Skip to main content
تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین چگونه است

به لحاظ تاریخی می‌توان این چنین بیان داشت که تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین نوعی همبستگی منفی دارد. این بدان معناست که با قوی بودن دلار، قیمت بیت کوین در آستانه کاهش قرار می‌گیرد و بالعکس با ضعف قدرت دلار، بیت کوین روندی صعودی در پیش خواهد گرفت.

یکی از دلایلی که درباره رابطه دلار و بیت کوین و همبستگی منفی آن می‌توان اشاره کرد، نقش پررنگ بیت کوین به عنوان پوششی در برابر تورم است.

شاخص دلار (Dollar Index یا USDX) معیاری جهت سنجش ارزش دلار آمریکا در برابر ارزهای دیگر است. براساس تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین، با افزایش این شاخص قیمت طلا و بیت کوین کاهش میابد.

در مورد رابطه دلار با ارز دیجیتال و تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین تحلیلگران برجسته به دنبال پاسخی برای این پرسش هستند که آیا دلار آمریکا قدرتمند می‌تواند جلوی افزایش قیمت بیت کوین را بگیرد یا خیر؟ در ادامه این مطلب درباره رابطه دلار و بیت کوین به این پرسش و تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین پاسخ خواهم داد.

روش عملکرد شاخص دلار و سایر ارزهای موجود

روش عملکرد شاخص دلار و سایر ارزهای موجود

شاخص دلار با شش ارز فیات خارجی ارتباط دارد. باتوجه به تفاوت اقتصاد کشورها از لحاظ حجم، تاثیرشان نیز در شاخص دلار باهم متفاوت است. این شش کشور به همراه درصد تاثیرشان در شاخص دلار از این قرارند:

ارز درصد تاثیر بر شاخص دلار
یورو 57.6%
ین ژاپن 13.6%
دلار کانادا 9.1%
پوند انگلیس 11.9%
فرانک سوئیس 3.6%
کرون سوئد 4.2%

شش ارز تاثیرگذار بر شاخص دلار اکثرا به عنوان تأثیرگذارترین شرکای تجاری آمریکا معرفی می‌شوند. البته قابل توجه است شاخص دلار همیشه متاثر از شش کشور گفته شده در بالا نمی‌شود و در سال 1999، یورو توانست جایگزین مارک آلمان، لیره ایتالیا، فرانک فرانسه، فرانک بلژیک و گیلدر هلند شود.

شایان ذکر است USDX (شاخص دلار) مشخص کننده وضعیت فعلی تجارت آمریکا نخواهد بود. در سال‌های آتی احتمال دارد، پزو مکزیک و ین ژاپن جایگزین ارزهای فعلی بر شاخص دلار شوند؛ چراکه این کشورها در آمریکا شرکای قدرتمندتری در تجارت هستند.

شاخص دلار (USDX) چیست

شاخص دلار (USDX) چیست؟

شاخص دلار با نمادهای DXY،USDX یا DX شامل میانگین وزنی ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای مهم جهان می‌باشد. ارزهای موجود در این سبد از قبیل ین ژاپن، یورو، پوند انگلیس، کرون سوئد، دلار کانادا، فرانک سوئیس هستند. محاسبه USDX براساس میانگین هندسی ارزش این ارزها انجام می‌شود. با افزایش شاخص دلار، قدرت دلار در برابر سبد نیز افزایش میابد و برعکس.

عوامل بسیاری در نوسان شاخص دلار تاثیر دارند. سیاست‌های پولی، افزایش و کاهش هر کدام از ارزهای تاثیرگذار، نرخ صادرات به واردات و درگیری‌های منطقه‌ای تنها برخی از این عوامل به شمار می‌روند. دلار آمریکا درواقع ارز ذخیره جهان محسوب می‌شود و از این‌رو تقاضای زیادی برای آن وجود دارد.

محاسبه شاخص دلار

محاسبه شاخص دلار

محاسبه شاخص دلار یا DXY براساس فرمول زیر است:

USDX = 57.6(EUR/USD) + 13.6(JPY/USD) + 11.9(GBP/USD) + 9.1(CAD/USD) + 4.2(SEK/USD) + 3.6(CHF/USD)

اهمیت شاخص دلار

در بیان تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین در ابتدا باید به اهمیت آن به عنوان شاخصی مهم در بازارهای مالی جهانی اشاره کنم. بدین منظور در ادامه به موارد استفاده از آن خواهم پرداخت:

رابطه دلار با ارز دیجیتال

رابطه دلار با ارز دیجیتال

رابطه میان شاخص USDX و ارز دیجیتال کاملا چندوجهی و پیچیده است. علاوه‌بر اینکه تغییرات ارزش دلار در تقاضای ارزهای دیجیتال تاثیرگذار است، سرمایه‌گذاران باید عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرند:

افزایش شاخص دلار

افزایش شاخص دلار

معمولا افزایش شاخص USDX کاهش تقاضا برای ارزهای دیجیتال را به دنبال می‌آورد. علت آن نیز این است که سرمایه‌گذاران به طرف دلار به عنوان یک Safe Haven یا سرمایه گذاری امن تمایل پیدا خواهند کرد.

کاهش شاخص دلار

کاهش شاخص دلار

اصولا کاهش شاخص USDX افزایش تقاضا را برای ارزهای دیجیتال به همراه خواهد داشت. این مسئله نیز به دلیل آن است که در این شرایط سرمایه‌گذاران به سراغ دارایی‌هایی با ریسک‌پذیری بیشتر نظیر ارزهای دیجیتال روی می‌آورند.

وضعیت اقتصادی

وضعیت اقتصادی

در پی رکود اقتصادی، کاهش تقاضا برای ارزهای دیجیتال پدید می‌آید. در هنگام رکود اقتصادی، سرمایه‌گذاران در پی دارایی‌هایی به عنوان ذخیره ارزش از قبیل طلا و دلار می‌روند. این در حالی است که براساس مطلب زیر ارزهای دیجیتال را نیز می‌توان نوعی ذخیره ارزش در زمان رکود اقتصادی به شمار آورد.

سیاست‌ های پولی

سیاست‌های پولی

افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به صورت غیرمستقیم در ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد. در واقع افزایش نرخ بهره، کاهش تقاضا را برای دارایی‌های ریسک‌پذیر نظیر ارزهای دیجیتال به همراه دارد.

تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین

تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین

در ادامه قصد دارم تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال را برای شما شرح دهم. با توجه به جهانی بودن دلار و انجام اغلب معاملات جهانی توسط آن و ذخیره قابل توجهی از آن در بسیاری از کشورها، تغییرات آن می‌تواند در سراسر اقتصاد جهانی نظیر بازارهای ارز دیجیتال اثر موجی ایجاد کند.

با افزایش قدرت دلار سرمایه‌گذاران بر آنن تا به سوی دارایی‌های ایالات متحده نظیر سهام و اوراق قرضه و حتی خود دلار هجوم ببرند. این مسئله سبب کاهش تقاضای دیگر دارایی‌های جایگزین نظیر رمزارزها می‌گردد. در مقابل با کاهش قدرت دلار، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به دارایی‌های جایگزین با بازدهی بالاتر خواهند داشت. این روند نیز افزایش تقاضای برای رمز ارزها را به دنبال دارد.

ارتباط بازار سهام آمریکا با بیت کوین

در نمودار بالا ارتباط بازار سهام آمریکا با بیت کوین را نمایش می‌دهد. همبستگی میان بازار بورس و ارز دیجیتال به معنای حرکت قیمتی همزمان با هم است. هنگامی که قیمت هر دو در جهتی مشترک به صورت همزمان حرکت کنند، همبستگی مثبت دو بازار رخ خواهد داد و با حرکتی خلاف جهت در یک زمان، همبستگی منفی را شاهد خواهیم بود.

در روز 21 اوت قیمت BTC با بیش از 3% از محدوده 11.880 دلار به 11.511 دلار کاهش یافته است. بطور همزمان نیز شاخص دلار شروع به بازگشت از رکود 4 ماهه خود نمود. افزایش 3/1 درصدی قیمت دلار آمریکا از 92.28 دلار به 93.20 دلار، بیت کوین و طلا به ترتیب کاهش یافتند. عکس بودن رابطه دلار و بیت کوین نشان دهنده آن است که ضعف دلار آمریکا سبب افزایش حرکت اخیر بیت کوین شده است.

رابطه دلار و بیت کوین

رابطه دلار و بیت کوین

از زمان اصلاح قیمت بزرگ پنج شنبه سیاه، تحلیلگران حرکت صعودی بیت کوین را به ضعیف بودن دلار نسبت داده‌اند. محققان در صرافی Kraken نوشته بودند:

پس از موج، همبستگی بین بیت کوین و طلا با رسیدن به سطح بالای یک ساله عدد 0.93 بیشتر شد. این امر در شرایطی رخ داد که بازارها به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، افزایش هزینه‌های دولت، ترس تورم و تضعیف دلارآمریکا به جان پناه های امن تبدیل شدند

برعکس، زمانی که دلار معکوس می‌شود و شروع به افزایش می‌کند، شانس تثبیت قیمت BTC افزایش می‌یابد. اسکات، یک تحلیل‌گر رمز ارز، گفت که رابطه معکوس بین بیت کوین و دلار آمریکا بیشتر از همبستگی آن با بازار سهام است. او متذکر شد:

رابطه معکوس بیت کوین با دلار بسیار جذاب‌تر از رابطه با بازار سهام است.

علت نسبت عکس رابطه دلار و بیت کوین

علت نسبت عکس رابطه دلار و بیت کوین

شاخص‌های اولیه همگی حاکی از معکوس بودن رابطه دلار و بیت کوین هستند. این تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین از دیدگاه دوقلوهای معروف وینکلووس به دلیل سوء‌ مدیریت و سیاست‌های پولی محیطی است. همچنین این رابطه معکوس نشان دهند.

این است که دارایی‌های دیجیتالی به صورت یکپارچه در پورتفوی‌های سنتی نشان داده نشده است. آنجه عیان است مقادیر ناچیز 59 میلیارد دلار رمز ارزی می‌باشد که توسط شرکت‌های عمومی نگه‌داری می‌شود. در زیر به برخی دلایل تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین و همستگی منفی آن اشاره می‌کنم:

دلایل احتمالی همبستگی منفی:

با افزایش نرخ بهره بوسیله فدرال رزرو، جذابیت دلار به عنوان یک دارایی پربازده افزایش خواهد یافت. در نتیجه جذابیت بیت کوین به عنوان دارایی فاقد سود، احتمال دارد کاهش پیدا کند.

در مواقع عدم ثبات اقتصادی، سرمایه‌گذاران به سمت دلار به عنوان دارایی امن می‌روند. درمقابل تقاضا برای بیت کوین به دلیل نوسانات فراوان و ریسک ‌پذیر بودن ممکن است کاهش یابد.(البته براساس گزارش‌های اخیر بیت کوین را نیز می‌توان به عنوان یک سیف هیون و پناهگاه امن در نظر گرفت)

عده‌ای از سرمایه‌گذاران بیت کوین را به عنوان ابزاری جهت تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاریشان بکار می‌برند. در مواقعی که دلار قدرتمند است، این افراد برای حفظ تعادل سبدشان، اقدام به فروش بیت کوین می‌کنند.

دلایل عدم وجود همبستگی مطلق

با پذیرش بیت کوین به عنوان یک کلاس دارایی جدید، این ارز می‌تواند از نوسانات دلار تا حدی مستقل گردد.

اخبار و اتفاقات مرتبط با بیت کوین و دلار نیز در قیمت آن‌ها تاثیرگذار است.

نوسانات بیت کوین را می‌توان ناشی از عوامل تحلیل تکنیکال همانند قراردادهای اختیار معامله و معاملات آتی دانست.

توجه: تحلیل تکنیکال بدون تحلیل بنیادی یک تحلیل ناقص خواهد بود. لذا پیشنهاد می‌شود به نتایج این تحلیل به تنهایی جهت سرمایه‌گذاری اکتفا ننمایید.

دانلود کتاب تحلیل تکنیکال

نویسنده: توماس مایرز

ترجمه و اقتباس: فرهاد مقدم سلیمی

اهمیت تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین برای تریدرها

اهمیت تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین برای تریدرها

تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین برای تریدرهای معمولی و سازمانی دارای اهمیت فراوانی است. توجه به همبستگی بیت کوین و شاخص دلار در وضعیت کنونی بسیار مهم است زیرا سازمان‌هایی که با دلار تجار می‌کردند، روز به روز بیشتر درحال ورود به دنیای ارزهای دیجیتال هستند. ارزیابی عملکرد شاخص دلار در تصمیم‌ گیری‌ های معاملاتی نقش مهمی دارد. از همین رو بررسی دراز مدت DXY-BTC و تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین برای تنظیم پورتفو آن‌ها بسیار مهم خواهد بود.

از طرفی خرید بیت کوین در زمان سقوط شاخص دلار نیز و برعکس نیز برای تریدرها یکی دیگر از دلایلی اهمیت تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین را نشان می‌دهد. این افراد باید توجه کنند که همبستگی میان بیت کوین و شاخص دلار امکان دارد ادامه پیدا نکند و فقط نتیجه استنتاجی منطقی باشد.

درهرحال همه همبستگی‌ها نتیجه تغییرات قیمتی بوده و به نوبه خود در جو روانی بازار تاثیر دارند. در زمینه سرمایه‌ گذاری در ارز دیجیتال نیز سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن تاثیر شاخص دلار بر بیت کوین می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌تری برای رسیدن به اهدافشان اتخاذ نمایند.

رابطه بیت کوین و طلا

رابطه بیت کوین و طلا

از ماه آوریل سال 2020 دلار در برابر ارزهای ذخیره ای اصلی مانند ین ژاپن ضعیف تر بوده است و تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که اگر بتواند مومنتوم قوی خود را حفظ کند، طلا و دلار آمریکا تحت تاثیر منفی خواهند بود.

براساس اظهارات مایکل هویسن، تحلیلگر بازار بانکداری انگلستان CMC Markets UK’s chief؛

بهبود دلار باعث تضعیف ارزش طلا شده‌ است. این جهش در دلارآمریکا همچنین منجر به دور جدیدی از ضعف در قیمت طلا شده و اکنون در حال آزمایش سطح حمایت 1.920 دلار آمریکا است.

داده‌ها از اسکیو نشان می‌دهند که بیت کوین و طلا در هفته‌های اخیر شاهد یک همبستگی نوظهور بوده‌اند. اگر قیمت بیت کوین و این فلز با ارزش طلا همچنان به دنبال یکدیگر حرکت کنند، احتمال افزایش دلار آمریکا تقویت می‌شود.

کارل شاموتا، استراتژیست برجسته Cambridge Global Payments، گفت؛

دلارآمریکا می‌تواند شاهد یک فشار ناگهانی باشد.

تلاقی فشار ناگهانی دلارآمریکا، معامله محرک پیش رو و افزایش قطعیت اقتصادی با یکدیگر به بازگشت قدرت دلارآمریکا کمک میکند؛

اما آیا این روند کوتاه‌مدت یا بلند مدت خواهد بود؟!!!

از لحاظ تاریخی رابطه دلار و بیت کوین دارای همبستگی منفی است. این بدان معناست که زمانی که دلار قوی می‌شود، قیمت BTC کاهش میابد و بالعکس.

بیت کوین به صورت مثبت با ارزهایی ریسکی همگرایی دارد و با دلار آمریکا می‌تواند رابطه‌ای معکوس و منفی داشته باشد.

با توجه به آنکه بیت کوین در اصطلاح به طلای دیجیتال معروف است، دارای ضعیف‌ترین همبستگی با طلا می‌باشد.

ارسال پاسخ