کوین‌ها، توکن‌ها و دیگر رمز ارزهایی است که به عنوان وثیقه در یک پلتفرم برای وام ارز دیجیتال بکار می‌روند.

همچنین این ارزش برای پلتفرم نقدینگی لازم را نیز فراهم می‌کند و سبب افزایش اعتبار آن خواهد شد. برای نمونه درصورتی که یک پلتفرم دیفای دارای تتر به ارزش 5 میلیون دلار، اتریوم به ارزش 10 میلیون دلار و دیگر توکن‌های ERC-20 به ارزش 2 میلیون دلار باشد، ارزش کل قفل شده یا TVL آن معادل 17 میلیون دلار می‌شود.

حجم معاملات

حجم معاملات (Trade Volume) یکی دیگر از معیارهای دخیل در آن چین دیتا است. این معیار در واقع مشخص کننده مجموع واحدهایی از یک رمز ارز است که در بازه زمانی معینی خرید و فروش شده‌اند. حجم معاملات اطلاعات مفیدی درباره نقدینگی و فعالیت بازار یا یک پلتفرم در اتیار کاربران قرار می‌دهد.

درصورتی که حجم معاملات یک اپلیکیشن و پلتفرم دیفای عدد بالاتری را نمایش دهد، می‌توان نتیجه گرفت نقدینگی بالایی در آن بستر موجود است. این معیار در کنار آنالیز آنچین در تجزیه‌های تکنیکال بکار می‌رود.

توزیع عرضه

حوزه بلاکچین و ارز دیجیتال هرچند که معروف به تمرکززدایی است، اما در برخی مواقع نشانه‌هایی از تمرکز در آن مشاهده می‌شود. برای نمونه فرض کنید مقدار بسیار زیادی از عرضه کل یک رمز ارز خاص در اختیار Active Addresse محدودی باشد.

در این حالت می‌توان گفت این رمز ارز از نظر توزیعی دارای عملکرد نامتناسبی بوده و نهنگ‌ها امکان تغییر قیمت آن را به سرعت خواهند داشت. آن چین دیتا مورد بررسی در این جنبه بازار به نام توزیع عرضه (Supply Distribution) معرفی می‌شوند. با بررسی این داده‌ها می‌توان از روش توزیع یک رمز ارز در میان آدرس‌های فعال بازار مطلع شد و با دقت بیشتری استراتژی سرمایه‌گذاری خود را تنظیم نمود.

اطلاعات توسعه‌دهندگان و ماینرها

معمولا پورتفوی پروژه‌های درحال انجام رمز ارزها در دسترس عموم قرار دارد. پیگیری این آدرس‌ها به کاربران کمک می‌کند تا متوجه شوند که آیا تیم درحال جمع‌آوری و بارگزاری توکن می‌باشند و یا نه. در پروژه‌هایی نظیر بیت کوین و اتریوم به ماینرها جهت حفظ شبکه نیاز است و از این رو ذهنیت آن‌ها مهم می‌باشد. رفتار خرید و فروش ماینرها به مقدار زیادی روی بازار موثر است.

زمان نگهداری

ارزیابی مدت زمان هولد کردن ارز دیجیتال خاص به معنای آن است که سرمایه‌گذاران برای زمان طولانی یک ارز را نگهداری می‌کنند و در یک زمان اقدام به فروش آن‌ها می‌نمایند.

در این شرایط می‌توان به حال و هوای بازار و موقعیت سرمایه‌گذار پی برد. با افزایش تعداد سرمایه‌گذاران، شاهد کاهش عرضه در گردش رمز ارز خواهید بود. این تحلیل بیان دارد که درصورتی که تقاضا ثابت باشد، با افزایش قیمت رمز ارز مواجه می‌شوید.

آدرس‌های فعال

آدرس‌های فعال (Active Addresse) در یک پلتفرم خاص و یا بازار یکی دیگر از پارامترهای مهم در تحلیل آن چین دیتا هستند. در دنیای کریپتوکارنسی بلافاصله بعد از اینکه یک آدرس (فستنده یا گیرنده) در یک تراکنش موفق وجود داشته باشد، به عنوان آدرس فعال تلقی می‌شود.

بنابراین بازارهای مالی پررونق، دارای آدرس‌های فعال بیشتری هستند. با کاهش این آدرس‌ها در یک پلتفرم، آن پلتفرم احتمال تجربه از دست رفتن کاربران و رکود را خواهد داشت.

تعداد توکن‌های انتقالی به صرافی

در آن چین دیتا امکان مشاهده توکن‌هایی را که به طور مداوم به صرافی‌هایی نظیر کوین بیس و بایننس هدایت می‌گردند، خواهید داشت. ایتن امر به معنای اصلاح قیمت ارز دیجیتال است و براساس این اطلاعات می‌توان میزان ریسک مالی سرمایه‌گذاری و ریسک نگهداری ارز دیجیتال خود را سنجید.

نظارت بر رفتار نهنگ های بازار

براساس بررسی آن چین دیتا می‌توان به تعداد نهنگ‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ پی برد. هنگامی که درصد بالایی از یک دارایی در اختیار گروه‌های کوچکی باشد، این سرمایه‌گذاران در مقیاس بزرگ امکان دستکاری بازار را خواهند داشت. از همین رو تجزیه و تحلیل دارندگان اصلی رمز ارزها دارای اهمیت بسیاری است.

شما از طریق سایت‌های تحلیلی با برخورداری از امکانات و ابزارها و نمودار آنچین می‌توانید به آن چین دیتا دست یابید. از جمله این سایت‌ها می‌توان به سایت IntoTheBlock اشاره کرد که یکی از شرکای تجاری فرهاد اکسچنج می‌باشد.

ارسال پاسخ