Skip to main content
پامپ و دامپ در ارز دیجیتال (Pump and Dump)

پامپ و دامپ در ارز دیجیتال (Pump and Dump) به روند افزایش ناگهانی قیمت یک ارز یا کاهش آن در بازار اطلاق می‌گردد. در استراتژی پامپ و دامپ رسانه‌های مختلف روی سوددهی یک ارز خاص تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهند تا کاربران را ترغیب به خرید ارزهایی که احتمال پامپ دارد، کنند.

کاربران ناگهان پی خواهند برد که قیمت واقعی رمز ارز بسیار کمتر از محاسباتشان بوده است. قیمت رمز ارز مدنظر این افراد در عرض چند ساعت دچار افت شدیدی شده و سرمایه‌شان از دست خواهد رفت. در این استراتژی گروه‌ها و یا افرادی با تکنیک‌های مختلف، به صورت مصنوعی قیمت یک ارز را برای دریافت سود بیشتر بالا می‌برند. این افراد با تحرکات مختلف و تبلیغات دروغین، کاربران را به خرید آن رمز ارز تشویق می‌کنند.

پامپ (Pump) و دامپ (Dump) یک روش غیرقانونی و در واقع کلاهبرداری در بازارهای مالی بخصوص بازار کریپتوکارنسی است. بدلیل نبود چارچوب مقررات و قوانینی نظارتی در بازار رمز ارزها، الگوی کلاهبرداری پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال بسیار مورد توجه کلاهبرداران قرار گرفته است.

سهام‌داران بزرگ و مطرح با کمک استراتژی پامپ و دامپ و دستکاری بازار، سود دریافتی خود را افزایش می‌دهند. این افراد با ارائه‌ اظهارات اغراق‌آمیز و گمراه‌کننده با سواستفاده از مقبولیتشان در میان کاربران، افراد را متقاعد به سرمایه‌گذاری مبالغ قابل توجهی در یک پروژه خاص می‌کنند. در ادامه این مطلب بیشتر به اینکه پامپ و دامپ چیست؟ سیگنال پامپ چیست؟ ارزهایی که احتمال پامپ دارد و در کل استراتژی پامپ و دامپ خواهم پرداخت.

پامپ در ارز دیجیتال

پامپ ارز دیجیتال چیست؟

پامپ (Pump) در معنای لغوی به فشار بالا بردن و جهش کردن اشاره دارد. در بازار کریپتو کارنسی پامپ به شرایطی گفته می‌شود که قیمت یک ارز دیجیتال به صورت ناگهانی به شدت افزایش میابد.

این وضعیت ناشی از تلاش‌های شرکت‌ها یا گروهی از افراد جهت افزایش تورم مصنوعی قیمت یک رمز ارز است. تفاوت پامپ با نوسانات بالای ارزهای دیجیتال در این است که در پامپ این افزایش قیمت به صورت مصنوعی بوجود می‌آید. شروع فرآیند پامپ اغلب با خرید نهنگ‌های بازار رخ می‌دهد.

برای ایجاد پامپ، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران بزرگ و افراد قدرتمند اقدام به خرید یک ارز دیجیتال می‌کنند. بعد از سرمایه‌گذاری قابل توجه نهنگ‌ها در ارزها کم قیمت، تیمی تحت مدیریت آن‌ها تبلیغات گسترده و مهیجی انجام می‌دهد. این تیم با فریب کاربران کم تجربه و تازه‌وارد به بازار کریپتوکارنسی، این افراد را در دام می‌اندازند.

با اعتماد کاربران به یک ارز و آینده آن بواسطه تبلیغات دروغین اینفلوئنسر ها و …، افراد دیگر را نیز تشویق به خریداری آن می‌کنند. بدین ترتیب بر اساس قانون عرضه و تقاضا، قیمت ارز دیجیتال مدنظر با شیب تیزی افزایش خواهد یافت. رشد حبابی و هیجانی یک رمز ارز را بواسطه این استراتژی، پامپ می‌گویند.

دامپ ارز دیجیتال

دامپ ارز دیجیتال یعنی چه؟

دامپ (Dump) در معنای لغوی به تخلیه کردن اشاره دارد. در بازار کرییپتوکارنسی به شرایطی که قیمت یک رمز ارز به صورت ناگهانی و به شدت کاهش میابد، دامپ گفته می‌شود. در دامپ معمولا افرادی که یک رمز ارز را از قبل خریده‌اند، سریعا و همزمان آن را می‌فروشند. از این‌رو دامپ می‌تواند برای افرادی که در سبدگردانی ارز دیجیتال از این ارز داشته باشند، زیان شدیدی ایجاد کند. 

در واقع دامپ بعد از پامپ رخ می‌دهد. در این روند نهنگ‌ها هنگامی که ارزش یک رمز ارز به حد بالایی رسید، یکباره سرمایه‌شان را از بازار بیرون می‌کشند.

نهنگ‌ها بواسطه فروش ارز دیجیتالی که ارزش زیادی پیدا کرده بود، سود فراوانی بدست می‌آورند. با خروج سرمایه نهنگ‌ها از بازار، براساس همان فرآیند عرضه و تقاضا، عرضه در بازار افزایش شدیدی می‌کند و قیمت ارز مدنظر سقوط خواهد کرد.

به فرآیندی که بعد از پامپ با فروش ارز توسط نهنگ‌ها رخ می‌دهد، دامپ DUMP گفته می‌شود. افراد ماهر با مشاهده کاهش قیمت یک رمز ارز به سرعت سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند تا از زیان در امان بمانند. در این فرآیند کاربرانی که گول تبلیغات مهیج و دروغین را خورده بودند، با از دست رفتن سرمایه‌شان دچار زیان‌های مالی فراوانی خواهند شد.

استراتژی پامپ و دامپ

استراتژی پامپ و دامپ چیست؟

در استراتژی پامپ و دامپ ارز دیجیتال گروهی از افراد سو استفاده‌ گر و پرنفوذ در مردم، یک دارایی کم ارزش را در حجم زیاد خریداری می‌کنند. تیم دوم که وظیفه تبلیغات پامپ و دامپ را برعهده دارند، با شبکه‌های اجتماعی و دیگر روش‌ها مردم رابه خرید آن ارز تشویق می‌کنند.

این کلاهبرداران از اینفلوئنسرهای تأثیرگذار برای انتشار مطالب دروغین در مورد توکن‌ها استفاده می‌کنند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران با ترس از دست دادن فرصت خرید با افزایش قیمت توکن‌ها، به صورت شتابزده وارد بازار می‌شوند و توکن‌ها را بیشتر از قیمت واقعی شان خریداری می‌کنند. با فروش تمامی توکن‌ها توسط کلاهبرداران، ناگهان تقاضا از بین رفته و قیمت به صورت ناگهانی سقوط می‌کند.

هدف این افراد ایجاد تغییرات وسیع در مدت زمان کوتاه در بازار می‌باشد، تا سرمایه‌گذاران معمولی و تازه‌کار با اقدامات هیجانی اقداماتی به نفع افراد دخیل در پامپ و دامپ انجام دهند. در بسیاری از موارد کلاهبرداران پامپ و دامپ ارز دیجیتال، ارزهای جدید و نامطلوب را مورد هدف قرار می‌دهند؛

زیرا دستکاری آن‌ها به هزینه زیادی احتیاج ندارد. برای نمونه کلاهبرداران به ندرت ممکن است به پامپ و دامپ بیت کوین فکر کنند، زیرا پامپ و دامپ بیت کوین سرمایه بسیار بالایی نیاز دارد. عرضه اولیه سکه (ICO) می‌تواند هدف کلاهبرداران برای جذب بیشتر کاربران معمولی از پامپ و دامپ باشد.

زمانی استراتژی پامپ و دامپ بوسیله تلفن و مرکز تماس شرکت‌ها انجام می‌گرفت، همانند فیلم گرگ وال استریت. اما امروزه استراتژی پامپ و دامپ با استفاده از ربات‌های معامله‌گر و اینترنت پیش می‌روند.

اما استراتژی زیربنایی تمام آن‌ها مشابه است؛

روش تشخیص پامپ و دامپ ارز دیجیتال

روش تشخیص پامپ و دامپ (Pump and Dump) ارز دیجیتال

آشنایی با ارزهایی که احتمال پامپ دارد و تحلیل فاندامنتال می‌تواند تا حد زیادی شناسایی پروژه‌های پامپ و دامپ را آسان‌تر کند.

درصورتی که روند قیمت ارزهایی که استراتژی پامپ و دامپ روی آن‌ها پیاده‌سازی شده را روی نمودار مشاهده کنید با شباهت آن‌ها در یک افزایش ناگهانی با ریزش قیمت مواجه خواهید شد.

از این‌رو می‌توان گفت شناسایی پروژه‌های پامپ و دامپ (Pump and Dump) از روی نمودار حتی برای افراد مبتدی نیز میسر است. شاید جالب باشد که بدانید حجم معاملات در این پروژه‌ها معمولا پیش از افزایش قیمت، در یک بازه زمانی طولانی بسیار پایین است و به صورت ناگهانی با افزایش روبرو می‌شود.

در زیر به روش‌های شناخت استراتژی پامپ و دامپ ارز دیجیتال اشاره می‌کنم:

تحقیق پیش از هرگونه سرمایه گذاری

تحقیق پیش از هرگونه سرمایه گذاری

قبل از هرگونه سرمایه‌ گذاری، درباره توکن مدنظر بررسی جامعی انجام دهید. بدین واسطه روندهای غیرمعمول در بازار را متوجه خواهید شد. در زمان سرمایه‌گذاری از گستردگی منبعتان اطمینان حاصل نمایید. این نکته در جلوگیری از دست رفتن تمام سرمایه در کلاهبرداری پامپ و دامپ ارز دیجیتال موثر است.

منابع شما نباید تنها به شبکه‌های اجتماعی محدود شود. زیرا تبلیغات گسترده امکان ایجاد یک جو هیجانی را در میان کاربران دارند. شما باید از طریق سایت‌های معتبر ارز دیجیتال، مشاهده اخبار پامپ ارز دیجیتال و ارزهای پامپ شده امروز با اطمینان اقدام به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال نمایید.

تردید در خرید با مشاهده افزایش ناگهانی قیمت یک ارز

تردید در خرید با مشاهده افزایش ناگهانی قیمت یک ارز

درصورتی که همزمان با تبلیغات گسترده روی یک رمز ارز، ازایش ارزش دارایی آن را مشاهده کردید، از خریداری آن خودداری کنید. چراکه اگر قیمت یکی دارایی به صورت ناگهانی افزایش داشته باشد و غیرمعمول بنظر برسد، احتمال پامپ و دامپ وجود خواهد داشت. در بیشتر مواقع افزایش چند درصدی یک رمز ارز در مدت زمان کوتاه، غیرمنطقی بنظر رسیده و باید بیشتر به تحلیل وضعیت بازار اقدام نمود.

خودداری از تصمیم گیری احساسی

خودداری از تصمیم گیری احساسی

در زمان سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمز ارزها احساسی عمل کنید. اگرچه امکان دارد یک رمز ارز تبلیغاتی گردد، اما در واقع ده‌ها ارز دیگر نیز وجود دارند. از این رو بدون تحقیق کافی از خرید احساسی خودداری کنید. اطمینان داشته باشید که همیشه فرصت رسیدن به سود وجود داشته و احتمال از دست رفتن سرمایه درصورت تصمیم‌گیری احساسی زیاد است. در واقع تسلیم نشدن در برابر احساسات FOMO، یکی از روش‌های جلوگیری از قربانی شدن در پامپ و دامپ ارز دیجیتال می‌باشد.

بررسی وایت پیپر ارز دیجیتال

بررسی وایت پیپر ارز دیجیتال

قبل از خرید باید با مطالعه وایت پیپر توکن مدنظر از واقعی بودن فعالیت مستمر و عملیات تجاری آن اطمینان حاصل نمایید.

عدم اعتماد به تبلیغات در پامپ و دامپ ارز دیجیتال

عدم اعتماد به تبلیغات

تبلیغات یا شبکه‌های اجتماعی ممکن است اقدام به اعلام رویدادهایی کنند که در واقعیت اتفاق نمی‌افتد. این موضوع می‌تواند نمایانگر تبلیغات نادرست پیش از آغاز یک طرح پامپ و دامپ باشد. در بیشتر مواقع پروژه‌های کلاهبرداری نظیر طرح پانزی و پامپ و دامپ ارز دیجیتال با تبلیغات فراوانی همراه هستند تا توجه عموم را به خود جلب نمایند. از این رو سرمایه‌تان را هیچگاه بخاطر کارزارهای تبلیغاتی به‌خطر نیاندازید.

ارزهایی که احتمال پامپ دارد کدام است

ارزهایی که احتمال پامپ دارد کدام است؟

تمامی رمز ارزها می‌توانند دچار پامپ و دامپ گردند. اما در این میان، رمز ارزهایی که ارزش و حجم بازار بالایی دارند، به سختی دچار این کلاهبرداری می‌شوند. برای نمونه برای اینکه بازار بیت کوین دچار پامپ و دامپ شود، نهنگ‌ها باید میلیون‌ها دلار سرمایه به بازار وارد کنند و به صورت ناگهانی خارج نمایند. برای دخالت در بازارهای بزرگی نظیر بیت کوین، نیاز به سرمایه بزرگ است. هر اندازه حجم بازار کمتر باشد، اختلال در آن آسان‌تر خواهد بود. از این رو افراد بی تجربه به این ارزها اعتماد می‌کنند.

بنابراین قیمت و ارز ارز دیجیتال یکی دیگر از عوامل مهم برای تشخیص ارزهایی که احتمال پامپ دارد، می‌باشد. زیرا دستکاری در ارزهایی که حجم و ارزش بازار بالایی دارند و خریدشان به سرمایه زیاد احتیاج دارد، دشوار است.

از این جهت ارزهایی با قیمت و حجم بازار کم اغلب مورد هدف کلاهبرداران پامپ و دامپ قرار می‌گیرند. شاید جالب باشد بدانید که برخی از ارزهای دیجیتال حتی در صرافی‌های معتبری نظیر بایننس نیز لیست می‌شوند، اما بعد از مشخص شدن Pump and Dump بودن پروژه از لیست حدف می‌گردند.

نحوه کسب سود از پامپ و دامپ ارز دیجیتال

نحوه کسب سود از پامپ و دامپ ارز دیجیتال

در صورت تشخیص طرح‌های Pump and Dump شما امکان کسب سود و استفاده از این فرصت را خواهید داشت. در زیر به روش کسب سود از پامپ و دامپ ارز دیجیتال اشاره می‌کنم:

کدام بازارها مستعد پامپ و دامپ هستند

کدام بازارها مستعد پامپ و دامپ هستند؟

برخی افراد براساس تصور اشتباهشان گمان می‌کنند که پامپ و دامپ تنها در بازار ارز دیجیتال رخ می‌دهد. اما باید دانست این روش کلاهبرداری تنها به حوزه رمز ارزها محدود نمی‌گردد. اما به سبب توجه و محبوبیت ارزهای دیجیتال، بازار کریپتوکارنسی به بستری مناسب برای کلاهبرداران پامپ و دامپ تبدیل گشته است.

افراد فراوانی روزانه به این بازار وارد می‌شوند، بدون آنکه آموزش ارز دیجیتال دیده باشند و دانش کافی در این زمینه داشته باشند. از همین‌رو کلاهبرداران به آسانی می‌توانند با برنامه‌ای هدفمند و تبلیغاتی دروغین وسیع سبب افزایش قیمت یک توکن به صورت نجومی شوند.

افراد ناآگاهی که با هدف کسب سود کلان و بدون در نظر گرفتن ریسک مالی به خرید این توکن‌ها اقدام می‌کنند، متاسفانه تنها طعمه‌ای برای کلاهبرداران پامپ و دامپ ارز دیجیتال هستند. از این‌رو قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری روی توکن‌های ناشناخته باید به اندازه لازم تحقیق کرد و یا از افراد باتجربه در این حیطه کمک گرفت.

افراد ناآگاهی که با هدف کسب سود کلان و بدون در نظر گرفتن ریسک مالی به خرید این توکن‌ها اقدام می‌کنند، متاسفانه تنها طعمه‌ای برای کلاهبرداران پامپ و دامپ ارز دیجیتال هستند. از این‌رو قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری روی توکن‌های ناشناخته باید به اندازه لازم تحقیق کرد و یا از افراد باتجربه در این حیطه کمک گرفت.

ارزهایی که احتمال پامپ دارد شامل ارزهایی با ارزش بازار کم، اهداف ناشناخته، مخاطب کم و مورد معامله در صرافی‌های کم اعتبار می‌شوند.

سیگنال پامپ ارز دیجیتال پیامی است که جهت ترغیب کاربران به خرید یک رمز ارز طراحی شده تا بتوانند بوسیله دستکاری قیمت رمز ارز ناشی از افزایش ناگهانی تقاصا کسب سود داشته باشند. بعد از افزایش قیمت ناشی از پامپ، با صادر شدن سیگنال پامپ اعضا شروع به فروش با سود مناسبی می‌کنند.

در بازارهای مالی به افزایش تورم مصنوعی قیمت یک ارز و خرید توسط گروه‌های بزرگ پامپ و به فروش و خالی کردن زیرپای سرمایه‌گذاران خرد به صورت ناگهانی دامپ گفته می‌شود.

ارسال پاسخ