Skip to main content
آیا دولت ها می توانند جلوی بلاک چین را بگیرند

یکی از موارد بسیار مهم در ایجاد نوسان در بازار کریپتوها بحث ممنوعیت و یا آزادی خرید و فروش آنها در کشورها می‌باشد. از این‌رو قطعا بررسی مخالفت دولت ها با بلاکچین و امکان جلوگیری دولت‌ها از گسترش بلاکچین و کریپتوها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در بیانی مفید و مختصر درباره مخالفت دولت ها با بلاکچین و کریپتوکارنسی‌ها می‌توانیم به decentralize بودن کریپتوها اشاره کنیم.

درواقع decentralize بودن کریپتوها که به معنای تمرکززدایی سیستم است، که می‌توان آن را علت اصلی مخالفت دولت ها با بلاکچین بدانیم. در حقیقت تمامی مخالفت‌های دولت‌ها با کریپتوکارنسی‌ها در این موضوع بظاهر بی‌اهمیت و کوچک خلاصه می‌شود که مفهوم آن نمایانگر این است که کلید خاموش و روشن کردن سیستم دست یک نفر نیست.

سیستم‌ها در حالت کلی دارای دو حالت Centralize و Decentralize هستند که البته خود آن‌ها نیز درجات مختلفی را در سیستم‌های مختلف شامل می‌شوند. در بیان ساده از مفهوم این دو حالت می‌توان این چنین گفت که در سیستمی همانند سیستم Centralize، کلید روشن و خاموش کردن در دست دولت، حکومت و یا حتی یک فرد است.

این درحالیست که در سیستم Decentralize این چنین نیست و این کلید در اختیار تعداد زیادی از اعضای سیستم می‌باشد. در واقع در سیستم Decentralize هیچ فردی بر دیگری ارجحیت نخواهد داشت و کل اعضا در تصمیم‌گیری‌ها و آینده سیستم مشارکت دارند.

علت مخالفت دولت ها با بلاکچین و کریپتوکارنسی ها

مخالفت دولت ها با بلاکچین نیز به این دلیل است که دولت‌ها به دنبال در دست‌گیری کلید روشن و خاموش کردن یک سیستم یا به بیانی دیگر در اختیار داشتن سیستم هستند. این درحالیست که یکی از اهداف اصلی شبکه بلاکچین دریافت دکمه خاموش روشن کردن سیستم از دست یک فرد یا قدرت و سپردن آن به اعضای سیستم است.

در تاریخ مشاهده کرده‌ایم که برای قرن‌های زیاد، کلید خاموش روشن کردن کل حکومت در اختیار یک فرد و یا قدرت خاص بوده است. در واقع آن فرد و قدرت قادر است درباره تمامی مسائل حکومتی تصمیم‌گیری کند.

آقای بارون دو مونتسکیو یا شارل دو مونتسکیو (Charles de Secondat, baron de Montesquieu) نویسنده کتاب روح قوانین، یکی از متفکران سیاسی فرانسه گفته بود که سیستم حکومتی Centralize درست و محترم است اما کار نمی‌کند. زیرا براساس این سیستم بسیاری از ملت بیکار هستند و درواقع هیچ چیز سرجای خود نیست. چراکه قانون‌گذاری و اجرای آن درست انجام نمی‌شود و عدالت نیز به درستی برجامعه برقرار نخواهد بود. از این‌رو باید یک سیستم Decentralize را جایگزین نمود.

مشکل دولت ها با سیستم Decentralize

در سیستم Decentralize تصمیم‌گیری‌های مرتبط با حکومت به دست گروه‌های مختلف انجام می‌شود تا بدین واسطه امورات مملکت به درستی پیش روند. کتاب روح القوانین مونتسکیو در قرن 17 میلادی همان انقلابی را در خود داشت که مقاله ساتوشی ناکاموتو در سال 2008 در دوره ما دارد.

آقای مونتسکیو در پی Decentralize حکومت و روش‌های حکومت‌داری و ساتوشی ناکاموتو به دنبال Decentralize کردن سیستم‌های مالی دنیا بودند. حال شما فردی را درنظر بگیرید که قدرت یک حکومت و کشور را در دست دارد؛ آیا بنظر شما این شخص به آسانی قدرت خود را توزیع می‌کند؟ به طور قطع پاسخ خیر است.

همانطور که دولت‌ها و حکومت‌ها به اجبار راضی به توزیع قدرتشان می‌شوند، به طور قطع به همان نسبت و شاید اندکی سخت‌تر نیز راضی به توزیع قدرت بانکی و مالی خود خواهند شد. در نتیجه می‌توان دلیل مخالفت دولت ها را با بلاکچین را بسیار واضح دانست.

باید گفت مخالفت دولت ها با بلاکچین تا همین امروز هم کم نبوده است. و دولت‌ها تا همین امروز نیز دست از تلاش برای از بین بردن کریپتوها برنداشته‌اند. بستن حساب‎های بیزنسی، فیلتر کردن سایت‌ها، تعطیل کردن بیزنس‌های کریپتویی و … از مواردی است که در سراسر جهان و کشور خودمان در راستای مخالفت دولت ها با بلاکچین شاهد بوده ایم. اما تمامی این موارد باعث شده تا سرعت پیشرفت کریپتوها افزایش چشمگیری داشته باشد.

ارسال پاسخ