Skip to main content
کاربرد NFT در املاک و مستغلات

کاربرد NFT در املاک تضمین کننده آن است که صاحبان اصلی و سازندگان این املاک قابل شناسایی می‌باشند. در واقع استفاده و کاربرد NFT در حوزه املاک و مستغلات، حقوق مادی و معنوی صاحبان املاک را تضمین می‌نماید. توکن‌های NFT املاک توسط معاملاتی که شفاف‌تر و کارآمدتر از معاملات در دنیای واقعی املاک هستند، در بازارهای NFT امکان مبادله دارند. NFT ها یا توکن‌های غیرقابل تعویض، نوعی دارایی دیجیتالی هستند که مشخص کننده مالکیت کلکسیون‌ها و اقلام منحصربفرد در یک بلاکچین می‌باشند.

در سال‌های اخیر این توکن‌های غیر مثلی محبوبیت فراوانی به عنوان روشی نوین برای خرید و فروش و دارا بودن دارایی‌های دیجیتالی منحصربفرد نظیر آثار موسیقی، هنری و … بدست آورده‌اند.

در واقع NFT یا توکن‌های غیر قابل تعویض در بستر بلاکچین ایجاد شده‌اند و در نمایش مالکیت دیجیتال نقش مهمی دارند. این فناوری نوین به صورت گسترده قابلیت تاثیر روی زندگی انسان‌ها را دارد. در ادامه این مطلب قصد دارم برای شما به کاربرد NFT در حوزه املاک و مستغلات و مزایا و معایب این توکن‌های غیر مثلی در این حوزه اشاره نمایم.

ارتباط NFT با عرصه املاک و مستغلات چیست

ارتباط NFT با عرصه املاک و مستغلات چیست؟

در ابتدا برای بیان کاربرد NFT در املاک و مستغلات باید به مفهوم توکن NFT پرداخت. NFT یا توکن غیر قابل تعویض نوع انحصاری ارزهای دیجیتال هستند که در زمینه‌های مختلف می‌توان از قابلیت منحصربفرد بودنشان بهره برد. تعویض‌پذیری یا Fungibility به معنای آن است که یک ارز یا دارایی و یا درکل Medium of exchange را بتوان با یک ارز و دارایی دیگر با همان ارزش مبادله نمود.

NFT ها نوعی ارز دیجیتال رمز نگاری شده و غیرقابل تعویض به شمار می‌روند که صادرکننده سند مالکیت یک آثار دیجیتالی در بستر بلاکچین هستند.  در دنیای دیجیتال شاید با برخی از تصاویر در قالب NFT مواجه شده باشید. این تصاویر دارای ویژگی‌ها و شناسنامه خاصی هستند و حتی کپی‌هایشان نیز شباهتی با اصلشان ندارد.

برخی از افراد که قصد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را دارند از NFT با اعتقاد به آینده درخشان آن‌ها استفاده می‌کنند. با دیجیتالی شدن روز به روز فناوری‌ها شاهد کاربرد NFT در املاک و مستغلات نیز هستیم. برای کاربرد NFT در متاورس تصور کنید که مالک یک ملک می‌باشید.

از طریق بازار ارزهای دیجیتال امکان دریافت ارز مدنظر برای این حوزه به صورت توکن را خواهید داشت. خریدار آن نیز در قبال آن یک NFT در کیف پول ارز دیجیتال دریافت خواهد کرد. بنابراین هر کدام از این NFT ها نمایانگر مالکیت ملک مدنظر شما است.

کاربرد NFT در املاک چیست

کاربرد NFT در املاک چیست؟

NFT املاک و مستغلات نوعی دارایی دیجیتالی منحصربفرد است که نمایانگر مالکیت یا سرمایه‌گذاری در یک ملک می‌باشد. توکن غیر قابل تعویض در واقع یک سند مالکیت دیجیتالی یا گواهی مالکیت به شمار می‌رود که بر بستر بلاکچین ذخیره می‌شود.

کاربرد NFT در املاک برای فراهم کردن امکان مالکیت جزئی یک ملک است. بواسطه کاربرد NFT در املاک سرمایه‌گذاران می‌توانند اقدام به خریداری سهام ملک کرده و درصدی از سود آن را نیز دریافت نمایند. عملکرد NFT به عنوان مدرک اثبات مالکیت از مواردی درمورد ملک نظیر اندازه، مکان و هرگونه اطلاعات مربوط به وضعیت مالی و حقوقی ملک تشکیل شده است.

کاربرد NFT در املاک و مستغلات سبب انتقال کارآمدتر و سریعتر مالکیت بدون احتیاج به واسطه‌هایی نظیر مشاوران املاک و وکلا می‌شود. در واقع می‌توان گفت NFT به نوعی موجب حذف واسطه ها با بلاکچین می‌گردد.

در کاربرد NFT در املاک، سابقه مالکیت ضد دستکاری ارائه شده و بدین شکل مالکیت را شفاف‌تر و ایمن‌تر می‌نمایند.

لازم به ذکر است کاربرد NFT در املاک هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد و چشم‌انداز نظارتی پیرامون آن‌ها درحال حاضر هنوز در تکامل است. با این حال این فناوری‌ها توانسته‌اند پتانسیل خود را برای ایجاد انقلابی در نحوه سرمایه‌گذاری و خرید و فروش در املاک و مستغلات بواسطه شفافیت و دسترسی بیشتر به بازار نشان دهند.

تحولات NFT و نقش آن در املاک و مستغلات

تحولات NFT و نقش آن در املاک و مستغلات

NFTها برای اثبات مالکیت منحصر بفرد بودن دارایی و روشی ایمن و شفاف برای نمایش دارایی به شمار می‌روند. کاربرد NFT در املاک در دیجیتالی کردن مالکیت دارایی‌های فیزیکی در قالبی توکن شده است.

این توکن‌ها برای هر ملک منحصر بفرد بوده و شامل اطلاعات ضروری نظیر جزئیات دارایی، سوابق مالکیت و اطلاعات منطقه‌بندی و … هستند. برای انجام معاملات در حوزه املاک و مستغلات به صورت دیجیتالی نیازمند فضای ذخیره‌سازی فراوانی در اینترنت خواهید بود. زیرا با داده‌های زیادی سروکار خواهید داشت. از این‌رو درگذشته ذخیره این اطلاعات روی بستر اینترنت تا حدودی پرهزینه بود؛ از همین‌رو کاربرد NFT در املاک توانست این مشکل را برطرف نماید.

بنابراین افراد علاوه بر رد و بدل کردن NFT ها، می‌توانند داده و اطلاعات زیادی را در حوزه املاک و مستغلات مشاهده کرده و براساس آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. در ادامه به مزایا و معایب کاربرد NFT در املاک خواهم پرداخت؛

مزایا و معایب کاربرد NFT در املاک  و مستغلات

تابه اینجا تا حدودی با کاربرد NFT در املاک و مستغلات آشنا شدیم. در ادامه قصد دارم به برخی مزایا و معایب آن‌ها برای درک بیشتر مفهوم آن بپردازم:

مزایای کاربرد NFT در املاک

مزایای کاربرد NFT در املاک

در زیر به برخی از مزایای کاربرد NFT در املاک و مستغلات اشاره خواهم نمود:

مالکیت کسری و فرصت سرمایه گذاری

مالکیت کسری و فرصت سرمایه گذاری

NFT ها تسهیل کننده مالکیت کسری بوده و برای سرمایه گذاران این امکان را فراهم می‌کنند که بتوانند بخشی از املاک را با ارزش بالا خریداری نمایند. این امر سبب دموکراتیک شدن سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات خواهد شد و همچنین به سرمایه‌گذاران اجازه سرمایه‌گذاری در املاک اصلی که پیش از آن دور از دسترس بودند را می‌دهد. از طرفی مالکیت کسری توسط NFT ها سبب افزایش نقدینگی نیز می‌شود؛ زیرا توکن‌ها امکان معامله در بازارهای دیجیتال را به آسانی فراهم می‌کنند.

افزایش نقدینگی با NFT در املاک

افزایش نقدینگی

معامله و کاربرد NFT در املاک و مستغلات توسط پلتفرم‌های بلاکچین انجام می‌شوند. بدان معنی که امکان خرید و فروش آنها با سرعت بالا و به آسانی وجود دارد و این مسئله سبب افزایش نقدینگی بازار خواهد شد.

رمز گذاری اموال از مزایای NFT در املاک

رمزگذاری اموال

توکن کردن دارایی‌های املاک و مستغلات به معنای تقسیم نمودن آن‌ها به توکن‌های قابل معامله می‌باشد. این فرآیند به صاحبان املاک این امکان را می‌دهد تا بتوانند بواسطه فروش قسمت‌هایی از دارایی‌هایشان به عنوان NFT نقدینگی را باز نمایند. این روند سبب آسان شدن خرید و فروش و کاهش موانع ورود می‌شود و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را قابل دسترس‌تر برای مخاطبان گسترده‌تری می‌کند.

سوابق مالکیت غیرقابل تغییر از مزایای nft در املاک

سوابق مالکیت غیرقابل تغییر

NFT هاارائه دهنده یک دفتر کل شفاف و امن هستند. این ماهیت تغییر ناپذیر باعث تضمین صحت مالکیت دارایی خواهد شد و خطر اختلافات و یا تقلب را کاهش می‌دهد. قراردادهای هوشمند موجود در NFT ها امکان خودکار کردن جنبه‌های گوناگون معاملات دارایی نظیر قراردادهای اجاره، جمع‌آوری اجاره و حق امتیاز را دارند.

دسترسی جهانی از مزایای nft املاک

دسترسی جهانی

باتوجه به امکان خرید و فروش و کاربرد NFT در املاک و مستغلات در هر جای جهان، این امکان برای سرمایه‌گذاران و خریداران بین المللی فراهم شده است تا بتوانند به بازار دسترسی داشته باشند.

سوابق مالکیت غیرقابل تغییر از مزایای nft در املاک

سوابق مالکیت غیرقابل تغییر

NFT هاارائه دهنده یک دفتر کل شفاف و امن هستند. این ماهیت تغییر ناپذیر باعث تضمین صحت مالکیت دارایی خواهد شد و خطر اختلافات و یا تقلب را کاهش می‌دهد. قراردادهای هوشمند موجود در NFT ها امکان خودکار کردن جنبه‌های گوناگون معاملات دارایی نظیر قراردادهای اجاره، جمع‌آوری اجاره و حق امتیاز را دارند.

شفافیت و دسترسی پیشرفته از مزایای nft در املاک

شفافیت و دسترسی پیشرفته

فناوری بلاکچین زیربنای NFT ها امکان ارتقای شفافیت را در معاملات املاک بوسیله یک رکورد قابل حسابرسی و غیرمتمرکز از تاریخچه املاک خواهد داشت. این شفافیت و امنیت بلاکچین می‌تواند هزینه‌ها و پیچیدگی‌های مربوط به واسطه‌ها را در معاملات کاهش داده و موجب دسترسی بیشتر بازارهای املاک و مستغلات در سطح جهانی گردد.

کاهش هزینه ‌های معاملات با nft در املاک

کاهش هزینه‌های معاملات

NFT ها با از میان بردن واسطه‌هایی نظیر وکلا و مشاوران املاک منجر به کاهش هزینه‌های معاملاتی شده‌اند.

فرایند سریع با nft در املاک

فرایند سریع

در گذشته فرآیند خرید و فروش املاک با دردسرهای فراوان و اتلاف وقت بسیاری همراه بود. درحال حاضر نیز بسیاری از نقاط جهان هنوز هم از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند. این در حالی است که بواسطه کاربرد NFT در املاک و مستغلات می‌توان موجب تسریع فرآیند خرید و فروش‌ها گردید.

ارائه تسهیلات در آینده

ارائه تسهیلات در آینده

در معاملات مارجین با قرض گرفتن و دریافت وام از صرافی‌ها در مورد استفاده از توکن‌ها آشنا شدید. حال ممکن است در آینده نیز امکاناتی فراهم گردد تا افراد بتوانند توسط برخی از NFT ها، وام مسکن دریافت نمایند.

معایب کاربرد NFT در املاک

معایب کاربرد NFT در املاک

علی‌رقم مزایای گفته شده درباره کاربرد NFT در املاک و مستغلات، این فناوری معایبی نیز دارد که در مقایسه با مزایای آن ناچیز است:

کلاهبرداری با nft در املاک

امکان کلاهبرداری

برای انجام هر معامله در املاک و مستغلات توسط NFT ها شما باید در ابتدا از صحت و درستی آن معامله اطمینان حاصل نمایید. بدین منظور برای عدم افتادن در دام کلاهبرداران نظیر کلاهبرداران طرح پانزی باید حتما تیم ارائه‌دهنده، وایت پیپر و سایت پروژه را مطالعه نمایید.

nft در املاک نیازمند فرصت

نیازمند فرصت

متاسفانه کاربرد NFT در املاک و مستغلات هنوز نتوانسته همه‌گیر شود. بدین معنا که اگر شما خریدار و یا فروشنده باشید ممکن است طرف مقابل حاضر به انجام این معامله بواسطه NFT نباشد. طبیعی است که برای رواج استفاده از کاربرد NFT در املاک و مستغلات نیاز به زمان خواهیم داشت.

املاک مجازی NFT چه املاکی است

املاک مجازی NFT چه املاکی است؟

املاک مجازی NFT در واقع اشاره به ایجاد و مالکیت املاکی مجازی بواسطه فناوری NFT یا توکن‌های غیر قابل تعویض دارد. این املاک می‌توانند فضاهای دیجیتالی نظیر محیط های بازی، دنیای مجازی و سایر پلتفرم‌های آنلاین را شامل شوند. در املاک مجازی، توکن‌های غیر مثلی NFT نشان دهنده کنترل و مالکیت دارایی‌ها و فضاهایی دیجیتالی هستند. این قبیل دارایی‌ها شامل مواردی نظیر ساختمان‌ها، زمین‌های مجازی و دیگر سازه‌هایی هستند که امکان خرید و فروش آن‌ها بواسطه NFT در پلتفرم‌های بلاکچین وجود دارد. این دست از املاک و مستغلات در سال‌های اخیر محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند.

NFT ها امکان سرمایه‌گذاری و خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال را همانطور که املاک و مستغلات فیزیکی خرید و فروش می‌شوند، فراهم آورده‌اند. املاک مجازی NFT برای سرمایه‌گذاران، سازندگان و بازیکنان فرصت‌های منحصربفردی را برای شرکت در اقتصاد دیجیتال و کسب درآمد از خلاقیت‌هایشان فراهم کرده است.

بازار املاک NFT به چه صورت کار می کند

بازار املاک NFT به چه صورت کار می کند؟

کاربرد NFT در املاک و مستغلات توسط پلتفرمی بلاکچین انجام می‌شود که امکان معامله دارایی‌های املاک و مستغلات خریداران و فروشندگان را با استفاده از NFT ایجاد می‌کند. در زیر به نحوه کاربرد NFT در املاک و مستغلات اشاره می‌کنم:

لیست املاک

فروشندگان در ابتدا اقدام به لیست کردن دارایی خود در بازار و ارائه جزئیات مربوط به آن نظیر اندازه، مکان، عکس و قیمت می‌کنند.

تولید NFT

دارایی‌ها هر کدام تبدیل به یک NFT منحصر بفرد خواهد شد که نمایانگر مالکیت و کنترل آن دارایی است. NFT ها توسط قراردادهای هوشمند با برنامه‌ریزی قوانینی خاص برای مالکیت و انتقال ایجاد می‌گردند.

خریداری NFT توسط خریداران

خریداران قادرند NFT ها را بواسطه ارزهای دیجیتالی نظیر اتریوم یا بیت کوین خریداری نمایند. هر NFT نشان دهنده یک ویژگی منحصربفرد است و در بلاکچین ذخیره می‌گردد و همچنین ارائه دهنده یک سابقه مالکیت ضد دستکاری است.

انتقال NFT

با خریداری NFT توسط یک خریدار، مالکیت آن دارایی به خریدار انتقال میابد و تراکنش در بستر بلاکچین ثبت می‌گردد. قرارداد هوشمند حاکم بر NFT تعیین کننده شرایط و ضوابط انتقال و مالکیت هستند و انتقالی شفاف و امن را تضمین می‌کنند.

فروش مجدد NFT ها

خریداران در صورت تمایل می‌توانند NFT های خود را مجددا در بازار بفروشند. این مسئله امکان انعطاف‌پذیری و نقدینگی را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.

چشم انداز آینده و چالش های NFT ها

چشم انداز آینده و چالش های NFT ها

علی‌رقم کاربرد NFT در حوزه املاک و مستغلات و سایر زمینه‌ها، پذیرش گسترده این فناوری در حوزه املاک هنوز با چالش‌هایی مواجه است. موانعی نظیر چاچوب‌های نظارتی و پیچیدگی‌های فنی برای گسترش پذیرش آن‌ها باید برطرف شود. علاوه بر آن برای پذیرش جریان اصلی این فناوری، اطمینان از امنیت معاملات دارایی‌ها و برطرف کردن پیامدهای قانونی احتمالی بسیار حائز اهمیت است.

با نگاهی به آینده کاربرد NFT در املاک و مستغلات می‌توان نسبت به این فناوری امیدوار بود. با تکامل این فناوری و تطبیق مقررات برای مطابقت دارایی‌های دیجیتالی، NFT‌ ها برای تحول در زمینه مالکیت، معاملات و سرمایه‌گذاری آماده هستند. همکاری میان نوآوران فناوری، شرکت‌های املاک و مستغلات و نهادهای نظارتی در این چشم انداز متحول کننده نقش بسیار مهمی دارند.

ارسال پاسخ