Skip to main content
هولد کردن ارز دیجیتال

هولد کردن ارز دیجیتال یا هودل HODL یکی از اصطلاحات مهم در دنیای ارز دیجیتال و استراتژی‌های حفظ سرمایه می‌باشد. هولد کردن Hold دارایی‌های مالی و ارزشمند که اصطلاحی کاربردی در میان سرمایه‌گذاران است، جهت افزایش، نگهداری و حفظ سرمایه از جهاتی در مقابل معاملات روزانه همچون روش اسکالپینگ قرار می‌گیرد.

استراتژی هولدینگ ارز دیجیتال به سال 2013 در پی بی‌ثبات شدن قیمت بیت کوین ایجاد شد؛

در واقع در آن زمان بواسطه اشتباه تایپی، استراتژی هودل در کریپتوکارنسی بوجود آمد. یکی از توصیه‌های افراد خبره در دنیای سرمایه و تجارت توجه به معنی هولد و بهره‌گیری از این روش با انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای هولد است. البته طبیعتا در زمان درست نیز باید آن دارایی یا ارز برای هولد را تبدیل کرد و یا فروخت.

آموزش هولد ارز دیجیتال در دنیای خرید و فروش کریپتوکارنسی یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت به شمار می‌رود. ذخیره یا هولد ارز دیجیتال یکی از آسان‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال است.

تا چند سال پیش سرمایه‌گذاران در انتخاب ارز برای هولد کردن محدودیت داشتند؛ اما امروزه هزاران توکن در صرافی‌ها لیست شده‌اند و فرصت‌های بسیاری را از این طریق برای سرمایه‌گذاری بوجود آورده‌اند.

در ادامه این مطلب قصد دارم بیشتر به مفهوم‌های هولد یا ذخیره طولانی‌مدت دارایی، آموزش هولد ارز دیجیتال، فرق هولد با ترید، بهترین ارز دیجیتال برای هولد و … بپردازم.

اصطلاح هودل HODL ارز دیجیتال

اصطلاح هودل HODL ارز دیجیتال از کجا آمده است؟

در بیانی دقیق در ساعت 10 صبح 18 دسامبر 2013، کاربری با نام GameKyuubi در یکی انجمن تخصصی با موضوع معاملات بیت کوین (بیت‌ کوین‌ تاک Bitcointalk)، جمله‌ی I AM HODLING به معنای نگهداشتن و هولد کردن بیت کوین را پست نمود. آن زمان قیمت بیت کوین در ماه ژانویه از 15 دلار به بیشتر از 1000 دلار در دسامبر 2013 رسید. در واقع در ظرف 11یک ماه ارزش بیت کوین بیش از 70 برابر شد.

این جمله که دارای غلط املایی بود گمان می‌شد در حالت نیمه خواب یا نیمه هوشیار این فرد نوشته شده است. بعدها این کاربر در رسانه‌های مختلف بیان کرده بود که این متن را دوبار تایپ کرده و در اولین برخورد به غلط املایی واژه Hold پی برده بود؛ اما عمدا مجددا آن اشتباه تایپی را تکرار کرده و حالا هولد کردن ارز دیجیتال به یکی از استراتژی‌های معاملات رمز ارز تبدیل گشته است.

این شخص، قصد خود را درباره این استراتژی و جمله پست شده، نگه داشتن مدت زمانی بیت کوین اظهار کرده است. در آن زمان افرادی که مهارت لازم را برای انجام معاملات کوتاه مدت را نداشتند، از هولد کردن ارز دیجیتال به عنوان یک استراتژی استفاده کردند.

تریدرهای روزانه و کوتاه مدت همانند معاملات بازار فیوچرز، استراتژی اسکالپینگ، کپی تریدینگ ارز دیجیتال، معاملات اسپات نیاز به مهارت تخصصی و بکارگیری تحلیل فاندامنتال دارند؛ این درحالی است که هولد کردن ارز دیجیتال به نگهداری دارایی برای مدت زمان طولانی گفته می‌شود.

هولد کردن ارز دیجیتال

هولد کردن ارز دیجیتال چیست؟

هولد کردن ارز دیجیتال یا هودل کردن به معنای نفروختن و نگه داشتن بیت کوین و یا هر ارز دیجیتال دیگری گفته می‌شود. هولدینگ ارز دیجیتال برای دو هدف سرمایه‌گذاری بلندمدت و جلوگیری از زیان و ضرر در بازارهای مستعد نوسان یا ریزشی بکار می‌رود. فعالان حوزه ارز دیجیتال از واژه هودل برای این استراتژی استفاده می‌کنند.

در بیانی ساده‌تر برای درک معنی هولد می‌توان گفت، هولد همان ذخیره طولانی مدت همانند بلوکه کردن پول در حساب بانکی است.

تصور کنید شما یک معامله‌گر تازه‌وارد هستید و تصمیم به تنوع بخشیدن در سبد گردانی ارز دیجیتال دارید.

به طور قطع درصورتی که شما در زمینه معاملات و خرید و فروش ارز دیجیتال مهارت کافی نداشته باشید، ترجیحتان نگهداری دارایی خود برای مدت زمان طولانی در کیف پولتان است؛

این استراتژی در واقع هولد کردن ارز دیجیتال معرفی می‌شود. هولد Hold مخفف جمله‌ی؛

Hold on for dear life (برای زندگی عزیزت، دارایی خود را نگه دار)

است. به باور بسیاری از معامله‌گران، هنگامی که قرار است قیمت یک رمز ارز افزایش یابد، برای جلوگیری از ضرر، معامله‌گر بهتر است از استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال یا هودل HODL استفاده کند. این معامله‌گر می‌تواند با هودل کردن بعد از یک مدت زمان طولانی و یا حتی کوتاه با فروش ارز دیجیتال نگهداری شده، سود خوبی بدست آورد.

هولدر ارز دیجیتال

هولدر کیست؟

هر فردی که رمز ارزی را برای مدت زمان طولانی نگهداری نماید، به اصطلاح هولدر یا نگهدار نامیده می‌شود. در میان فعالان بازار رمز ارز دو دسته هولدر مشاهده می‌شود. 

افراد خبره در بازار کریپتوکارنسی، به این دست از افراد و کسانی که به صورت تمام وقت کار کریپتو نمی‌کنند، استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال را پیشنهاد می‌کنند.

البته رویکرد دیگری نیز برای هولد کردن وجود دارد. در این رویکرد به افرادی اشاره می‌کنم که اعتقاد راسخی به ارزهای دیجیتال به عنوان ذخیره ارزش دارند.

این افراد بر این باورند که دارایی‌های دیجیتال را باید نگهداری نمود؛ زیرا با از میان رفتن پول‌های رایج و معمول جهان، معاملات دنیا بر اساس این رمز ارزها انجام خواهند گرفت. این اعتقاد در مورد بیت کوین از طرف ماکسیمالیست‌های بیت‌کوین شدیدا ترویج می‌گردد.

ماکسیمالیست ها افرادی که تنها بیت کوین را به عنوان ارز دیجیتال قبول کرده‌اند و اغلب آن‌ها از اولین سرمایه‌گذاران می‌باشند.

آیا هولد کردن ارز دیجیتال سودآور است

آیا هولد کردن ارز دیجیتال سودآور است؟

بسیاری از معامله‌گران در تلاشند تا با آموزش هولد ارز دیجیتال، از نوسانات قیمت فرار کنند. اما اغلب این تلاش‌ها به دلیل برخورد به نوسانات قیمتی ناگهانی با شکست روبرو است. حتی دقیق‌ترین پیش‌بینی‌های قیمت بر اساس تحلیل آنچین، سایت IntoTheBlock و تحلیل تکنیکال نشان داده‌اند که هیچ روشی به حد کافی نمی‌تواند به عنوان استراتژی کارآمد برای فرار از نوسانات قیمتی به شمار رود.

توجه: تحلیل تکنیکال بدون تحلیل بنیادی یک تحلیل ناقص خواهد بود. لذا پیشنهاد می‌شود به نتایج این تحلیل به تنهایی جهت سرمایه‌گذاری اکتفا ننمایید.

البته در برخی مواقع معامله‌گر براساس برنامه‌ای هدفمند در سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، به هودل کردن برای مدت زمان کوتاهی روی می‌آورد؛ اما استفاده از این روش همواره پاسخگو نبوده و تضمینی برای سودآوری ندارد. البته برخی کارشناسان بر این باورند که استفاده از روش مارتینگل یا خرید پله‌ای می‌تواند هولد کردن ارز دیجیتال را به بهترین استراتژی ترید تبدیل نماید.

برای مثال ژانویه 2011 تا دسامبر 2013 را درنظر بگیرید که ارزش بیت کوین نسبت به شاخص دلار، بیشتر از 500 برابر شد. در این شرایط هودل کردن ارز دیجیتال سودآور بنظر رسید. در اوایل سال 2014 نیز ارزش بیت کوین و دیگر رمز ارزها دچار ریزش شدیدی شد و این شرایط برا مدت‌ها بر بازار حاکم بود.

با این حال ارزش بیت کوین مجددا بیش از 17 برابر مقدار آن در سال 2011 بود. این شرایط برای دیگر رمز ارزهای مشهور نظیر اتریوم نیز رخ داد. اما باید همواره روی دیگر سکه را نیز درنظر گرفت. در حقیقت توجه به این نکته ضروری است که رمز ارزهای مشهور با پشتوانه قوی، این شرایط را به خوبی دارند و می‌توان از آن‌ها انتظار سودآوری در بلند مدت را داشت.

برای دیگر ارزهای دیجیتال همیشه باید ریسک مالی قابل توجهی را در هولد کردن ارز دیجیتال در نظر گرفت. بسیاری از رمز ارزها باوجود رشد عالی به صورت ناگهانی ریزش پیدا کرده و حتی حذف شدند.

برای نمونه ارز دیجیتال لونا LUNA در سال 2022 بسیار آینده‌دار تصور میشد، اما به صورت ناگهانی سقوط کرد و از بسیاری از صرافی‌ها حذف گردید. اگرچه در مدت زمان کوتاهی مجددا کار خود را شروع کرد، اما سرمایه‌ی خیلی از افراد نابود شد.

این درحالی بود که دو سال پیش از سقوط، ارز دیجیتال لونا رشد هزاران درصدی داشت و افراد زیادی را پولدار کرده بود. از این‌رو علی‌ رغم اینکه برای هولد کردن ارز دیجیتال یا هودل HODL باید به اخبار ضد و نقیض و متعدد بازار بی توجه بود، اما همیشه باید هوشیار بودن و پیگیری اخبار مهم را در نظر داشت.

همچنین باید با کمک تحلیل‌های معتبر دوره‌ای را برای خروج از بازار مشخص کرد؛ چراکه در هودل کردن ارز دیجیتال هیچ تضمینی ندارد که در زمان نیاز ما، توکن یا رمز ارز هولد شده، بازده و سود کافی را برایمان حاصل نماید.

بهترین زمان هولد کردن ارز دیجیتال

از هودل کردن ارز دیجیتال در چه مواقعی باید استفاده نمود؟

شاید بسیاری از افراد تازه‌وارد به دنیای کریپتو با شنیدن داستان رشد ناگهانی قیمت بیت کوین تصمیم به هولدینگ ارز دیجیتال برای سودآوری بگیرند. اما باید دقت داشته باشید که برای رشد قیمت بیت کوین هیچ تضمینی وجود ندارد؛

برای مثال آیا کسی می‌تواند درباره افزایش 20 برابری قیمت بیت کوین تا سال آینده حرف بزند؟

یا می‌توان با تکیه بر این منطق، مقدار زیادی از بیت کوین را هولد کرد؟

درصورتی که قیمت رمز ارز مدنظر شما که هودل شده است، کاهش پیدا کند، چه استراتژی برای جبران سرمایه از دست رفته وجود دارد؟

براین اساس پیش‌بینی زمان خرید، فروش و یا هودل کردن ارز دیجیتال در هر زمانی سخت و دشوار است. البته شما قادرید با توجه به نکات زیر هولد کردن ارز دیجیتال را به عنوان یک استراتژی بکار بگیرید:

در زمانی که بازار کریپتو مستعد نوسان است، بهترین رویکرد انتقال سرمایه از قسمت معاملاتی به بخش هولد می‌باشد. هولدینگ ارز دیجیتال باید تا زمان آرامش بازار و مشاهده رفتاری قابل پیش‌بینی ادامه پیدا کند.

همچنین هنگامی که در بازار کریپتو، ریزش به نظر اتمام یافته است، می‌توان به رفتار منطقی و رشد بازار امیدوار بود و رمز ارز را در سبد هولد قرار داد تا یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای زمان طولانی شروع شود. در حالت کلی و با درنظر گرفتن نکات گفته شده می‌توان گفت زمانی که تحلیل تکنیکال دشوار می‌شود و تحلیل فاندامنتال برای ارز دیجیتالی امیدبخش و روشن بنظر می‌رسد، می‌توان اقدام به هودل کردن ارز دیجیتال نمود.

امنیت رمز ارزها در زمان هودل کردن

امنیت رمز ارزها در زمان هودل کردن

هنگامی که سرمایه‌گذار تصمیم به هولدینگ ارز دیجیتال خود می‌گیرد، برای او اطمینان از امنیت دارایی اهمیت زیادی دارد. نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول سخت افزاری و یا کیف پول کاغذی امن‌تر از نگهداری آن رمز ارز در کیف پول اندروید و ios و آنلاین یا کیف پول صرافی‌هاست.

از این رو انتخاب بهترین کیف پول برای هولد نیز یکی از مواردی است که در این زمان باید بدان توجه شود. علاوه بر انتخاب بهترین کیف پول برای هولد، فردی که اقدام به هودل می‌کند، باید ریسک مالی بیشتری نسبت به دیگر افراد درنظر داشته باشد. از آنجایی که در دنیای کریپتوکارنسی نظارت مقام قانونی و قوانین خاصی وجود ندارد، رمز ارزها می‌توانند جهت معاملات غیرقانونی و فعالیت‌های کلاهبرداری و پولشویی بکار گرفته شوند.

کشورهای مختلف نگرش‌های متفاوتی درباره استفاده از رمز ارزها درنظر گرفته‌اند؛ این موضوع حمایت از معاملات بین‌المللی و تراکنش‌ها را مختلف کرده و تاثیر منفی روی ارزش ارزهای دیجیتال خواهد داشت.

دیدگاه عمومی و سیاست‌گذاری‌های نامطلوب ممکن است سبب کاهش ارزش دارایی دیجیتال در بلند مدت شود و هولد کردن ارز دیجیتال را با اثرات منفی روبرو کند. از این‌رو در زمان هودل کردن ارز دیجیتال مدیریت ریسک نیز بسیار مهم است.

بهترین ارز دیجیتال برای هولد کردن

بهترین ارز دیجیتال برای هولد کردن

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که ظهور ارزهای دیجیتال هنوز به صورت کامل به وقوع نپیوسته است؛ زیرا غول‌های تکنولوژی همانند گوگل، اپل، سامسونگ، تسلا، پی پال و متا درحال آماده شدن جهت برنامه‌های بلندمدت در زمینه ارزهای دیجیتال هستند.

این برنامه‌های حاکی از آن است که می‌توان ارزهای دیجیتال بخصوصی را جهت هودل کردن درنظر گرفت. برای سرمایه‌گذاران و هودلرها، تنوع در سبد ارز دیجیتال یکی از اصول کلیدی است. معمولا بهترین ارز دیجیتال برای هولد، ارزهایی هستند که در مسیر رشد قرار دارند. براساس اطلاعات رسانه NewsRoomPost، بهترین ارز دیجیتال برای هولد شامل موارد زیر هستند:

بیت کوین

BITCOIN

اتریوم

ETHEREUM

ارز دیجیتال کاردانو

CARDANO

ارز دیجیتال لایت کوین

LITECOIN

ارز دیجیتال شیبا اینو

SHIBA INU

ارز دیجیتال بایننس کوین

BINANCE COIN

مزایا و معایب هولدینگ ارز دیجیتال

مزایا و معایب هولدینگ ارز دیجیتال

قاعدتا هولدینگ ارز دیجیتال نیز همانند دیگر روش‌ها دارای مزایا و معایبی است که قبل از آموزش هولد ارز دیجیتال و استفاده از این روش باید بدان آگاه بود. بررسی تعادل میان مزایا و معایب هولد کردن ارز دیجیتال می‌توان در تصمیم‌گیری به شما کمک کند.

مزایای هولد کردن ارز دیجیتال

در ابتدا به مزایای هودل کردن ارز دیجیتال خواهم پرداخت:

محدود کردن ریسک سرمایه‌گذاری

در هودل کردن ارز دیجیتال اصولا هولدرها به جای خریداری تعداد زیادی از یک رمز ارز، چندین ارز دیجیتال را خریداری و هولد می‌کنند. از همین رو درصورت کاهش قیمت، زیان قابل توجهی نمی‌کنند.

استفاده از نوسانات بلند مدت بازار

هولدرها می‌توانند از نوسانات بلند مدت رمز ارزها نهایت استفاده را ببرند. این افراد باتوجه به روند رو به رشد بسیاری از رمز ارزها، درصورت انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای هولد می‌توانند در طولانی مدت به سود دست یابند.

کاهش استرس معامله‌‌گر

باتوجه به اینکه در هولدینگ ارز دیجیتال، به نوسانات مقطعی توجهی نمی‌شود، معامله‌گر بدون استرس برای یافتن فرصت مناسب صبر می‌کند.

سهولت برای افراد تازه کار

افراد مبتدی که اطلاعات کافی برای تریدینگ ندارند می‌توانند با این استراتژی و انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای هولد، منتظر افزایش قیمت رمز ارز باشند.

انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری یکی دیگر از مزایای هولد کردن ارز دیجیتال است. بدین معنا که شما در هر زمان امکان خرید و فروش رمز ارز و دریافت سود را خواهید داشت. این درحالیست که در روشی همانند استیکینگ شما قادر به فروش ارزها در زمان دلخواهتان نیستید.

پتانسیل بالای ارزهای دیجیتال

باتوجه به آنکه نوسانات قیمت یکی از ویژگی‌های اصلی رمز ارزها می‌باشد، این ارزها در کوتاه مدت می‌توانند افزایش چشمگیری داشته باشند و سود بالایی را برای شما ایجاد کنند.

پرداخت حداقل کارمزد

در هودل کردن ارز دیجیتال تنها برای خرید و فروش رمز ارزها ملزم به پرداخت کارمزد خواهید بود. در دیگر روش‌های معاملاتی نظیر سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها باید کارمزد بیشتری پرداخت نمایید.

معایب

باوجود مزایای گفته شده درباره هولدینگ ارز دیجیتال، معایبی نیز هستند که باید مدنظر قرار گیرند. در صورتی که شما به عنوان یک معامله‌گر معایب هودل کردن ارز دیجیتال را سنگین‌تر از مزایای آن می‌بینید شاید بهتر است روش دیگری را برای کسب درآمد از رمز ارزها انتخاب نمایید.

امکان از دست رفتن سرمایه

درصورت عدم انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای هولد ممکن است در سیر نزولی قیمت ارز، سرمایه‌ خود را از دست بدهید. البته این موضوع تا حدی به نحوه سبدچینی شما نیز وابسته است و از دیگر سو می‌توان آن را ریسکی درنظر گرفت که در تمام معاملات کریپتو وجود دارد.

از بین رفتن ارزش رمزارزها

باتوجه به اینکه قیمت رمز ارزها براساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، به دنبال کاهش تقاضا به دلیل هولد کردن ارزها در یک برهه، قیمت رمز ارزها دچار کاهش شده و ارزش واقعی آن‌ها از بین خواهد رفت.

SODL یکی از اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال است که در برابر HODL قرار می‌گیرد. اصطلاح SODL نیز واژه اشتباه Sold به معنای فروختن ارز دیجیتال است.

در بازار کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاران استراتژی‌های مخصوص به خود را دارند. برخی از آن‌ها به ترید کوتاه مدت تمایل دارند و برخی دیگر نیز هولد کردن ارز دیجیتال را انتخاب می‌کنند. در روش هولد کردن ارز دیجیتال سرمایه‌گذار برای طولانی مدت یک رمز ارز را نگهداری می‌کند، اما در ترید، او با خرید و فروش رمز ارزها برای کسب سود در مدت زمان کوتاه فکر می‌کند.

باتوجه به امنیت بیشتر کیف پول‌های سخت افزاری و کاغذی به دلیل عدم اتصال به اینترنت، این کیف پول‌ها را می‌توان بهترین کیف پول برای هولد کردن ارز دیجیتال درنظر گرفت.

ارسال پاسخ