Skip to main content
آموزش نرم افزار ال ویو

در آموزش نمودار الیوت و نرم افزار ال ویو به تئوری موج الیوت به نحوه ارتباط نرم افزار ال ویو با داده‌های ریل تایم خواهم پرداخت. نرم افزار ال ویو (elwave) یکی از نرم افزارهای تحلیلگر اتوماتیک است که براساس امواج الیوت به تحلیلگران برای موج شماری سهام کمک می‌کند. این نرم افزار با بررسی و شناسایی 5000 در چند دقیقه به ارائه و طبقه‌بندی الگوهای مناسب در قالب سناریوهای احتمالی بر اساس احتمال وقوع می‌پردازد. این نرم افزار هم برای بورس ایران و هم بورس بین‌المللی کاربرد داشته و تنها چالش آن ورود دیتا به نرم افزار است.

در واقع در این ویدیو از آموزش نرم افزار ال ویو مشاهده می‌کنید که نرم افزار ال ویو به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید داده‌های بازار را روی سرورهای dde یا داینامیک دیتا اکسچنج  (Dynamic Data Exchange) بخوانید.

نرم افزار متا تریدر یکی از نرم افزارهای معروف در بازار بین المللی و بورس ایران است که امکان اتصال به سروهای dde و خواندن داده‌های آن را دارد. در این جلسه از آموزش نرم افزار ال ویو به شما آموزش می‌دهیم که چگونه نرم افزار متا تریدر را به نرم افزار ال ویو متصل کنید تا بتوانید داده‌های ریل تایم و سیگنال‌ها را روی نرم افزار ال ویو هم مشاهده کنید. اجزای تشکیل دهنده نرم افزار ال ویو شامل نوار ابزار، پنجره  Wave tree، پنجره Summary inspector و  Chart window است. که در قسمتهای بعد به توضیح هر کدام از این ابزارها خواهم پرداخت.

روش انتقال دیتا به نرم افزار ال ویو

از نوار ابزار بالای نرم افزار ال ویو گزینه CHART و بعد از آن گزینه NEW CHART را انتخاب کنید. سپس در پنجره مقابل تنظیمات زیر را وارد نمایید.

روش انتقال دیتا به نرم افزار ال ویو

سپس گزینه OKرا زده و بدین شکل سهام مورد نظر برای شما نشان داده خواهد شد. در این مرحله انتقال دیتا و آنالیز چارت تمام شده است. اجزای تشکیل دهنده نرم افزار ال ویو شامل موارد زیر است:

نوار ابزار:

نوار ابزار نرم افزار ال ویو

پنجره Wave tree:

Wave tree نرم افزار ال ویو

پنجره Summary inspector:

Summary inspector نرم افزار ال ویو

Chart window:

Chart window نرم افزار ال ویو

اصول کار نرم افزار ال ویو براساس تئوری الیوت است. این تئوری بوسیله آقای رالف الیوت براساس تحقیقات و مشاهدات او در سال 1938 صورت گرفته است. آقای الیوت این نظریه را بر مبنای تغییرات قیمت ارائه داد و براساس آن دوره‌های حرکتی قیمت را در قالب الگوهای تکرار شونده و مشخص امواج توضیح داده است.

درواقع این امواج روانشناسی عمده مردم را در بازارها براساس موج‌ها و الگوهای تکرار شونده و مشخص به ما نشان خواهد داد. از نقطه نظر آقای الیوت ویژگی‌های حرکت‌های بازار مالی براساس شرایط معقول، احساسی، ابهام و منطق گروهی تشکیل شده است و تغییرات قیمت از سه اصل زمان، الگو و نسبت ساختار می‌پذیرد.

آقای الیوت اعتقاد داشت که هر اتفاقی که در بازار صورت می‌گیرد ریشه در گذشته قیمت داشته و براساس تغییر در الگوهای تکرار شونده و مشخص پیشین می‌توان آن‌ها را به زمان حال و آینده مرتبط و گسترش داد.

روش استفاده از نرم افزار ال ویو (elwave)

در قسمت پیش از آموزش نرم افزار ال ویو به تئوری ال ویو که توسط آقای رالف نلسون الیوت برای تکمیل تئوری داو (Dow Theory) برای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی عرضه شد، پرداختم. طبق تئوری موج ال ویو، هر سیکل بازار از 8 موج تشکیل شده است که این موج‌ها شامل 5 موج ایمپالسیو و در جهت حرکت اصلی بازار و 3 موج هم کارکتیو و تصحیحی در خلاف جهت بازار هستند.

در این قسمت از آموزش نرم افزار ال ویو مشاهده خواهید کرد که با وارد کردن داده های تاریخی جفت ارز usd.jpy و اتصال به سرور dde یا داینامیک دیتا اکسچنج (Dynamic Data Exchange) متا تریدر، داده‌ها به صورت ریل تایم دریافت می‌شود. همچنین می‌توانید تغییرات نمودار ریل تایم روی ال ویو را مشاهده نمایید. درواقع در این قسمت از آموزش نرم افزار ال ویو به چگونگی تحلیل و مشاهده سیگنال‌های خرید و فروش براساس تئوری موج الیوت و استفاده از نرم افزار ال ویو خواهیم پرداخت و روش استفاده از این نرم افزار را نیز برای شما شرح می‌دهیم.

در این نرم افزار شما قادر به تحلیل به صورت دستی و اتوماتیک هستید. روش دستی همانند تحلیل در نرم افزارهای داینامیک تریدر و .. است. اما در روش اتوماتیک باید بعد از اجرای چارت گزینه Analayse یا Update Analayse را کلیک کنید. بدین وسیله آنالیز بروزرسانی شده و در بخش Summary inspector نتیجه کامل تحلیل ارائه می‌شود.

روش اتوماتیک تحلیل در نرم افزار ال ویو

در پنجره Summary inspector مهم‌ترین قسمت EASI است.

easi در نرم افزار ال ویو

ستون EASI شامل سه بخش Negative (روند نزولی بازار)، Positive (روند صعودی بازار)، Neutral (غیرقابل پیش بینی بودن بازار) می‌شود. زمانی که تمامی جهات در این ستون صعودی و یا نزولی باشد اقدام به خرید و فروش خواهیم کرد.

ایرادات تئوری موج الیوت

پیش تر در آموزش نرم افزار ال ویو به اهمیت پنجره summary inspector در ال ویو برای مشاهده خلاصه تمام فعالیت‌ها و آلترناتیوها و شمارش‌های مختلف اشاره شد.

یکی از اشکالاتی که به تئوری موج الیوت وارد می‌شود، آلترناتیوها و شمارش‌های مختلف است. چراکه ممکن است از نقطه‌ای در چارت شروع کرده و به این نتیجه برسید که هم اکنون روی موج 3 هستید. درحالیکه در جای دیگری از چارت مشاهده کنید که روی موج 4 قرار دارید. این موضوع و دریافت دو نتیجه مختلف ممکن است مشکلاتی برای خرید و فروش ایجاد کند.

اما در این بخش از آموزش نرم افزار ال ویو مشاهده می‌کنید که در این نرم افزار چگونه آلترناتیوهای مختلف که موج ال ویو شماره گذاری کرده مشخص می‌شود. بدین صورت که از منو گزینه Wave tree را انتخاب کرده و آلترناتیوهای مختلف را که براساس قوانین موج الیوت شماره گذاری شده‌اند، مشاهده خواهید کرد.

سپس با انتخاب گزینه next در بخش wave tree بیشتر از 12 نوع آلترناتیو براساس شماره گذاری مختلف که همگی درست هستند، نشان داده خواهد شد.

wave tree در نزم افزار ال ویو

همچنین در ادامه آموزش نرم افزار ال ویو، روش حل مشکل در آلترناتیوهای مختلف و نتیجه‌گیری روند صعودی یا نزولی بودن برطبق این شماره‌گذاری‌ها را متوجه خواهید شد.

روش حل مشکل تئوری الیوت با پنجره Summary Inspector

برای حل ایرادات تئوری الیوت Summary Inspector با ارائه خلاصه‌ای از تمامی آلترناتیوهای مختلف به ما کمک می‌کند. درواقع مشکل آلترناتیوهای مختلف در تئوری الیوت به این صورت برطرف می‌شود که زمانی وارد یک موقعیت می‌شوید که آلترناتیوهای ما یک نتیجه را اعلام کرده باشند. بدین ترتیب می توانید نتیجه بگیرید که روند صعودی یا نزولی است.

ستون‌های مختلف Summary Inspector:

در ادامه به توضیح ستون‌های مختلف Summary Inspector خواهیم پرداخت:

Summary inspector نرم افزار ال ویو

Time Frame

ازبالا به پایین از بیشترین تا کوتاهترین تایم فریم‌ها تا level14 نمایش داده شده است. برای تحلیل در بازار ایران از تایم فریم‌های بالا همانند Mediate و Primary استفاده می‌کنیم. همچنین برای بازار فارکس از تایم فریم‌های پایین نظیر Minute تا Level14 استفاده می‌شود.

EASI

ستون دوم از این پنجره شامل EASI است که نشان دهنده جهت آلترناتیوهای مختلف در بازار (Negative ,Positive, Neutral) است. هنگامی اقدام به خرید یا روش سهم می‌کنیم که تمامی جهات در این ستون Negative یا Positive باشد.

Trend

ستون سوم Trend که نمایانگر جهت است را نشان می‌دهد. زمانی که تمامی این ها در یک سو باشند، می‌توانید وارد بازار شوید.

Wave

ستون چهارم Wave نشان دهنده این است که اکنون هرکدام از تایم فریم‌های موجود ما در کدامین موج هستند. لازم به ذکر است بهترین موج الیوت موج 3 می‌باشد که در این زمان شما آسان‌تر اقدام به ورود به بازار خواهید کرد؛ چراکه هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ رنج قیمت، موج 3 قابل اطمینان‌ترین موج است.

Target

Target به معنای هدف است. در ردیف اول (Micro) تارگت اولیه برابر با 1.1170 و تارگت بعدی مقداری بیشتر و برابر با 1.1283 بود که این بدلیل ترند صعودی است. درحقیقت این تارگت‌ها مشخص کننده حد سود شما هستند. (T/P) در قسمت پایین نمودار در سمت راست Target را به صورت دیاموند یا لوزی به رنگ بفش مشاهده خواهید کرد.

Exit

Exit بیانگر خروج است و درواقع مشخص کننده S/L یا حد زیان می‌باشد. بنابراین درصورتی که به این نقطه رسیدید باید از بازار خارج شوید.

Reward / Risk / (R/R)

درصورتی که به تارگت رسید، مایک Reward داشته و اگر به Exit برسد یک ضرر یا Risk دارید. R/R عددی است که از نسبت Rewrd به Risk بدست آمده و برای تصمیم گیری مهم است.

  • 8 < r/r < 1 به این معناست که Reward از ریسک بزرگتر است و می‌توان اقدام به ورود در بازار نمود.
  • r/r > 1 بدین معناست که Reward از ریسک کوچکتر است و ورود به بازار پیشنهاد نمی‌شود.
  • درصورتی که این نسبت به 10 برسد، غیر واقعی بوده و نمی‌توان روی آن حساب کرد.

پنجره Wave tree 

در این قسمت از آموزش نرم افزار ال ویو به یکی از پنجره‌های مهم دیگر در نرم افزار ال ویو به نام  Wave tree اشاره خواهیم کرد.Wave tree جزو ابزار حرفه‌ای‌تر ال ویو برای کسانی است که می‌خواهند بوسیله تئوری موج الیوت و نرم افزار ال ویو، بازار را تحلیل و پیشگویی کنند. درواقع summary inspector از ابزارهای ابتدایی ال ویو بوده و به دانش خاصی از نظریه موج الیوت نیازی ندارد و صرفا براساس اعداد و ارقام موجود در ستون‌های مختلف به تصمیم گیری درباره خرید و فروش سهم اقدام خواهید کرد.

در آموزش نرم افزار ال ویو به چگونگی کار با ابزار Wave tree اشاره خواهیم کرد. ابزار Wave tree آلترناتیوهای مختلف شناسایی شده توسط نرم افزار ال ویو را نشان خواهد داد. احتمال دارد از قسمتی روی چارت شروع کرده و به این نتیجه دست یابیم که روی موج سوم هستیم درحالیکه در قسمت یا تایم فریم دیگر روی موج دیگری باشیم. باتوجه به اینکه ال ویو آلترناتیوها را مرتب می‌کند، اولین آلترناتیو، قوی ترین است. (Alt:0)

تئوری فیبوناچی

براساس تئوری فیبوناچی دادن امتیازات مختلف به آلترناتیوهای مختلف، بدین معناست که برخی از آلترناتیوها با امواج الیوت و تئوری فیبوناچی همخوانی بیشتری دارند و از این رو امتیاز بیشتری نیز می‌گیرند. در مقابل برخی از آلترناتیوها همخوانی کمتری داشته و امتیاز کمتری دریافت می‌کنند. بنابراین Alt:0 درصد وقوع بیشتری در مقایسه با Alt:1 دارد و الی آخر.

با کمی دقت متوجه خواهید شد که برخی از مربع‌های این پنجره دارای یک ضربدر خاکستری هستند و بقیه علامتی ندارند. درصورتی که علامت ضربدر را مشاهده کنید یعنی موج هنوز تمام نشده است و ادامه خواهد داشت. اما اگر ضربدر نداشته باشد بدین معنی است که موج تکمیل شده و طبق تئوری الیوت یک موج تمام شده می‌باشد.

امکان دیگر در ال ویو این است که شاید ما خواستار یک آلترناتیو کلی نباشیم؛ و درخواست مشاهده Extension3 که روی تایم فریم minute شناسایی شده را داشته باشیم بدین منظور یک راست کلیک روی مربع کرده و پنجره Select alternative را مشاهده می‌کنید.

Select alternative نرم افزار ال ویو

با کلیک روی گزینه next آلترناتیوهای مختلف را مشاهده خواهید کرد.

آلترناتیو در نرم افزار ال ویو

درصورتی که تصمیم داشته باشید که هر موج را به صورت جدا بررسی کنید باید روی آن راست کلیک بزنید. از دیگر امکانات این برنامه، Signal inspector است. به منظور باز شدن پنجره مربوطه باید روی موج مورد نظر دبل کلیک کنید

امواج مختلف در نرم افزار ال ویو

Signal Inspector نشان دهنده این است که به هر نقطه‌ای از چارت که برسید براساس آن موج چه نقاطی را خواهید داشت. نکته مهم این است که اعدادی که با حروف کوچک هستند، دورتر از رنج ما بوده و اعدادی که با حروف بزرگ نشان داده شده‌اند، به رنج ما نزدیک و می‌توان منتظر وقوع آن‌ها بود

بازه امواج در نرم افزار ال ویو

زمانیکه به CONFIRM رسیدید می‌بایست اجازه دهید نرم افزار CONFIRMهای جدیدی را دریافت کند. بدین معنا که اگر به سمت بالا برود باید روندی مثبت را CONFIRM کرده و برعکس.

SCAN INSPECTOR

در این قسمت از آموزش نرم افزار ال ویو توسط آقای فرهاد مقدم سلیمی به ابزار مهم در نرم افزار ال ویو به نام scan inspector اشاره خواهیم کرد. در برخی مواقع در بازار سرمایه شما به احاطه داشتن روی تعداد زیادی از سهام مختلف و یا جفت ارزها احتیاج دارید، تا متوجه شوید کدام سیگنال خرید و کدام سیگنال فروش داده‌اند. اینکار با آنالیز چارت هرکدام از سهام‌ها و بررسی موج های آن بسیار وقت بر است. از این رو این ابزار این مشکل را برطرف می‌کند

نحوه احاطه بر جفت ارزها در نرم افزار ال ویو

در اولین بار اسکن لیست شما خالی است و هیچ جفت ارز و سهمی در آن وجود ندارد. در این مرحله باید ارزها و سهامی که قصد اسکن دارید را تهیه نمایید. بدین منظور روی Edit و بعد از آن New را کلیک کنید و نامی برای لیست خود انتخاب کنید.

اسکن ارزها در نرم افزار ال ویو
اسکن ارزها در نرم افزار ال ویو
اسکن ارزها در نرم افزار ال ویو

سهام و جفت ارزهای مدنظرتان را انتخاب کرده و گزینه Close را بزنید. اکنون باید برای پیشنهاد برخی شروط در قسمت Conditions گزینه Edit را انتخاب کنید.

نحوه تعریف شروط در احاطه بر جفت ارزها در نرم افزار ال ویو

در ویدیو زیر به توضیحات بیشتری در رابطه با امکانات scan inspector و نحوه ایجاد شروط برای اسکن سهام و ارائه نتایج اشاره شده است.

سپس شروط مدنظرتان را انتخاب کرده و یا شرط دلخواهتان را ایجاد کنید. برای بازار جهانی به سبب استراتژی کوتاه مدت بر روی تایم فریم‌های کوتاه مدت اجرای شروط را انجام دهید و برای بازار ایران از تایم فریم‌های بلند مدت استفاده کنید. همچنین معمولا بالاتر از Primary نمی‌روید؛ چراکه سیکل‌های خیلی بزرگ را در نمودار نمی‌توانید داشته باشید، مگر اینکه برای مثال بخواهید یک چارت 100 ساله از داوجونز و یا معاملات طلا داشته باشید.

تعریف شروط در نرم افزار ال ویو

سپس Start را بزنید و برنامه آنالیز سهام را با شروط مشخص شده شروع می‌کند.

شروع بررسی شروط در نم افزار ال ویو elwave
نتیجه بررسی شروط در نرم افزار ال ویو elwave

Simulation inspector

در آموزش نرم افزار ال ویو درصورتی که بخواهیم پیش بینی کنیم که یک جفت ارز یا سهم در آینده نزولی یا صعودی خواهد بود؛ باید جفت ارز را وارد کرده و چارت را باز کنید.

 

پیش بینی ارز با نرم افزار ال ویو

در Simulation Inspector امکان اعمال کردن استراتژی خاص خود را خواهید داشت؛ همچنین می‌توانید تست کنید و ببینید که این استراتژی و تئوری موج الیوت و نرم افزار ال ویو می‌توانند روند آینده جفت ارز یا سهم را تشخیص دهند یا نه. تمامی استراتژی‌ها چه ضعیف و چه قوی باید در یک دوره زمانی آزمایش شوند.

آزمایش استراتژی به دو صورت زیر انجام می‌گیرد:

 

 در این آزمایش شما داده‌های قبلی یک سهم را داشته و استراتژی‌تان را روی این داده‌ها تست خواهید کرد.

این آزمایش بدین صورت است که از زمان حال استراتژی را در یک حساب میکرو یا دمو شروع کرده و مشاهده می‌کنید که به چه صورت است.

شما در نرم افزار ال ویو این امکان را دارید تا از طریق Simulation Inspector استراتژی خود را آزمایش کنید و ببینید که آیا استراتژی خوبی است یا خیر!

تست استراتژی با Simulation inspector

برای استفاده از Simulation Inspector باید یک نقطه از نمودار را انتخاب کنید و از آن تاریخ به بعد را همانند شکل زیر حذف نمایید. در شکل زیر در این نقطه عدد 25640 را نشان می‌دهد.

نحوه تست استراتژی در Simulation inspector

سپس گزینه Start New Simulation را انتخاب کنید.

Start New Simulation

مشاهده می‌کنید که تاریخ‌های بعدی حذف شده است. عدد حدود 25000 را وارد کنید و سپس OK را بزنید.

مشاهده نتایج بررسی استراتژی با Simulation inspector
نتیجه بررسی استراتژی با Simulation inspector

شما می‌توانید با انتخاب گزینه Zoom In ناحیه مشخص شده را بزرگتر کنید.

زوم نتایج بررسی استراتژی با Simulation inspector

با کمی توجه متوجه خواهید شد که حرکت صعودی دارید و باید تصمیم بگیرید که روی کدام موج قرار داشته و سپس ببینید که باید اقدام به خرید، فروش و یا هلدینگ کنید. بدین منظور چارتتان را آنالیز کرده و سپس به Summary Inspector نگاه کنید و نتیجه گیری نهایی را انجام دهید. در ویدیو زیر شما می‌توانید روند کار را در این مرحله از آموزش نرم افزار ال ویو آموزش ببینید.

آموزش Auto IB و ایجاد درآمد ثابت

در هر مرحله از دانش سرمایه شما به درآمد ثابتی در این بازار احتیاج خواهید داشت. درحالت کلی دو گروه تریدرهای آماتور و تریدرهای حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند. درآمد اصلی تریدرهای حرفه‌ای از طریق بازار سرمایه و ترید کردن بدست می‌آید.

با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، پرسودترین نوع سرمایه گذاری ملک است. اما باتوجه به قیمت بالای ملک، همه افراد امکان سرمایه گذاری در آن را ندارند. از این رو این اشخاص می‌توانند سرمایه خود را به منظور عدم عقب ماندن از تورم در جریانی بکار بیاندازند. باتوجه به ریسک بالای بازار فارکس درصورتی که توانایی ریسک بالا ندارید، وارد این بازار نشوید. تریدرهای حرفه‌ای برای ورود به بازار باید درآمد ثابتی ایجاد کنند. از طرفی لازم به ذکر است به هیچ وجه سرمایه دیگران را با لوریج بالا درگیر فارکس نکنید.

یکی از روش‌های خوب برای ایجاد درآمد ثابت Auto IB است. Auto IB بدین معناست که شما آی پی خود باشید. بدین معنا که یک درصدی (50 درصد) از کارمزد توسط کارگزار به شمار برگردانده شود. در ویدیو زیر به روش Auto IB با کارگزار FXOPENN خواهیم پرداخت.

ارسال پاسخ