Skip to main content
سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال دو مفهوم کلیدی جهت درک رفتار قمت در بازار کریپتوکارنسی هستند. تشخیص نقاط حمایت و مقاومت در زمان‌هایی که عرضه و تقاضا با هم روبرو می‌شوند، بسیار مهم است. آموزش سطوح حمایت و مقاومت جهت تعیین روانشناسی بازار و عرضه و تقاضا یکی از اصول مهم در تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود. حمایت نقطه‌ای در نمودار قیمت است که قیمت در آن نقطه به سبب افزایش تقاضا از کاهش بیشتر دست می‌کشد.

در این نقطه به دلیل جلوگیری از ریزش قیمت خریداران نسبت به خرید تمایل بیشتر دارند. این درحالی است که در نقطه مقاومت، قیمت به دلیل افزایش عرضه از افزایش بیشتر جلوگیری می‌کند و فروشندگان تمایل بیشتری به فروش پیدا خواهند کرد.

زمانی که قیمت‌ها از سطح حمایت و مقاومت معتبر عبور نماید، تصور بر جابجایی عرضه و تقاضایی است که این سطوح را ایجاد کرده‌اند. از این رو احتمال دارد سطوح جدید حمایت و مقاومت ایجاد گردد. در ادامه این مطلب قصد دارم برای شما مفهوم خطوط حمایت و مقاومت ارز دیجیتال (Support and Resistance) در تحلیل تکنیکال را توضیح دهم.

حمایت و مقاومت چیست؟

سطح حمایت (Support Level) درواقع سطحی از قیمت است که احتمال می‌رود تقاضا به اندازه‌ای افزایش یابد که از سقوط بیشتر قیمت ارز جلوگیری نماید. هنگامی که خط روند قیمت به سطح حمایت برسد، عبور از آن دشوار خواهد بود؛ زیرا وقتی قیمت به حمایت نزدیک می‌شود، انتظار می‌رود خریداران به خرید بیشتر مایل باشند و فروشندگان نیز تمایل کمتری به فروش خواهند داشت.

براساس این اعتقاد با رسیدن قیمت به سطح حمایت تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود و این موضوع سبب می‌شود تا قیمت به زیر حمایت ریزش نکند. البته توجه به این نکته ضروری است که سطح حمایت احتمال دارد شکسته شود و این سطوح قطعی یا دائمی نیستند.

در مقابل در سطح مقاومت (Resistance Level)، سطحی از قیمت است که عرضه به حدی برسد که از افزایش بیشتر قیمت جلوگیری شود. با نزدیکی خط روند به سطح مقاومت، قیمت به سختی بالا خواهد رفت و فروشندگان نسبت به فروش تمایل بیشتری خواهند داشت و خریداران نیز کم می‌شوند.

در زمانی که قیمت به سطح مقاومت نزدیک می‌گردد، با افزایش عرضه نسبت به تقاضا، از افزایش قیمت به بالاتر از مقاومت جلوگیری به عمل می‌آید. البته این سطوح نیز همانند سطوح حمایت دارای قطعیتی نبوده و احتمال شکسته شدن دارند.

دربیانی ساده‌تر در پاسخ به این پرسش حمایت و مقاومت چیست؟ این طور می‌توان گفت که سطح حمایت محدوده‌ای از قیمت یک رمز ارز است که در یک روند نزولی از سقوط قیمت و سطح مقاومت نیز در یک روند صعودی از افزایش بیشتر قیمت رمز ارز جلوگیری می‌کنند.

تاثیر عرضه و تقاضا در تشخیص نقاط حمایت و مقاومت

تاثیر عرضه و تقاضا در تشخیص نقاط حمایت و مقاومت

عرضه و تقاضا یکی از مفاهیم مهم و بنیادی در بازارهای مالی به شمار می‌روند که در آموزش تحلیل تکنیکال (Technical Analysis) بدان پرداخته شده است. سطوح حمایت و مقاومت به صورت مستقیم با عرضه و تقاضا (Supply and Demand) ارتباط دارد. براساس قانون بازارهای مالی، قیمت یک رمز ارز هنگامی بالاتر می‌رود که خریداران از فروشندگان بیشتر شوند و یا تقاضا نسبت به عرضه افزایش یابد.

از این‌رو قیمت زمانی کم می‌شود که فروشندگان از خریداران بیشتر شوند و این به معنای پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضا است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که در سطوح حمایتی افزایش تقاضا و در سطوح مقاومتی افزایش عرضه از حرکت فعلی قیمت جلوگیری می‌کنند. هر اندازه سطوح حمایت و مقاومت به تعدا دفعات بیشتری بتوانند از روند قیمت جلوگیری کنند، سطوح قابل اعتمادتر و قوی‌تری شکل خواهند گرفت.

هنگامی ک در روندی نزولی، قیمت به خطوط حمایت نزدیک گردد، احتمال انجام صحیح وظیفه این سطح بیشتر از حالتی است که قیمت بدون واکنش، سطح حمایت را بشکند و از آن عبور نماید.

اما درصورتی که آن را بشکند، به حدی پایین می‌رود تا به سطح حمایت بعدی نزدیک شود. در حالت صعودی نیز این موضوع صدق می‌کند و با افزایش قیمت و نزدیکی به سطح مقاومتی، احتمال توقف قیمت نسبت به عبور و شکستن سطح بیشتر است. اما درصورتی که قیمت سطح مقاومت را بشکند و از آن بالاتر رود، این حرکت تا رسیدن به سطح مقاومت بعدی ادامه میابد.

آنچه در سطوح حمایت و مقاومت مهم است، حالت‌های مختلف رفتار قیمت در زمان برخورد با سطوح حمایت و مقاومت می‌باشد. درصورتی که قیمت در برخورد با سطوح حمایت و مقاومت به سرعت جهت خود را تغییر دهد، آن را در واقع تست ساده‌ی این سطوح درنظر خواهند گرفت.

اما اگر قیمت بعد از ورود به یک سطح حمایت و مقاومت همچنان برای مدتی در آن محدوده بماند، احتمال اینکه قیمت به روند قبلی خود ادامه دهد و به سطح حمایت و مقاومت بعدی نزدیک شود، بیشتر است.

علت شکل‌گیری سطوح حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال براساس عوامل گوناگونی بوجود می‌آیند که در زیر آن‌ها به سه دسته تقسیم بندی شده‌اند:

 

روانشناسی بازار

روانشناسی بازار

انتظارات: انتظارات و پیش‌بینی‌های معامله‌گران در رابطه با روند آینده قیمت یکی از عوامل تاثیرگذار بر سطوح حامیت و مقاومت است.

نقاط مرجع: معامله‌گران با درنظر گرفتن سطوح قیمتی گذشته به عنوان نقاط مرجع، اقدام به خرید و فروش در آن سطوح می‌کنند.

اثر گله‌ای: معامله‌گران نسبت به پیروی از رفتار دیگر معامله‌گران تمایل دارند و این مسئله در سطوح حمایت و مقاومت تاثیرگذار است.

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال

خطوط روند: خطوط روند می‌توانند عملکردی به عنوان سطوح حمایتی و مقاومتی داشته باشند.

اندیکاتور حمایت و مقاومت:برخی از اندیکاتورهای تکنیکی نظیر استوکاستیک، MACD و RSI می‌توانند نشان دهنده سطوح حمایت و مقاومت باشند.

میانگین متحرک: میانگین متحرک می‌تواند عملکردی به عنوان سطوح حمایتی یا مقاومتی داشته باشد.

عوامل بنیادی

عوامل بنیادی

عرضه و تقاضا:در نقاطی که عرضه و تقاضا با هم به تعادل می‌رسند، سطوح حمایت و مقاومت شکل خواهند گرفت.

عوامل روان‌شناختی: عواملی نظیر طمع، ترس و خوش‌بینی بر رفتار معامله‌گران و به دنبال آن سطوح حمایت و مقاومت تاثیر خواهد گذاشت.

اخبار و اطلاعات: اخبار مربوط به بازار نظیر عملکرد شرکت‌ها و گزارش‌های اقتصادی بر عرضه و تقاضا و به دنبال آن بر سطوح حمایت و مقاومت تاثیرگذارند.

انواع سطوح حمایت و مقاومت

انواع سطوح حمایت و مقاومت

برای تشخیص نقاط حمایت و مقاومت باید در ابتدا با انواع آن آشنا بود. این سطوح با کمک مفاهیم موج و روند از منظری ساده این چنین تعریف می‌شوند که بالاترین قیمت یک موج حرکتی یا روند حرکتی، سطح مقاومت و پایین‌ترین قیمت موج یا روند، سطح حمایت گفته می‌شود.

حمایت و مقاومت حاصل شده از امواج حرکتی را نظیر امواج الیوت، مقاومت و حمایت ثانویه و فرعی و همچنین مقاومت و حمایت‌های حاصل شده از روند حرکتی را اصلی می‌گویند.

سطوح افقی

سطوح افقی خطوطی صاف می‌باشند که نقاط هم قیمت را بهم اتصال می‌دهند. تشخیص نقاط حمایت و مقاومت از سطوح افقی بسیار راحت است. همچنین می‌توانند در سطوح قیمتی رند یا نقاطی که در گذشته قیمت واکنش نشان داده است، شکل گیرند.

در این سطوح بالاترین و پایین‌ترین نقطه‌ها در سطح یکسانی قرار دارند و با اتصال بالاترین نقطه‌ها خط مقاومت افقی و پایین‌ترین نقطه‌ها خط حمایت افقی ایجاد می‌گردد.

مایل

نقاط هم‌ قیمت توسط خطوط مایل با شیب مثبت و منفی بهم متصل می‌شوند.

منطقه‌ای

خطوط منطقه‌ای دارای محدوده قیمتی مشخص عملکردی به عنوان سطوح حمایتی یا مقاومتی دارند.

روانشناسی حمایت و مقاومت معتبر

روانشناسی حمایت و مقاومت معتبر

میزان معامله در سطوح حمایت و مقاومت از سه روش مشخص می‌شود:

طول مدتی که قیمت در آن سطح باقی مانده

طول مدتی که قیمت در آن سطح باقی مانده

هرچه زمانی که قیمت در یک سطح Support and Resistance طولانی‌تر باقی بماند، آن سطح اعتبار بیشتری خواهد داشت. برای نمونه اگر معاملات در طول سه هفته در روندی مستقیم و خنثی انجام گیرد و سپس قیمت شروع به افزایش کند، آن منطقه به عنوان سطح حمایت دارای اهمیت بیشتری نسبت به اینکه تنها سه روز معامله در آنجا انجام شود، می‌گردد.

حجم معادلات و تاثیر آن بر سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال

حجم معاملات

در تحلیل تکنیکال حجم معاملات روش دیگری برای تعیین حمایت و مقاومت معتبر می‌باشد. سطح حمایت با حجم معاملات بالا نمایانگر تعداد بیشتری از خریداران است و اهمیت آن حمایت را نسبت به وقتی که حجم معاملات کمتری رخ داده باشد، بیشتر خواهد کرد. برای بررسی این سطوح، نمودارهای نقطه و رقم که نشان دهنده فعالیت روزانه قیمت هستند؛ مفید می‌باشند.

نحوه انجام شدن معاملات اخیر

نحوه انجام شدن معاملات اخیر

سومین روش برای تشخیص حمایت و مقاومت معتبر، بررسی نحوه رخ دادن معاملات اخیر است. باتوجه به آنکه اغلب با واکنش معامله‌گران نسبت به حرکت بازار و موضع آن‌ها نسبت به خرید و فروش سروکار داریم، هراندازه تحرکات آن‌ها افزایش یابد، پتانسیل قدرت بیشتری به سطوح Support and Resistance می‌دهد. در واقع به سبب بالا رفتن قیمت عکس العمل سرمایه‌گذاران باعث ایجاد خریدهای جدید در هر روند کاهشی و افزایش مجدد قیمت شد.

تریدرها به چه صورت از سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند

تریدرها به چه صورت از سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند؟

تریدرها Support and Resistance را جهت شناسایی مناطق (Zones) در نمودار قیمت بکار می‌برند. مناطق در واقع سطوحی هستند که احتمال توقف و بازگشت در روند بیشتر می‌باشد. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران براساس سطوح قیمتی که در گذشته فعالیت معاملاتی آن را شاهد بودند، اقدام به ورود یا خروج از بازار می‌نمایند.

سطوح حمایت و مقاومت برای مدیریت ریسک مالی مفاهیم مهمی هستند. توانایی تشخیص نقاط حمایت و مقاومت امکان ارائه فرصت‌های تجاری مطلوبی را به دنبال دارد. ورود به یک معامله نزدیک به سطح مقاومت احتمال دارد یک استراتژی سودمند به حساب آید.

اعداد رند در سطوح حمایت و مقاومت

منظور از اعداد رند در سطوح حمایت و مقاومت

یکی از ویژگی‌های مشترک در Support and Resistance فراتر رفتن حرکت قیمت یک دارایی از یک عدد رند نظیر 50 یا 100 دلار برای هر سهم است. اغلب معامله‌گران کم‌تجربه زمانی که قیمت یک سهم یا ارز در یک عدد کامل باشد، تمایل به خرید و فروش دارایی‌ها دارند.

همچنین اغلب قیمت‌های توقف یا هدف سفارش‌های مشخص شده، توسط بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ یا سرمایه‌گذاران خرد به جای قیمت‌هایی نظیر 50.07 دارای قیمت‌های رند هستند.

باتوجه به آنکه بیشتر سفارش‌ها در یک سطح قرار دارند، اعداد رند در حکم موانع قیمتی قدرتمند می‌باشند. درصوتی که تمام مشتریان یک بانک، سفارش‌های فروش را با قیمتی نظیر 55 دلار انجام دهند، برای جذب این فروش‌ها نیاز به تعداد بالایی خریدار دارد و بنابراین سطحی از مقاومت بوجود خواهد آمد.

جابه‌جایی نقش مقاومت و حمایت

جابه‌جایی نقش مقاومت و حمایت

در تجزیه و تحلیل تکنیکال زمانی که قیمت از سطح مقاومت یا حمایت عبور کند، نقش این سطوح می‌تواند تغییر کند. برای مثال اگر قیمت ازسطح حمایت عبورکرده و پایین‌تر رود، سطح حمایت به سطح مقاومت تبدیل خواهد شد و درصورتی که قیمت از Resistance Level بالاتر رود، در بیشتر مواقع مقاومت به Support Level بتدیل می‌گردد. در واقع با عبور قیمت از یکی از سطوح Support and Resistance، عرضه و تقاضا جابجا می‌شود.

علت شکل‌گیری این نقاط مربوط به ارزش سهم است. برا نمونه در یک Resistance Level، خریداران ممکن است به این نتیجه برسند که قیمت از این میزان بیشتر نمی‌شود. بنابراین اقدام به فروش آن می‌کنند. اصولا سطوح Support and Resistance اعدادی رند می‌باشند.

عرضه و تقاضا اهمیت بالایی در Support and Resistance قیمت‌ها دارد که در متن بالا بدان پرداختیم.

کمک به استراتژی بهتر، تشخیص روند بازار، یافتن نقاط ورود و خروج بازار و مدیریت ریسک از مزایای است که به تریدرها کمک می‌کند.

ارسال پاسخ