Skip to main content
آیا مصرف انرژی بلاکچین بالاست

همانطور که می‌دانید مصرف انرژی بلاکچین بسیار بالاست. تکنولوژی بلاکچین در نگاه اول یک پایگاه‌ داده یا دیتابیس (Database) ساده است که شاید حتی یک دانشجو برنامه‌نویسی نیز بتواند آن را به راحتی انجام دهد. این دیتابیس با روش‌های رمزنگاری به صورت رمز درآمده و هر دیتای جدیدی که اضافه می‌شود، به صورت بلوک انتهای زنجیری از داده‌های رمزنگاری شده اضافه می‌گردد.

اما مفهوم پنهان این کدها دارای اهمیت ویژه‌ای است. آن هم مفهومی است که توانست بحث اجماع را از حالتی که قرن‌های centralize بود به شکل Decentralize درآورد.

در ادامه این مطلب بیشتر به مفاهیم گفته شده و مصرف انرژی بلاکچین خواهم پرداخت و به پرسش‌هایی از قبیل آنکه آیا در صورت فراگیر شدن بلاکچین کل انرژی دنیا توسط این تکنولوژی مصرف خواهد شد؟ یا آیا بالا بودن مصرف انرژی بلاکچین از نظر بنیادی یک امتیاز منفی برای بلاکچین است؟ پاسخ خواهم داد.

سیستم طراحی شده توسط ساتوشی ناکاموتو

همانطور که گفتیم شبکه بلاکچین توانست سیستم‌های مالی centralize را تبدیل به Decentralize نماید. Centralize بدان معناست که تاجای امکان تصمیم‌گیری‌ها، کنترل و مرکزیت یک موضوع توسط دولت، موسسه و یا یک شخص انجام می‌شود. درمقابل Decentralize این معنی را می‌دهد که مرجعیت میان اعضای مجموعه پخش گردد.

نبوغ و کار اصلی ساتوشی ناکاموتو نیز در این بخش بود. او توانست براساس ایده خود مرجعیت مالی را بدون خدشه و خللی در صحت و سلامت مجموعه، میان تمامی اعضای آن پخش کند.

ساتوشی ناکاموتو به‌منظور حفظ سلامت مالی روش اجماعی ایجاد کرد که proof of work نام گرفت. در روند روش proof of work هر شخصی که می‌خواست در آن اجماع شرکت نماید باید هزینه‌ای را پرداخت می‌کرد. هزینه پرداخت شده از سوی افراد برای مصرف انرژی بود.

در نتیجه تولید و ماینینگ یا استخراج بیت کوین همراه با صرف انرژی گردید. هراندازه شبکه بیت کوین سخت‌تر شد و افراد بیشتری نیز درگیری ماینینگ شدند، انرژی بیشتری نیز صرف می‌شد. امروزه گفته شده است انرژی برقی که برای استخراج بیت کوین صرف می‌شود به اندازه مصرف برق یک کشور متوسط است. درواقع مصرف انرژی بلاکچین بسیار بالاست.

درپاسخ به این پرسش باید گفت به طور قطع مصرف انرژی بلاکچین بالاست. اما امید است با استفاده از روش‌های جدید ارائه شده بتوان آن را کاهش داد.

خیر. درحال حاضر نیز روش‌های اجماع کم‌مصرف‌تر درحال توسعه است و دانشمندان بسیاری درحال مطالعه و کار روی به حداقل رساندن مصرف انرژی بلاکچین هستند.

از نظر تحلیل قیمت بیت کوین، انرژی‌بر بودن ماینینگ بیت کوین یک نکته منفی نیست؛ زیرا سختی شبکه و ماینینگ باعث صحت و سلامت هرچه بیشتر شبکه و تامین امنیت بلاکچین می‌شود. و می‌توان اظهار داشت هرچقدر قیمت انرژی بالاتر رود، ماینینگ بیت کوین نیز سخت‌تر شده و در نتیجه عرضه بیت کوین کمتر می‌شود.

کم شدن عرضه بیت کوین سبب افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمت آن خواهد شد. در نتیجه از نظر بنیادی و تحلیل فاندامنتال نمی‌توان گفت که انرژی‌بر بودن بیت کوین به زیان بیت کوین است.

ارسال پاسخ