Skip to main content
گزارش GOLDMAN SACHS علیه بیت کوین

در تاریخ 27 می 2020 گزارشی توسط گلدمن ساکس که یک investment banker آمریکایی معروف است، ارائه شد. در این گزارش روی بیت کوین نظر منفی ارائه شده بود و دوستان این گزارش را جنگ میان گلدمن ساکسی‌ها (Goldman sachs) و بیت کوینی‌ها و یا هودلی‌های بیت کوین دانستند.

هودلی‌های بیت کوین، طرفداران پر و پا قرص بیت کوین و کریپتوکارنسی‌ها هستند که براین باورند که Buy & hold بدین معنا که بیت کوین را بخر و نگه دار. البته این اولین مرتبه‌ای نیست که وال استریتی‌ها به بیت کوین می‌تازند.

برخی از بزرگان وال استریت و بازار سرمایه نظرات منفی زیادی را راجع به بیت کوین مطرح کرده‌اند. این افراد نظر کاملا منفی درباره خرید بیت کوین و کریپتوکارنسی‌ها داشتند. از جمله آن‌ها وارن بافت بود که یک وال استریت می‌باشد. او اظهار داشته است که بیت کوین را احمق‌هایی می‌خرند که امیدوارند بتوانند آن را به یک احمق‌تر از خودشان به قیمت بالاتری بفروشند.

در ویدئو زیر بطور مفصل در ارتباط با این نظریه صحبت کرده‌ام؛

گزارش گلدمن ساکس نیز جدیدا به گفته جناب وارن بافت اما به صورتی محترمانه‌تر اشاره کرده است. در صفحه 30 این گزارش عنوان شده است که: ما معتقدیم اوراق بهاداری را که ارزش آن‌ها وابسته به این باشد که شخص دیگری تمایل به پرداخت بهای بیشتری برای آن داشته باشد (و اگر کس دیگری آن را خریداری نکند اصولا بهایی نخواهد داشت) برای سرمایه گذاری مشتریان ما مناسب نیست.

نظر منفی گزارش گلدمن ساکس بر بیت کوین

باتوجه به اینکه گلدمن ساکس بزرگترین investment banker آمریکا و جهان است، مسلما این گزارش صرف نظر از درست و غلط آن، تاثیرات گسترده‌ای روی رفتار سرمایه‌گذاران و جهت حرکت قیمت بیت کوین خواهد داشت.

از این‌رو من هم به نوبه خود این فرصت را غنیمت شمردم تا برخی مفاهیم گزارش گلمن ساکس پرداخته و صحت آن را مورد بررسی و سنجش قرار دهم. از نقطه نظر تحلیل فاندامنتال یا بنیادی، نظرات مفیدی در این گزارش قید شده که پرداختن به آن می‌تواند موارد جدیدی را متذکر گردد.

در صفحه 29 گزارش گلدمن ساکس در اشاره به کریپتوکارنسی‌ها به بیت کوین پرداخته و براساس مشخصه‌هایی آن را به عنوان یک ارز یا دارایی رد کرده است. درواقع در این بخش از گزارش آمده است که بیت کوین سه مشخصه اصلی پول را ندارد. حال این سه مشخصه عبارتند از:

که هرکدام از این موارد را به تفصیل توضیح داده‌ام. تنها کافیست بر روی هر مورد کلیک کرده و به اطلاعات تکمیلی آن دست یابید.

هدف گلدمن ساکس این است که نشان دهد، بیت کوین به دلیل نداشتن این سه مشخصه نمی‌تواند به عنوان ارز محسوب گردد. البته گزارش ارائه شده به جزئیات نپرداخته و نداشتن این سه مشخصه پول را واضح و مبرهن تصور کرده است.

این مسئله شاید کمی عجیب بنظر برسد. در ادامه گزارش نیز بدون توضیحی نتیجه‌گیری شده است که بیت کوین پول و یا کارنسی نیست. سپس با رد این موضوع به سرعت به این مورد اشاره کرده است که آیا بیت کوین asset class می‌باشد یا خیر؟ بدین معنا که آیا می‌توانید از آن به عنوان یک دارایی با ارزش یا ذخیره ارزش استفاده کنید؟

در گزارش گلدمن ساکس وارد شدن به بازار بیت کوین و خرید آن برای سرمایه‌گذاران امری نامناسب طلقی شده بود. همچنین در ادامه نیز به پرسش‌هایی مبنی بر درنظر گرفتن بیت کوین به عنوان یک ارز پاسخ منفی داده شده بود.

از طرفی براساس نوسانات فراوان بیت کوین و انجام فعالیت‌های غیرقانونی روی شبکه آن، طبق این گزارش ورود سرمایه‌گذاران به بازار بیت کوین پیشنهاد نمی‌شود. اما آنچه در این مسئله عجیب است عدم پرداختن به جزئیات در این گزارش و مبرهن فرض کردن نداشتن سه مشخصه در بیت کوین بود؛ چه بسا در ادامه نیز بدون توضیحی نتیجه گزارش، رد بیت کوین به عنوان ارز یا پول اعلام شد.

تغییر نظر گلدمن ساکس درباره کریپتوها در 2023

تغییر نظر گلدمن ساکس درباره کریپتوها در 2023

درحال حاضر آخرین گزارش گلمن ساکس مربوط به سال 2023 می‌باشد. در این گزارش شاهد تغییر نظر کلی گلدمن ساکس در ارتباط با کریپتوها هستیم. به نحوی که گلدمن ساکس، کریپتوها را به عنوان Medium of exchange  پذیرفته است. علاه‌بر این کریپتوها را به عنوان Medium of exchange هایی معرفی کرده که شما می‌توانید در پرتفوی خود به عنوان سرمایه گذاری در نظر بگیرید.

در مصاحبه‌ای نیز شاهدیم که بیان شده سال‌های 2024 و 2025 سال‌های طلایی برای کریپتوها خواهند بود.

ارسال پاسخ