Skip to main content
استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining)

استخراج بیت کوین (Bitcoin Mining) به فرآیندی گفته می‌شود که در آن امنیت بلاکچین بیت کوین تامین می‌گردد و به ماینرها یا استخراج‌کننده‌هایی که اینکار را انجام می‌دهند، ارز دیجیتال بیت کوین پاداش داده می‌شود. ماینینگ بیت کوین عملیاتی کاملا فنی و تخصصی است و نیاز به نیروی کامپیوتری یا محاسباتی قابل توجهی برای آن دارد. استخراج ارز دیجیتال پرهزینه، پرزحمت و تنها در شرایط خاصی سودآور است.

با این حال، ماینینگ برای خیلی از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به این حوزه جذابیت دارد. استخراج بیت کوین یا ماینینگ استعاره‌ای از تولید بیت کوین‌های جدید در سیستم می‌باشد. ماینرها برای تولید کوین‌های جدید، پازل‌های ریاضی ایجاد شده بوسیله الگوریتم بیت کوین را حل کرده و طی آن پاداشی دریافت می‌کنند. این پاداش به عنوان انگیزه‌ای برای انجام عملیات بیت کوین توسط این افراد لحاظ شده است.

الگوریتم پاداش در روش اجماع pow صرفا به‌منظور صادق نگه داشتن کاربران بیت کوین توسط بنیانگذار آن، ساتوشی ناکاموتو درنظر گرفته شده است. باتوجه به اینکه بسیاری از کاربران در دنیا این مسئولیت را برعهده می‌گیرند، بیت کوین نوعی ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و هیچ نهاد یا مرجع مرکزی نظارت و کنترل آن را در دست ندارد. ما در ادامه این مطلب برای شما مفهوم استخراج واقعی بیت کوین یا استخراج بیت کوین با لپ تاپ را شرح داده و به پرسش‌های شما مبنی بر اینکه بیت کوین چگونه استخراج میشود؟ استخراج بیت کوین چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

استخراج بیت کوین چیست؟

ماین در معنای لغوی به معنی معدن و ماینینگ به معنای استخراج است. سیستم بلاکچین به دلیل غیرمتمرکز بودن، تحت نظارت هیچ نهادی نیست. از این‌رو نیاز به یک سیستم اجماع دارد؛

یعنی سیستمی که روندی را ایجاد کند تا شما بتوانید بدون اعتماد به کسی یا چیزی، به تراکنش‌ها و حرکت‌های داخل آن سیستم اعتماد کنید. روش اجماعی که ساتوشی ناکاموتو ابداع کرد، روش اجماع pow بود که درواقع نوعی لاتاری است که طی آن به اعضای سیستم این فرصت را می دهد تا هرکس در این لاتاری برنده شود، بتواند بلوک به لجر بیت کوین (دفتر حساب کتاب بیت کوین) اضافه نماید. این پروسه ماینینگ نامیده می شود.

در تعریف رایج استخراج بیت کوین یا ماینینگ بیت کوین فرایندی است که در طی آن، اعتبارسنجی شبکه یا ماینرها با حل برخی معادلات ریاضی پیچیده، بلاک‌های جدیدی را به زنجیره اضافه می‌کنند. با تایید هر تراکنش و موفقیت آمیز بودن تولید بلاک جدید، ماینرهای پاداش Mining دریافت می‌کنند. طی فرایند استخراج (Mining) بیت کوین جدید وارد گردش شده و بعد از تایید شبکه در بلاکچین ذخیره می‌گردند.

استخراج بیت کوین توسط رایانه‌ها و پردازنده‌هایی (مثل ASICها) با توان محاسباتی بالا برای حل محاسبات و مسائل پیچیده ریاضی انجام می‌گیرد. پاداش حل این مسائل و همچنین تایید تراکنش در بلاکچین نیز در قالب بیت کوین به ماینرها اعطا می‌گردد.

تعریف صحیح استخراج بیت کوین

در واقع تعریف ارائه شده برای استخراج بیت کوین که در آن ماینینگ با حل کردن معادله پیچیده ریاضی انجام می‌گیرد، تعریف صحیحی نیست. در تعریف استخراج واقعی بیت کوین، ماینینگ نوعی لاتاری با یک تاس مجازی چندین میلیون وجهی برای تولید هش معین است. این کار روشی دیجیتال در کامپیوتر است که به محض رسیدن به هش موردنظر ماینر در لاتاری pow برنده شده و اجازه دارد یک بلوک به لجر بیت کوین اضافه کند. سیستم به عنوان پاداش برنده شدن در لاتاری به ماینر پاداشی می‌دهد که در ابتدای پیدایش بیت کوین 50 عدد BTC بود که در سال 2008 میلادی اتفاق افتاد.
سپس درسال 2012 عدد آن به 25، BTC و در سال 2016 نیز به 12.5 و ... رسید. این روند تا زمانی که کل 21 میلیون بلاک لجر بیت کوین تکمیل شود و دیگر بیت کوینی تولید نشود ادامه خواهد یافت. بعد از آن سیستم با مقدار ثابت 21 میلیون بیت کوین به کار خود ادامه خواهد داد.

ماینینگ بیت کوین به زبان ساده

ماینینگ بیت کوین به زبان ساده

در سیستم بانکی، هر شبکه مالی نظیر بیت کوین تراکنش‌های انجام شده باید ثبت شوند. همانطور که گفتیم این سوابق در چارچوب یک سری بلاگ به بلاکچین (پایگاه داده بیت کوین) اضافه می‌گردد. استخراج بیت کوین یا ماینینگ فرایند اضافه کردن سوابق تراکنش‌ها به دیتابیس یا دفتر کل بیت کوین است. شبکه اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده غیرمتمرکز بوده و به سه دسته فول نود، ماینینگ نود و لایت نود تقسیم می‌شود. قوی‌ترین این دسته‌ها، نودها یا گره‌های استخراج هستند.

نود استخراج به بیان ساده مسئول ثبت تراکنش در پایگاه داده بوده و همان کاری را دارد که سرور متمرکز یک بانک انجام می‌دهد. اما خالق بیت کوین این روند یعنی اضافه کردن سوابق تراکنش‌ها به دیتابیس را دشوار طراحی نموده است؛ به صورتیکه نیاز به قدرت محاسباتی بالایی دارد.

البته اینکار در ابتدا چندان سخت نبود و امکان استخراج بیت کوین با برق خانگی و استخراج بیت کوین با لپ تاپ شخصی نیز امکان‌پذیر بود. اما اکنون برای اینکار به دستگاه‌های قدرتمند با توان پردازش بالا با نام ماینر نیاز است.

چرا در بلاکچین به ماینر نیاز است؟

اطلاعات دیجیتالی و ارزهای دیجیتال را نسبت به ارزهای چاپی می‌توان نسبتا به آسانی کپی و بازتولید نمود. باتوجه به اینکه بیت کوین‌ها رکوردهای دیجیتالی هستند، خطر جعل و کپی کردن یا دوبار خرج کردن یک بیت کوین وجود دارد. برای بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال این خطر وجود دارد که فرد خرج‌کننده بیت کوین خود را کپی نموده و درحالیکه هنوز نسخه اصلی در دست اوست، به طرف دیگری ارسال کند. رفع این مشکل نیاز به اجماع درباره سابقه معاملات دارد.

از طریق رمزنگاری کلید عمومی به طور ریاضی می‌توان مالکیت بیت کوین را اثبات کرد. بااینحال رمزنگاری به تنهایی تضمین‌کننده این نیست که یک کوین خاص قبل از آن برای فرد دیگری ارسال نشده باشد.

ماینینگ این قبیل مشکلات را برطرف کرده است. ماینرها با بررسی تراکنش‌ها از این موضوع که کاربری به صورت نامشروع اقدام به دو خرج کردن بیت کوین نکرده است اطمینان حاصل می‌کنند. همچنین ماینرها تلاش در جهت هک کردن شبکه را نیازمند منابع قدرتمند و هزینه فراوان می‌کنند. در استخراج بیت کوین از انگیزه‌های اقتصادی به منظور ایجاد داده تراکنش‌های قابل اعتماد استفاده می‌شوند.

اشخاص ثالث که اقدام به سفارش تراکنش‌ها می‌کنند، غیرمتمرکز هستند و به‌منظور رفتار صحیح پاداش‌هایی در قالب پول دریافت می‌کنند. درقبال هرگونه رفتار نادرست نیز از دست رفتن منابع اقتصادی برای آن‌ها اتفاق میافتد. ماینرها برای دریافت و ذخیره بیت کوین نیاز به کیف پول ارز دیجیتال بیت کوین دارند.

مراحل استخراج بیت کوین

بیت کوین چگونه استخراج میشود؟

همانطور که گفتیم استخراج بیت کوین فرایندی است که توسط سیستم‌های محاسباتی مجهز به تراشه‌های اختصاصی انجام می‌گیرد. هرکدام از این سیستم‌های درحال رقابت زودتر مسائل را حل کنند، پاداش می‌گیرند.

تراکنش‌های بیت کوین با گردهم‌آیی در بلوک‌ها به پایگاه داده بلاکچین افزوده می‌شوند. گره‌های کامل در شبکه بیت کوین با حفظ رکوردی از بلاکچین، اقدام به تایید تراکنش‌های روی آن می‌کنند. استخراج‌کنندگان با دانلود کل تاریخچه بلاکچین، تراکنش‌های موفق را در بلاک‌های جمع‌آوری می‌نمایند. درصورتی که بلوک تراکنش‌های مونتاژ شده بوسیله دیگر ماینرها تایید گردد، ماینر پاداشی در قالب بلوک دریافت می‌کند. از دیگر انگیره ماینرها برای مشارکت در فرایند، کارمزد تراکنش‌هاست.

درحالت کلی عملیات استخراج بیت کوین برای حفظ دفتر کل تراکنش‌هایی که بیت کوین بر آن استوار می‌باشد، ضروری به شمار می‌رود. هیچ مرجع مرکزی نظیر دادگاه، بانک یا دولتی وجود ندارد که مشخص کند کدام تراکنش معتبر یا نامعتبر است. درعوض آن استخراج بیت کوین به اجماعی غیرمتمرکز بوسیله اجماع اثبات کار (POW) دست خواهد یافت.

مزایای استخراج بیت کوین

فرایند ماینینگ یا استخراج بیت کوین منجر به تولید بیت کوین جدید از طریق حل محاسبات پیچیده ریاضی بوسیله پردازنده‌ها و رایانه‌ها می‌گردد. همچنین استخراج‌کنندگان با حل محاسبات ریاضی، امنیت شبکه پرداخت بیت کوین را فراهم می‌آورند. در زمانیکه ماینرها تراکنش‌های اخیر را در بلاک جدید می‌چینند، قسمتی از کار آن‌ها اطمینان از عدم تکراری بودن تراکنش‌ها و صحت آن‌هاست. استخراج بیت کوین علاوه‌بر پشتیبانی از اکوسیستم بیت کوین و پوشش سود ماینرها، تنها راه عرضه ارزهای دیجیتال جدید می‌باشد.

درواقع ماینرها درحال ضرب کوین‌های جدید هستند. علاوه‌بر بازده بیت کوین‌های تازه ضرب شده، استخراج‌کننده می‌تواند در زمان پیشنهاد تعییرات در پروتکل شبکه، قدرت رای دهی به شما بدهد. این اصل که درواقع ماینرها درجاتی از نفوذ در تصمیم‌گیری‎های مسائلی نظیر فورکینگ را دارند، به عنوان پروتکل بهبود بیت کوین (BIP) معرفی می‌شود. بهترین ماینر بیت کوین با قدرت هش بالاتر، اختیار رای بیشتری در چنین طرح‌هایی دارند.

معایب استخراج بیت کوین

استخراج بیت کوین علاوه‌بر مزایای گفته شده، فعالیتی پیچیده و دشواری است که قطعا معایبی نیز به همراه دارد. یکی از معایب اصلی فرایند استخراج بیت کوین، پرهزینه بودن آن است. امروزه به‌منظور حضور فعال در حوزه ماینینگ باید از سخت افزارها و تجهیزات بروز استفاده نمود که به طور قطع هزینه زیادی را به همراه دارد. به طور کلی ماینینگ یک ریسک مالی نیز به شمار می‌رود؛ چراکه نوسان شدید و کاهش قیمت بیت کوین می‌تواند تمام سرمایه و هزینه‌ای که صرف خرید تجهیزات شده است را از بین ببرد.

هزینه سنگین و مصرف بالای انرژی یکی دیگر از معایب استخراج بیت کوین است. به صورتیکه استفاده از انشعاب برقی با تعرفه بالا به هیچ وجه به صرفه نخواهد بود. همچنین ماینرها به دلیل فعالیت شبانه‌روزی و حل محاسبات پیچیده، برق زیادی مصرف و گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند. همین امر باعث کمبود انرژی شده و در نواحی که با سوخت‌های فسیلی برق تولید می‌شود، استخراج بیت کوین برای محیط زیست ضرر خواهد داشت.

هاوینگ بیت کوین چیست

هاوینگ بیت کوین چیست؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم مقدار پاداش دریافتی ماینرهای بیت کوین، میزانی از قبل تعیین شده است. و میزان بیت کوین استخراج شده در روز نیز رقمی معادل 6.5 واحد BTC می‌باشد. هاوینگ اقدامی برنامه‌ریزی شده است که هر 4 سال یکبار رخ داده و طی آن، پاداش‌ ماینرها نصف خواهد شد. به صورت دقیق بعد از ایجاد هر 210 هزار بلاک، هاوینگ بیت کوین رخ می‌دهد. آخرین هاوینگ بیت کوین مربوط به سال 2020 بوده و بعد از هاوینگ بعدی در سال 2024، پاداش ماینرهای هر بلاک به 3.25 BTC نصف خواهد شد.

هش ریت در بلاکچین بیت کوین

هش ریت یا نرخ هش (Hash Rate)، واحد اندازه‌گیری قدرت محاسباتی در شبکه مبتنی بر اثبات کار (PoW) است. این نرخ به‌منظور تعیین سلامت، امنیت و میزان سختی استخراج بیت کوین بکار می‌رود. به عبارت دیگر به تعداد تلاش‌های یک ماینر در واحد زمان که نشان‌دهنده سرعت عمل آن در تکمیل و حل محاسبات است، هش ریت گفته می‌شود. قدرت پردازش ماینرها برحسب (H/S) یا هش بر ثانیه است.

هراندازه میزان هش یک ماینر بیشتر باشد، ماینینگ سرعت بیشتری داشته و احتمال رسیدن به پاسخ محاسبه و دریافت پاداش بیشتر می‌شود. هش ریت یک ماینر با واحدهایی دیگری نظیر مگاهش بر ثانیه (MH/S)، تراهش بر ثانیه (TH/S) و گیگاهش بر ثانیه (GH/S) نیز محاسبه می‌شود. هشینگ (Hashing) به عمل هش شدن بلاک‌های تایید شده در روند فرایند استخراج بیت کوین و افزودن آن‌ها به بلاکچین می‌گویند.

فورک تراکنش در بیت کوین چیست؟

فورک بیت کوین تغییری در این شبکه بلاکچینی است که منجر به معرفی ویژگی‌های بهتر، ساخت یک رمزارز جدید و یا انشعاب زنجیره می‌گردد. از نظر بیت کوین احتمال اتفاق پاسخ‌های همزمان وجود دارد، اما در اتمام دوره تنها یک پاسخ برنده می‌تواند وجود داشته باشد. زمانی‌که پاسخ‌هایی به صورت همزمان ارائه می‌شود، شبکه بیت کوین با اکثریت ساده 51% تصمیم‌گیری می‌کند که کدام یک از زنجیره بلوک را تایید نماید.

درحالت معمول، ماینری که بیشترین کار را انجام دهد و یا بیشترین تراکنش را تایید نماید و در نتیجه در زنجیره بلندتری قرار داشته و به عنوان برنده برگزیده می‌شود. بلوک بازنده نیز به عنوان یک بلاک یتیم شناخته خواهد شد. بلوک‌های یتیم به بلاکچین اضافه نشده و پاداش بیت کوین را نیز دریافت نمی‌کنند.

سختی شبکه یا سختی استخراج (Network Difficulty)

سختی استخراج یا سختی شبکه (Network Difficulty) زمانی را که برای ساخت یک بلاک جدید در شبکه نیاز است را تنظیم می‌کند. هدف سختی شبکه ثبات میانگین زمان ایجاد یک بلاک در شبکه بیت کوین است. با افزایش قدرت محاسباتی کل شبکه جهت استخراج بیت کوین، سختی استخراج نیز بیشتر می‌شود. علت وجود سختی استخراج و یا سختی شبکه ایجاد محدودیت برای ماینترها می‌باشد؛

چراکه در صورت عدم وجود این سختی، زمان تولید هر بلاک کاهش یافته و محدودیت عرضه بیت کوین از بین می‌روند. بدین ترتیب عرضه بیت کوین زیاد شده و طی آن تورم و ریزش قیمت بیت کوین را شاهد خواهیم بود.

مقیاس پذیری

در هر بلوک بیت کوین تنها امکان ذخیره 1 مگابایت داده تراکنش وجود دارد. محدودیت 1 مگابایتی بوسیله ساتوشی ناکاموتو معین شده است؛ اما برخی از ماینرها براین باورند که اندازه بلوک باید افزایش پیدا کند تا داده‌های بیشتری را بتواند در خود جای دهد. این بدان معناست که شبکه بیت کوین قادر باشد تراکنش‎ها را با سرعت بالاتر پردازش و تایید نماید. درحال حاضر با احتمال 1 در 16 تریلیون، سطح دشواری مقیاس‌بندی شده است و کمتر از 4 تراکنش در ثانیه را پردازش و هر 10 دقیقه یک بلوک را تایید کند.

باتوجه به اینکه شبکه کاربران بیت کوین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، تعداد تراکنش‌های انجام شده در 10 دقیقه در انتها از تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در این زمان بیشتر خواهد شد. در نتیجه زمان انتظار تراکنش بیشتر می‌گردد، مگر اینکه در پروتکل بیت کوین تغییری صورت پذیرد. این موضوع در پروتکل بیت کوین به عنوان مقیاس‌پذیری معرفی می‌شود.

بیت کوین به چه صورت کار می کند؟

بیت کوین براساس فناوری بلاکچین توسعه داده شده و همه تراکنش‌های آن در پایگاه داده ذخیره می‌گردد. بلاکچین یک دفتر توزیع کل دیجیتال می‌باشد که زنجیره‌های آن متشکل از بلاک‌های متعددی هستند. این بلاک‌ها حاوی اطلاعات و داده‌های تراکنش‌های کاربرانی است که اقدام به ارسال بیت کوین به یکدیگر می‌کنند. تمامی تراکنش‌های انجام شده و حساب‌های کاربران بیت کوین روی پروتکل بلاک چین ذخیره می‌شود. در این شبکه به دستگاه‌های متصل گره یا نود (Node) می‌گویند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بلاکچین غیرمتمرکز بودن آن است؛ این شبکه از زمان ایجاد بیت کوین توسط هیچگونه نهاد و سازمانی نظارت نمی‌شد. همچنین پس از تشکیل هر بلاک، امکان حذف و ویرایش آن نیز وجود ندارد. بیت کوین با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) به تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید در زنجیره می‌پردازد.

نودها در استخراج بیت کوین

نودها (Nodes)

نود یا گره در شبکه بیت کوین به کامپیوتری اطلاق می‌شود که نرم افزار بیت کوین را اجرا نموده و با مشارکت در انتقال اطلاعات موجب حفظ شبکه بیت کوین می‌گردد. هر فردی می‌تواند با دانلود کل تاریخچه تراکنش‌های بلاکچین و دریافت رایگان نرم افزار یک نود را اجرا نماید. نودها وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌های بیت کوین و مخابره آن‌ها را در شبکه برعهده دارند. برخی نودها دارای شرایط ویژه‌ای هستند که به آن‌ها نود ماینینگ گفته می‌شود.

در شروع کار بیت کوین همه نودها ماینر بودند، اما امروزه نودهای اعتبار سنج با نودهای ماینینگ تفاوت دارند. نودهای ماینر قدرت پردازش بالایی دارند و تراکنش‌های بیت کوین را در بلاک جمع‌آوری می‌کنند.

حل کردن معاملات

کامپیوترها قدرتمند ماینر برای بدست آوردن جواب معادله هر بلاک، اعداد را یکی بعد از دیگری امتحان می‌کنند. تابع هش تضمین‌کننده این روند است. ماینرها به جز امتحان کردن و حدس زدن برای رسیدن به نتیجه درست، راه دیگری ندارند. از این رو دستیابی به معادله بلاک کاملا تصادفی است؛ اما هر اندازه ماینر قدرت پردازش بالاتری داشته باشد، شانس بیشتری برای یافتن جواب خواهد داشت. اولین ماینری که به جواب معادله و هش درست دست یابد، برنده شده و آن را به سایر نودها اطلاع می‌دهد.

بلافاصله همه نودها برای بلاک بعدی اقدام به رقابت مجدد می‌کنند. ماینرها علاوه‌بر مقدار مشخصی از بیت کوین به عنوان پاداش، تمام کارمزد تراکنش‌های یک بلاک را نیز دریافت می‌کنند.

استخر استخراج بیت کوین

امروزه باتوجه به دستگاه‌های استخراج قدرتمند و گسترش شبکه، استخراج بیت کوین به صورت مستقیم توسط کمتر کسی امکان‌پذیر است. اغلب ماینرها به مکان‌هایی مجازی به نام استخر استخراج (mining pool) مراجعه می‌کنند. ماینرهای سرتاسر دنیا دستگاه‌های استخراج خود را به استخرهای استخراج معتبر اتصال می‌دهند و استخر استخراج به نمایندگی از تمام با مجموع قدرت پردازشی خود، برای بدست آوردن پاداش و ماینینگ تلاش می‌کند.

در اینجا ماینرها دیگر به صورت مستقیم و فردی برای پاداش بلاک رقابت نمی‌کنند؛

بلکه بسته به قدرت پردازشی خود از استخر استخراج به صورت مرتب بیت کوین دریافت می‌کنند. درصورت استخراج مستقیم بیت کوین توسط یک ماینر عادی، شانس حل بلاک نزدیک به صفر است.

سود استخراج بیت کوین

سود استخراج بیت کوین

ماینرها در صورت برنده شدن یک بلوک می‌توانند انتظار پاداش بلوک و کارمزد تراکنش را داشته باشند. کارمزدها براساس میزانی که کاربر برای پردازش سریع می‌پردازد و همچنین شرایط شبکه می‌توانند متفاوت باشند. اما در انتهای سال 2021 میانگین کارمزدها برابر با چیزی نزدیک به 0.125 بیت کوین یا تقریبا دو درصد از پاداش بلوک بود.  

برای سنجش آنکه آیا استخراج بیت کوین ارزش تلاش را دارد یا خیر، از ماشین حساب‌های مبتنی بر وب جهت تحلیل هزینه و فایده استفاده می‌شود. تجزیه و تحلیل هزینه و فایده راهکاری سیستماتیک می‌باشد که سازمان‌ها جهت مشخص کردن آنکه چه اقدامی باید انجام گیرد و از چه اقدامی باید دوری گردد استفاده می‌کنند.

درصورتی که قصد دارید تخمین بزنید که چقدر بیت کوین با نرخ هش ریت ماینینگ معینی می‌توانید استخراج کنید، ماشین حساب‌های آنلاینی در سایت‌هایی نظیر Nicehash و AsicMinerValue CryptoCompare وجود دارد. در این سایت‌ها به شما این امکان داده می‌شود که برای تخمین هزینه و میزان سود شما اعدادی همچون هزینه برق و سرعت هش را وارد نمایید. البته بهتر است پیش از تخصیص منابعتان تغییرات ارزش و سطح سختی بیت کوین در آینده را درنظر بگیرید.

آنچه حائز اهمیت است مقیاس جهت بازگرداندن فوری سرمایه گذاری اولیه می‌باشد. برای نمونه با  یک ماینر ASIC در طول 5 سال با هزینه حدودا 30000 دلار یک بیت کوین ایجاد می‌گردد؛ برای نتیجه بهتر نیاز به چندین دستگاه همزمان وجود دارد.

هر فردی که تصمیم به سرمایه گذاری دارد، باید اقدام به ارزیابی مشارکت با سایر استخراج کننده های موجود را که پیش تر قسمتی از هش ریت شبکه بودند، نماید.

درصورتی که ماینر قادر به اشتراک‌گذاری قدرت هش ریت خود با یک استخر استخراج باشد، بازدهی مالی آن براساس یک دوره سر به سر هزینه اولیه اسیک حدودا 16 تا 18 ماه تبدیل می‌گردد و بعد از آن مدت، ماینر قادر به دستیابی به سودی مازاد خواهد بود.

روند بازار بر استخراج بیت کوین چه تاثیری دارد؟

درآمد و سود یک ماینر به میزان زیادی به عملکرد دیگر ماینرها و شرایط بازار بستگی دارد. در بازارهای صعودی، ممکن است قیمت بیت کوین به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند. در بازارهای صعودی در نتیجه افزایش سود، میزان خرید دستگاه‌ها برای استفاده از جریان درآمد بیشتر می‌گردد.

در نتیجه هر ماینر بیت کوین کمتری به نسبت قبل در فرآیند استخراج بیت کوین ایجاد خواهد نمود.

در نهایت درآمد حاصل به سوی نقطه تعادلی خواهد رفت که در آن نقطه ماینرهایی با کارایی کمتر، به نسبت هزینه‌هایشان درآمد کمتری نیز بدست خواهند آورد. در ادامه این روند این ماینرها دستگاه‌های خود را خاموش می‌کنند و این فرصت را به دیگران می‌دهند تا بیت کوین بیشتری بدست آوردند. در بازار نزولی برعکس بازار صعودی روند در جریان است. بطوریکه درآمد کاهش میابد تا وقتی که ماینرها اقدام به خاموش کردن دستگاه هایشان نمایند.

پیکربندی ماینر برای استخراج بیت کوین

خرید تجهیزات استخراج بیت کوین از مغازه‌ها و تولیدکنندگانی که از کشورهای خارجی حمل می‌گردد احتمال دارد عوارض سنگین واردات را به دنبال داشته باشد. اسیک‌ها بسته به فروشنده یا سازنده ممکن است بدون منبع تغذیه عرضه شوند و نیاز به خرید جداگانه داشته باشد. برخی از سازندگان اسیک‌ها اقدام به فروش واحد تغذیه خود می‌کنند. اما امکان استفاده از PSU های ساخته شده برای رایانه‌های بازی یا سرورها نیز وجود دارد؛

اگرچه ممکن است به تغییرات خاصی نیازمند باشند. ASIC ها توسط کابل اترنت به اینترنت متصل می‌گردند و تنها قادرند بوسیله یک مرورگر وب مشابه روتر خانگی با اتصال به آدرس آی پی محلی، پیکربندی گردند. بعد از آن نیز نیاز به راه اندازی یک حساب کاربری در استخر استخراج است که اطلاعاتی دقیق درباره روش اتصال به سرورهای آن در اختیار بگذارد.

از پانل وب ASIC، می‌بایست اقدام به وارد کردن اطلاعات حساب استخر و نقاط پایانی اتصال نمود. در نهایت ماینر می‌تواند اقدام به استخراج بیت کوین نماید.

در مدیریت دستگاه‌های قدرتمندی نظیر اسیک، علاوه‌بر ریسک مالی که در اثر عدم سوددهی ایجاد می‌شود، ریسک‌های فنی هم نیز وجود دارد. در زمان استخراج بیت کوین می‌بایست به محدودیت‌های شبکه برق خود را نیز دقت کنید. رتبه بندی شبکه برق خانگی شما تا حداکثر توان است و هر پریز هم دارای رتبه خاصی می‌باشد. کاربری بیش از اندازه به آسانی می‌تواند سبب قطعی یا آتش سوزی گردد.

بیشتر ماینرها به سبب قدرت پردازش بالایی که برای حل مسائل ریاضی و موفقیت در استخراج بیت کوین نیاز است از تراشه‌های تخصصی و سخت‌افزارها همانند ایسیک استفاده می‌کنند. در سال 2010 و ابتدای مسیر بیت کوین، یکی از روش‌های متداول استخراج بیت کوین، استفاده از کامپیوترهای شخصی (CPU) بود. اما با گذشت زمان و افزایش سختی استخراج بیت کوین بدون استفاده از تجهیزات پیشرفته نمی‌توان اینکار را انجام داد.

همچنین امروزه با افزایش قدرت ماینرها و تولید و طراحی سخت افزارهای مخصوص استخراج، استخراج بیت کوین با لپ تاپ خانگی و کامپیوتر به سبب مصرف بالا و سوددهی کم انجام نمی‌گیرد. اما احتمال دارد هنوز درصد کمی از افراد به این فعالیت ادامه دهند. از این رو می‌توان نتیجه گرفت استخراج بیت کوین با لپ تاپ و کامپیوترهای معمولی به مقدار بسیار ناچیزی امکان پذیر است. اما استخراج بیت کوین با برق خانگی به هیچ وجه سودآوری ندارد و تنها باعث آسیب به سیستم و افزایش هزینه برق خواهد شد.

همانطور که گفتیم استخراج بیت کوین روندی است که پردازنده‌ها و ماینرها برای حل مسائل پیچیده ریاضی با هم به رقابت می‌پردازند تا بتوانند بیت کوین دریافت کنند. باتوجه به سختی استخراج برای اینکار نیاز به امکانات و تجهیزات پیشرفته است. به سبب هش ریت بالای بیت کوین و رقابت بین ماینرها، استخراج بیت کوین با برق خانگی و موبایل دیگر امکان‌پذیر نیست.

سختی و سنگینی استخراج سبب ایجاد فشار به قسمت پردازنده گوشی شده و علاوه‌بر کند شدن عملکرد، عمر موبایل نیز کاهش میابد. در نتیجه استخراج بیت کوین با موبایل بصرفه نبوده و سود ناچیزی نیز دارد. اما با این تفاسیر برخی نرم افزارهای اندرویدی نظیر کریپتو ماینر (Crypto Miner)، کریپتو تب (CryptoTab)، بیت کوین ماینر (Bitcoin Miner) و … هستند که در ازای فعالیت در آن‌ها می‌توان اقدام به استخراج و دریافت پاداش بیت کوین نمود.

درحالت عادی هر فردی می‌تواند اقدام به استخراج بیت کوین نماید و در اکثریت کشورها نظیر ایالات متحده نیز استخراج بیت کوین قانونی است. برخی کشورها نظیر نپال، الجزایر، مراکش و افغانستان نیز به دلایلی اینکار را ممنوع اعلام کرده‌اند. دولت چین نیز در سال 2018 منع استخراج بیت کوین را غیرقانونی دانسته و در ایران نیز درصورت دریافت مجوزهای لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت قانونی است.

استخراج بیت کوین نیازمند سخت‌افزارهایی نظیر پردازنده‌های گرافیکی، ASIC و FPGA دارد. همچنین مصرف انرژی و برق این دستگاه‌ها بالاست.

استخراج یک واحد بیت کوین (BTC)، به حدود 10 دقیقه زمان نیاز دارد. البته استخراج یک واحد کامل ارز دیجیتال بیت کوین، نیازمند تجهیزات سخت افزاری و برق بالایی است.

براساس پیش‌بینی‌ها آخرین واحدهای باقی مانده در سال 2140 استخراج می‌شود. در آن زمان پاداش هر بلاک تقریبا برابر با 1 ساتوشی خواهد بود.

پاداش استخراج میزان دارایی از قبل تعیین شده‌ای است که شامل BTCهای جدید استخراج شده و مجموعه کارمزد تراکنش‌های هر بلاک می‌شود.

تعداد عرضه کل بیت کوین محدود به 21 میلیون کوین است. براساس وایت پیپر بیت کوین بعد از اتمام فرایند استخراج، حتی یک عدد نیز به تعداد بیت کوین‌های موجود اضافه نمی‌شود.

تا به الان از 21 میلیون عدد بیت کوین‌های موجود، حدود 19 میلیون بیت کوین استخراج شده است و به سبب افزایش سختی استخراج، استخراج مابقی آن 120 سال طول خواهد کشید.

ارسال پاسخ