Skip to main content
هاوینگ بیت کوین چیست

در این مطلب به BITCOIN HALVING  و تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین اشاره شده است. درواقع هاوینگ بیت کوین یکی از اتفاقاتی است که هر 4 سال یکبار رخ می‌دهد و طی آن پاداش استخراج کننده‌ها نصف می‌شود؛ تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین بدین صورت است که در اثر آن با کاهش عرضه بیت کوین و در نتیجه افزایش ارزش آن روبرو خواهیم شد. بیت کوین یک سیستم غیرمتمرکز است و برخلاف ارزهای فیات، هیچ ارگان و نهاد خارجی روی فعالیت‌های آن تاثیرگذار نیست.

اگر مثل ارزهای فیات، عرضه بیت کوین نیز نامتناهی باشد، به طور قطع روزی ارزش خود را از دست خواهد داد. از این رو با فرایند BITCOIN HALVING عرضه بیت کوین کاهش پیدا میکند و ارزش آن افزایش خواهد یافت. در ادامه این بخش  بیشتر به  BITCOIN HALVING، تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین، شمارش معکوس هاوینگ بیت کوین، تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024 و ….خواهیم پرداخت.

تاریخ BITCOIN HALVING

اولین بلاک بیت کوین پس از تولد آن در سال 2009 ساخته شد. در آن زمان استخراج کنندگان بیت کوین یا به اصطلاح ماینرها پاداشی برابر با 50 بیت کوین دریافت می‌کردند. اما بنیان‌گذار بیت کوین آقای ساتوشی ناکاموتو، ساختار آن را بگونه‌ای ایجاد کرد که پس از ایجاد هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک، دستمزد استخراج کننده‌ها 50% کاهش یابد. این اتفاق هر 4 سال یکبار رخ می‎دهد و بدین ترتیب هر چهارسال حدود 210 بلاک تولید می‌شود. اما با افزایش ماینرها می‌توان این پیش بینی را کرد که شاید زودتر از 4 سال هاوینگ رخ دهد یا این تعداد بلاک ساخته شود.

در بیان تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین می‌توان گفت تغییر در قیمت بیت کوین موجب تغییر در قیمت آلت کوین‌ها می‎شود. درواقع این قانون برای جلوگیری از تورم بیت کوین و استخراج بیش از اندازه آن تبیین شده است و کمک می‌کند بیت کوین به عنوان یک واحد پولی ارزشمند در بازارهای مالی شناخته شده و حضور داشته باشد.

اگر این رمز ارز همانند ارزهای فیات، عرضه‌ی نامتناهی داشته باشد، مسلما روزی ارزش خود را از دست می‌دهد. برای نمونه فرض کنید مقدار طلای استخراج شده از زمین، هر 4 سال یکبار به نصف کاهش یابد. درصورتی که ارزش طلا براساس کمیاب بودن آن باشد، در این حالت نصف کردن ساخت طلا هر 4 سال یکبار موجب افزایش قیمت آن خواهد شد؛ این اتفاقی است که بعد از هر هاوینگ بیت کوین رخ می‌دهد و موجب افزایش قیمت آن می‌شود.

هاوینگ بیت کوین چیست

هاوینگ (Halving) بیت کوین چیست؟

BITCOIN HALVING به فرآیند نصف شدن پاداش ماینرها به ازای هر بلاک گفته می‌شود؛ این پاداش در واقع سهم ماینری است که بلاک تازه بیت کوین را استخراج کرده باشد. کلمه  HALVING به معنی نصف شدن بوده و از ریشه کلمه Half به معنای نصف گرفته شده است. هاوینگ بیت کوین برای اولین بار در 2012 اتفاق افتاد.

در این رخداد میزان پاداش ماینرها به تعداد 25 عدد کاهش یافت و در سال 2016 پاداش استخراج کننده‌ها به 12.5 بیت کوین رسید؛ آخرین هاوینگ بیت کوین در سال 2020 رخ داد و درحال حاضر ماینرها با دریافت پاداش 6.25 بیت کوین  فعالیت خود ادامه می‌دهند و این روند تا سال 2140 ادامه خواهد داشت. در هاوینگ‌های انتهایی، ماینرها فقط چند ساتوشی پاداش گرفته و بعد از آن دیگر بلاک جدیدی در کار نیست.

حال به پرسش که برمی‌خوریم این است که با توجه به قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ 2024 و دستمزد ماینرها که به 3.125 بیت کوین خواهد رسید، آیا کسی حاضر به استخراج بیت کوین با توجه به حجم برق مصرفی زیاد است یا خیر؟!

آموزش بلاک چین و تحلیل کریپتوها و تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین

در این قسمت از آموزش بلاک چین و تحلیل کریپتوها به تکنولوژی بلاک چین و تحلیل بیت کوین اشاره نموده‌ام. در این ویدیو توضیح داده‌ام که؛ تولید بیت کوین بواسطه ماینرها انجام می‌گیرد و به هیچ ارگان و نهاد خاصی وابسته نیست و امکان کنترل بوسیله دولت ها و ارگان خاصی را ندارد. اما مشکل این سیستم آن بود که اگر تولید بیت کوین نیز همانند ریال دائم انجام گیرد، با کاهش ارزش آن روبرو خواهیم شد.

بنیان گذار بیت کوین نیز بدین منظور روشی را مبنی بر عدم کنترل تولید بیت کوین توسط شخص و نهاد خاص در پیش گرفت؛ از این‌رو نیاز به محدود کردن ماینرها بود. BITCOIN HALVING نیز بدین منظور جایزه ماینرها را هر 4 سال یکبار نصف کرد و بدین واسطه عرضه بیت کوین بعد از دوره زمانی متوقف شده و با کاهش ارزش آن مواجه نمی‌شویم. همچنین گفته شده است که در 13 می سال 2020 یک HALVING در پیش است و طی آن عمل ماینینگ کم صرفه شده و بدین نتیجه قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: امواج الیوت چیست؟!

در ادامه ویدیو آموزش بلاک چین و تحلیل کریپتوها و بیت کوین، به افزایش شاخص ترس و قیمت بیت کوین و به دنبال آن بهتر شدن نماگرهای بنیادی پرداخته‌ام. اما به دلیل ادامه گسترش بیماری کرونا، عدم قطعیت در بازارهای مالی ایجاد شده است. اما بر اساس تئوری الیوت، سیگنال خرید ضعیفی مشاهده شده است. نسبت سود به ریسک بیشتر از 1 به 6 بوده و ورود به بازار را نشان میدهد که البته تنها بر آن نمی‌توان تکیه کرد و صرفا هدف بنده در این ویدیو آموزش بلاک چین و تحلیل کریپتوهااست.

در ویدیو زیر از آموزش بلاک چین و تحلیل کریپتوها به توضیحات بیشتری درباره BITCOIN HALVING   و تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین پرداخته‌ام.

تاثیر هاوینگ بیت کوین روی ماینرها

هاوینگ بیت کوین رخدادی تاثیرگذار روی اقتصاد ماینینگ است. دو منبع اصلی درآمد ماینرها، پاداش استخراج و کارمزد تراکنش‌ها می‌باشد؛ که از اجزای اصلی مشوق اقتصادی ماینرها به‌منظور محافظت از شبکه بیت کوین و تایید تراکنش‌ها به شمار می‌روند.

نصف شدن پاداش ماینرها که در طی فرایند هاوینگ بیت کوین رخ می‌دهد، تاثیر مستقیمی در درآمد این افراد دارد. پس از این اتفاق، استخراج کننده‌هایی که با افزایش هزینه‌های عملیاتی خود روبرو می‌شوند، ممکن است اشتیاق کمتری برای ادامه فعالیت خود داشته باشند؛ که این مسئله می‌تواند موجب کاهش هش ریت و مشارکت در شبکه بیت کوین گردد.

تاثیر هاوینگ بر شبکه بیت کوین

تاثیر هاوینگ بر شبکه بیت کوین

یکی از مهم‌ترین تاثیرات هاوینگ بر شبکه بیت کوین، نصف شدن نرخ تورم و ایجاد بلاک‌های جدید از این ارز است. این روند، موجب کاهش تورم شبکه شده که به دلیل ثابت بودن عرضه کل روی 21 میلیون واحد، افزایش ارزش و قیمت بیت کوین را در پی خواهد داشت.

با وجود اینکه برخی از خرده ماینرها به دلیل افزایش هزینه‌های خود ممکن است قادر به ادامه کار نباشند، اما کارمزد تراکنش‌ها و وفاداری طرفداران حوزه کریپتو بخصوص بیت کوین که کار خود را با شعار سیستم پولی همتا به همتا آغاز کردند، انگیزه‌ای برای اداکه کار به‌منظور حمایت از شبکه به شمار می‌رود.

در این حالت بدلیل ایمان داشتن این افراد به ادامه کار شبکه، ممکن است شاهد ورود ماینرهای بیشتری برای پشتیبانی از شبکه باشیم. در طی این اتفاق، شبکه‌ی بیت کوین ایمن‌تر و غیرمتمرکزتر خواهد شد.

تاثیر هاوینگ بیت کوین روی سرمایه گذران

از دیدگاه سرمایه‌گذاری، هاوینگ بیت کوین تاثیرات مستقیمی در میزان عرضه و تقاضا دارد. با کاهش نرخ تورم و تولید بلاک‌های جدید بیت کوین، میزان عرضه این رمز ارز کاهش میابد و حتی در صورت ثابت ماندن میزان تقاضا، براساس اصول پایه‌ای اقتصاد می‌بایست منتظر افزایش قیمت بت کوین باشیم.

ضمن اینکه هاوینگ بیت کوین عموما افزایش توجه به این بازار و هیاهوی اطراف آن را به دنبال دارد. در این حالت، کاهش نرخ تورم و عرضه و انتظار برای افزایش قیمت، موجب تشدید احساسات مثبت در بین سرمایه‌گذران و تریدرها خواهد شد.

چنین خوش بینی و آینده‌ای می‌تواند افزایش تقاضا را به دنبال داشته باشد. البته لازم به ذکر است طی رویداد هاوینگ، احساسات بازار همیشه مطلوب نبوده و احتمال دارد مشارکت‌کنندگان در بازار دچار فاد (FUD) شوند. درواقع نوسانات کوتاه مدت قیمت امکان بروز احساسات ضد و نقیض را در بازار بوجود می‌آورد.

بعد از آخرین هاوینگ بیت کوین چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هزینه کم تراکنش‌ها در زمان خرید و فروش بیت کوین، قابل توجه است. شاید مهندسی ساختار بیت کوین در آینده هزینه تراکنش را بالا ببرد؛ اما نظریه اصلی درباره این است ک اگر تقاضا بیشتر شود و عرضه کمتر باشد، به طور قطع قیمت رمز ارزها به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

پس از آخرین هاوینگ ماینرها دیگر قادر به استخراج بلاک و کسب درآمد از بیت کوین نخواهند بود. ماینرها یا استخراج کنندگان بیت کوین در این حالت تنها کارمزدهای بیت کوین را دریافت می‌کنند. درواقع این کارمزدها، هزینه‌ای است که کاربران شبکه به دلیل انتقال ارزهایشان پرداخت می‌کنند.

کارمزد تراکنش‌ها تضمین‌کننده این است که ماینرها همچنان انگیزه حفظ شبکه و استخراج بلاک را داشته باشند. درواقع ایده اصلی این است که رقابت برای هزینه کارمزد موجب می‌شود که بعد از پایان نصف شدن، استخراج کننده‌ها همچنان به کار خود ادامه دهند.

آموزش بلاک چین و تحلیل بیت کوین

در این قسمت از آموزش بلاک چین و تحلیل کریپتوها و به طور خاص بیت کوین به QUANTITATIVE EASING و QUANTITATIVE HARDENING اشاره نموده‌ام. در مطالب بالا به  HALVING اشاره شد که از نظر بنیادی نکته مثبتی برای بیت کوین محسوب شده است؛

چراکه بیت کوین زیر نظر هیچ ارگان خاصی نیست و همانند ارزهای فیات، عرضه زیاد موجب کم ارزش شدن ارز نمی شود.

همچنین در این قسمت از آموزش بلاک چین و تحلیل کریپتوها گفته می شود که برخلاف سایر ارزها که دارای QUANTITATIVE EASING هستند؛ در بیت کوین QUANTITATIVE HARDENING را خواهیم داشت. درواقع QUANTITATIVE HARDENING یا HALVING موجب محدودیت در تولید بیت کوین شده است و نقدینگی آن ثابت و محدود خواهد بود و این موضوع موجب ارزشمندی بیت کوین شده است.

درواقع در این ویدیو از آموزش بلاک چین و تحلیل کریپتوها به بیان ارزش بیت کوین براساس نرخ تولید آن اشاره شده است. در ادامه و در تحلیل بیت کوین می توان گفت 3/5 درصد قیمت افزایش داشته و مجموعه شاخص های بنیادی نشان دهنده سنتیمنت مثبت در بازار است. در ادامه ویدیو به تحلیل الیوت و درصد مقدار سود و …. خواهم پرداخت.

تاریخ هاوینگ های بیت کوین از سال 2009 تا 2020

تاریخ هاوینگ های بیت کوین از سال 2009 تا 2020

در سال 2009 پاداش هر بلاک برابر با 50 واحد بیت کوین بود. پس از هاوینگ بیت کوین در 28 نوامبر 2012 (8 آذر سال 91) این مقدار به 25 واحد BTC رسید و سپس در ژوئیه سال 2016 (19 تیر سال 95)، به مقدار 12.5 واحد کاهش پیدا کرد. در هاوینگ 11 می سال 2020 (22 اردیبهشت سال 99) این مقدار به 6.25 واحد نصف شد.

جدول هاوینگ بیت کوین

جدول هاوینگ بیت کوین

شمارش معکوس هاوینگ بیت کوین

در زیر می‌توانید مشاهده کنید که چند روز تا هاوینگ بیت کوین مانده:

Days
Hours
Minutes
Seconds

تاریخ هاوینگ بیت کوین 2024 برای 5 اردیبهشت 1403 (25 آوریل) پیش بینی شده است. اما به دلیل اینکه همیشه همه بلاک‌ها به صورت دقیق هر 10 دقیقه یکبار تولید نمی‌شوند، نمی‌توان زمان دقیقی برای این روی رویداد مشخص نمود.

اما با این حال باتوجه به اینکه این رخداد روی بلاک شماره 840,000 انجام می‌شود، براساس پیش بینی‌ها باید در آوریل یا می 2024 (اردیبهشت 1403) در انتظار آن بود. در این زمان BITCOIN HALVING، پاداش بلاک از 6.25 به 3.125 واحد خواهد رسید.

تاثیر هاوینگ بر قیمت بیت کوین چگونه خواهد بود؟

تریدرها و سرمایه‌گذران بیت کوین BTC باید این ویژگی سیستماتیک را بخاطر داشته باشند که رویداد هاوینگ، اصولا آشفتگی و بی‌ثباتی‌های زیادی را برای قیمت این ارز دیجیتال به دنبال دارد. علت آن نیز این است که با هاوینگ بیت کوین عرضه آن کمتر و ارزش ارزهای باقی مانده برای استخراج بیشتر خواهد شد. از این رو با این تغییرات، فرصت سودآوری بوجود خواهد آمد.

در گذشته تاریخ بیت کوین، هاوینگ بیت کوین تاثیر بسزایی در افزایش قیم این رمز ارز داشته است. برای نمونه، در اولین رویداد هاوینگ، در سال 2012، قیمت بیت کوین طی یکسال از 12 دلار به 1/150 دلار رسید. در دومین Halving در سال 2016، با وجود اینکه قیمت بیت کوین به 650 دلار رسیده بود، اما در دسامبر 2017 ارزش آن به سقف تاریخی 20,000 دلار صعود کرد.

در تازه‌ترین رخداد Halving، نرخ خرید بیت کوین 8/787 دلار بود و در ماه‌های بعد، انفجار ارزش آن را شاهد بودیم. در ماه‌های اخیر، ارز دیجیتال بیت کوین، دوباره سقف تاریخی پیشین خود را طی کرده و به 63,380 دلار رسید. ضمن Halving، عناصر دیگری نظیر پوشش خبری وسیع رمز ارزها بخصوص بیت کویتن نیز موجب رشد قیمت بوده‌اند.

سومین هاوینگ بیت کوین نیز به راه‌های مختلفی اکوسیستم BTC را تحت تاثیر قرار داده است. پیش از آن پیش بینی شده بود که به دلیل کاهش پاداش ماینرهای بیت کوین، استخراج کننده‌های شبکه به شدت کاهش می‌یابند.

اما همانطور که شاهد بودیم، این اتفاق به سبب کاهش مشوق‌های ماینینگ رخ نداد و در سال پیش، استخراج کننده‌های چینی به دلیل سخت‌گیری‌های نظارتی ناچار به توقف و یا تغییر مکان تجهیزات خود شده‌اند. درواقع رویداد هاوینگ معمولا به هایپ، سوداگری و نوسانات شدید همراه است و نمی‌توان نحوه واکنش بازار به آن در آینده را پیش بینی نمود.

 BITCOIN HALVINGیکی از عوامل بنیادی موثر بر قیمت بیت کوین

در این ویدیو از آموزش بلاک چین و تحلیل کریپتوها به تاثیر شرایط اقتصادی ایجاد شده توسط کرونا روی قیمت بیت کوین و عوامل بنیادی موثر بر قیمت بیت کوین پرداخته‌ام. با توجه به اینکه شاخص ترس بیت کوین به 12 رسیده و میزان ترس بازار کم شده است؛

اما براساس نزولی بودن اکثر شاخص‌ها، انتظار نزول بیت کوین نیز وجود دارد. براساس تئوری موج الیوت نیز انتظار می‌رود بیت کوین با سعی مجدد برای فتح 7000000 دلار پیش رود که این مسئله نیز مشخص نیست. بعلاوه با توجه به تاثیر کرونا روی بازارها و به طبع آن قیمت بیت کوین، ممکن است شاهد کاهش قیمت بیت کوین باشیم. از دیگر موارد بنیادی هوینگ بیت کوین است که کمک کننده افزایش قیمت بیت کوین می‌باشد.

درواقع BITCOIN HALVING توسط آقای ساتوشی بنیان گذاری بیت کوین ایجاد شده است که طی آن هر 4 سال یکبار جایزه اهدایی به ماینرها نصف می‌شود و این مسئله باعث عرضه کم بیت کوین و در نتیجه افزایش قیمت آن می‌گردد.

در ادامه ویدیو زیر از آموزش بلاک چین و تحلیل کریپتوها به دیگر عوامل بنیادی موثر در قیمت بیت کوین و BITCOIN HALVING اشاره نموده‌ام. طی این ویدیو و با توجه به شرایط حاضر بازار، ورود به بازار توصیه نمی‌شود و بهتر است در موقعیت مناسب‌ترین این کار انجام گیرد.

خیر. با اندکی صبر می‌توانید از افزایش احتمالی قیمت بیت کوین در طی هاوینگ برای ترید استفاده کنید . چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

این رویداد تنها مختص بیت کوین نبوده و برای ارزهای دیگر بخصوص فورک‌های بیت کوین همانند لایت کوین نیز رخ می‌دهد. برخی دیگر از رمز ارزها نیز شامل اتریوم، بیت کوین کش، اتریوم کلاسیک و … به منظور جلوگیری از تورم از این فرایند استفاده می‌کنند.

با پیوستن ماینرهای بیشتر به شبکه بیت کوین و افزودن به قدرت هشینگ، مدت زمان یافتن بلاک از 10 دقیقه کاهش میابد. البته این امر با تنظیم سختی شبکه، هر دو هفته یکبار یا هر 2016 بلاک تغییر میابد تا این فاصله زمانی مجددا به 10 دقیقه برسد.  با توجه به رشد تصاعدی شبکه بیت کوین، متوسط زمان یافتن بلاک نیز دائما زیر 10 دقیقه بوده و این موضوع سبب کمتر شدن بازه هاوینگ شده است.

درصورت عدم این رویداد، مدت زمان زیادی بود که تمامی بیت کوین‌ها استخراج شده بودند. از این رو ماینرها، تنها کارمزد تراکنش‌ها را تحت عنوان پاداش دریافت می‌کردند. از این رو بعد از 8 سال تمامی بیت کوین‌ها استخراج شده و چون ارزش آن به اندازه کافی نرسیده بود، ماینرها کم شده و شبکه از حالت غیرمتمرکز خارج می‌شد. احتمال از بین رفتن کامل بیت کوین نیز وجود داشت.

به سبب کاهش پاداش استخراج و عرضه کمتر رمز ارزها بعد از هاوینگ، معمولا قیمت افزایش پیدا می‌کند.

ارسال پاسخ