Skip to main content

فهرست مطلب

آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و شناسایی بهترین رمز ارز

آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و شناسایی بهترین رمز ارز و روش‌های سرمایه‌ گذاری باتوجه به گسترش محبوبیت فراوان ارزهای دیجیتال و بازار کریپتوکارنسی، بسیار ضروری و حیاتی است. در واقع اولین گام برای شروع سرمایه گذاری ارز دیجیتال با سود روزانه و بلند مدت، کسب علم و آگاهی در این حوزه و شناخت مفاهم پایه رمز ارزها و تحلیل‌های بازار است.

روزانه افراد بسیاری با هدف کسب سود مقادیر زیادی از سرمایه و دارایی خود را وارد بازار ارز دیجیتال می‌کنند؛ اما نباید فراموش کرد تنها افرادی در این بازار شانس موفقیت دارند که با آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و روش‌های سرمایه‌ گذاری و ابزارهای آن آشنا باشند.

در آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال نکته مهم این است که؛

افراد هیچگاه سرمایه حاصل از تلاششان را که از دست رفتن آن به زندگی آن‌ها صدمه می‌زند، وارد بازار کریپتوکارنسی نکنند. ورود به بازار کریپتوکارنسی نیازمند داشتن روح سرمایه داری و پذیرش ریسک مالی است و افراد ریسک ناپذیر نمی‌توانند در این بازار شانسی برای موفقیت داشته باشند.

در ادامه این مطلب قصد دارم برای شما مزایا و معایب و نکات بسیار مهم در سرمایه‌ گذاری ارز دیجیتال را شرح داده و آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را ارائه دهم.

سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می شود

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چیست؟

برای سرمایه‌ گذاری بازارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها بازار ارز دیجیتال است. بازار ارز دیجیتال در طی سال‌های اخیر به سبب ایجاد فرصت‌های فراوان برای سودآوری، بسیار محبوبیت پیدا کرده است. هرچند در کلیات سرمایه‌ گذاری در ارز دیجیتال را می‌توان مشابه سرمایه‌گذاری در سایر بازارها نظیر بازار فارکس یا سهام دانست؛

اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. برای نمونه در بورس سهام، نوسانات روزانه قیمت دارای بازه خاصی است و هیچگاه بیشتر از پنج یا ده درصد نمی‌شود. اما در ارزهای دیجیتال نوسانات قیمت بسیار سریع و متغیر است.

از دیگر تفاوت‌های مهم سرمایه گذاری در ارز دیجیتال با دیگر بازارها این است که سرمایه‌گذار می‌تواند در طول شبانه‌روز بدون هیچ محدودیتی معاملات ارز دیجیتال انجام دهد. این درحالی است که در دیگر بازارها ساعات معاملاتی خاصی وجود دارد و شما نمی‌توانید در هر زمان که بخواهید معامله انجام دهید.

اما از جهات تشابه با دیگر بازارهای مالی می‌توان به نیازمندی به دانش تحلیل بازار اشاره کرد. در واقع بدون داشتن دانش تحلیل بازار افراد در هر بازار مالی با ضررها و شکست‌های مالی سنگینی روبرو خواهند شد. در هر بازار مالی شما باید مهارت‌های معاملاتی‌تان را افزایش دهید و با استراتژی‌های آن بازار آشنا شوید.

ارزهای دیجیتال از بهترین دارایی‌های موجود هستند که سودآوری خوبی به دنبال دارند. با افزایش روز افزون تعداد این دارایی‌ها، کاربران فرصت انتخاب بهترین ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری پیدا خواهند کرد. سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال در واقع روشی ایده‌آل و بدون دردسر به‌منظور کسب درآمد از دنیای کریپتو می‌باشد.

سرمایه گذاری ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می شود

مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

در این قسمت از آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به بررسی مزایای بازار رمزارزها می‌پردازم:

نقدشوندگی بالا در سرمایه گذاری ارز دیجیتال

نقدشوندگی بالا

برخی از رمزارزهای معتبر دارای ذخیره ارزش و نقدشوندگی بالایی هستند. البته در این بین برخی از ارزهای دیجیتال به هیچ عنوان امکان نقدشوندگی ندارند و افراد سودجو با سو استفاده از این موقعیت و پامپ و دامپ‌ها، سرمایه‌گذاران را فریب می‌دهند. از این‌رو باید دانش و آگاهی کاملی را با آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بدست آورید تا دچار این مشکلات نشوید.

کارمزد پایین از مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

کارمزد پایین

از آنجایی که اغلب روش‌های سرمایه‌گذاری کارمزد بالایی دارند، سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال با توجه به کارمزد کم آن گزینه مناسب‌تری است. البته برخی افراد به دلیل عدم شناخت کافی نسبت به بازار و بدون آموزش ارز دیجیتال، با انتخاب مسیرهای اشتباه متحمل کارمزدهای زیادی می‌شوند.

امنیت بالا از دلایل سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

امنیت بالا

با توجه به اینکه تراکنش‌های ارز دیجیتال رمزگذاری شده توسط توابع رمزنگاری هستند، دارای امنیت قابل قبولی بوده و در صورتی که معامله‌گر در موارد امنیتی کوتاهی نکند، معاملات ارز دیجیتال ایمن می‌باشند.

کارمزد پایین از مزایای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

تنوع بالا برای سرمایه گذاری

یکی دیگر از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، تنوع در سرمایه‌گذاری است. باتوجه به وجود بیش از هزاران رمز ارز در بازار، شما با ایجاد تنوع در سبد گردانی ارز دیجیتال می‌توانید رمز ارزهای معتبر را انتخاب و سرمایه‌گذاری سودمندی داشته باشید.

عدم محدودیت در معاملات

عدم محدودیت در معاملات

در انجام معاملات برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و شما می‌توانید هر مبلغی را که تمایل دارید برای خرید ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید.

بازار همیشه صعودی در سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

بازار دائما صعودی

بازار ارزهای دیجیتالی دارای روند صعودی در همه سال‌ها است. در برخی مواقع ممکن است که این بازار با افت روبرو شود اما بعد از مدتی بازهم روند صعودی پیدا می‌کند.

معایب سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال

معایب سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال علی‌رقم مزایای گفته شده، معایبی نیز دارد که در این بخش از آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به آن خواهم پرداخت:

احتمال از بین رفتن دارایی از کیف پول

احتمال از بین رفتن دارایی از کیف پول

یکی از چالش‌های مهم در بازارهای مالی محافظت از کلیدها و پسوردهای کیف پول است. درصورت نفوذ فرد دیگری به اطلاعات کیف پول ارز دیجیتال شما، امکان از دست دادن تمامی دارایی‌ها وجود دارد.

شت کوین ها

شت کوین ها

یکی از چالش‌های دیگری که در بازار ارز دیجیتال پیش روی سرمایه‌گذاران است، شت کوین‌ها هستند. رشدهای چند هزار درصدی قیمت برخی از ارزهای دیجیتال باعث می‌شود سرمایه‌گذاران ترغیب به خرید آن‌ها شوند که در این صورت ریسک بالایی را متحمل می‌شوند.

اشتباه در تراکنش ها از سوی شما یا صرافی

اشتباه در تراکنش ها از سوی شما یا صرافی

درصورت انجام اشتباه تراکنش‌ها، متحمل پرداخت کارمزدهای بالایی خواهید شد. حتی ممکن است دارایی‌هایتان را به کیف پول دیگری انتقال دهید.

ریسک اعتبار صرافی ها

ریسک اعتبار صرافی ها

یکی از مشکلاتی که سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی با آن مواجه می‌شوند، ریسک مربوط به صرافی‌هاست. برخی صرافی‌ها معتبر نیستند و تنها برای فریب سرمایه‌گذاران بنا شده‌اند.

کلاهبرداری های متداول

کلاهبرداری های متداول

بازارهای رمزارز کلاهبرداری‌های فراوانی دارد. افراد سودجو با سو استفاده از ناآگاهی برخی سرمایه‌گذاران به آسانی آن‌ها را فریب داده و دارایی‌هایشان را تصرف می‌کنند. با توجه به عدم امکان پیگیری قضایی در این نوع کلاهبرداری‌ها، سرمایه‌گذاران باید اطلاعاتشان را بالا ببرند و از روش‌های منطقی نسبت به انجام معاملات اقدام کنند.

نوسانات غیرواقعی زیاد

نوسانات غیرواقعی زیاد

بازار کریپتوکارنسی نوسانات زیادی را در مدت زمان کوتاه تجربه می‌کنند. این مورد هم به عنوان یک مزیت و هم ایراد برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. زمانیکه این نوسانات برخلاف خرید شما صورت گیرد، سرمایه شما افت می‌کند. این مشکل احتمال به خطر افتادن دارایی شما را دارد و شما ممکن است نتوانید به آسانی آن را جبران کنید.

ریسک اشتباه در انتخاب رمز ارز

ریسک اشتباه در انتخاب رمز ارز

اشتباه در انتخاب ارز دیجیتال می‌تواند یکی از معایبی باشد که سرمایه‌گذاران احتمال دارد با آن روبرو شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، سرمایه‌گذار می‌تواند با آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، دانش خود را افزایش دهد و با اطلاعات کامل و جامع وارد بازار شود.

عدم درک درست از رمز ارزها

عدم درک درست از رمز ارزها

درک مفاهم پایه رمز ارزها و بلاکچین برای تمامی معامله‌گران ساده نیست. با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال به دانش پایه در مورد رمز ارزها نیاز دارد، یافتن درک درست از رمز ارزها و فناوری بلاکچین و به صورت کلی آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای انجام معاملات سودآور احتمال دارد کمی زمان‌بر و دشوار باشد.

آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به چه صورت است

آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به چه صورت است؟

رمز ارزها در بستر یک دفتر کل توزیع شده به نام بلاکچین پیاده‌سازی می‌شوند که ذخیره‌ای از همه تراکنش‌های بروز شده می‌باشد. ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین توسط فرآیندی به نام ماینینگ یا استخراج بوجود می‌آیند. البته استخراج بیت کوین و دیگر رمز ارزها تنها روش دستیابی به ارزها نبوده و کاربران امکان دریافت ارزهای دیجیتال را از صرافی‌های نیز دارند.

در واقع شما می‌توانید برای آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، بهترین رمز ارزهابرای سرمایه‌گذاری را از طریق فرآیند ماینینگ و یا خرید از صرافی‌ها بدست آورید و در کیف پول ارز دیجیتال خود ذخیره نمایید. داشتن ارز دیجیتال به منزله دارا بودن کلیدی است که به شما در انتقال رکورد یا واحدی بدون نظارت شخص سوم به شخص دیگر کمک می‌کند.

برای آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال شما ابتدا باید اقدام به انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال معتبر نمایید. صرافی‌های بین‌المللی نظیر بایننس، کوین بیس و کراکن گزینه‌های مناسبی هستند؛

اما ارائه خدمات در این صرافی‌ها برای کاربران ایرانی محدودیت دارد. از این رو توصیه بنده به شما برای سرمایه گذاری ارز دیجیتال با سود روزانه و بلند مدت استفاده از صرافی‌های معتبر ایرانی است. بدین منظور باید در صرافی مدنظرتان حساب کاربری باز کنید و اقدام به انجام مراح ثبت نام نمایید.

ممکن است انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری برای بسیاری از افراد چالشی بزرگ باشد. شما باید با دنبال کردن معامله‌گران موفق و تحلیل بازار و آموزش سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال در این مسیر قدم بردارید. در ادامه این مطلب شما را با روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال و انتخاب بهترین رمز ارز آشنا خواهم نمود.

نکات مهم در سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

اولین قدم برای آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال آشنایی با نکاتی است که سرمایه‌گذاران باید حتما بدان آگاه باشند. در واقع بدون توجه به این نکات، سرمایه گذاری در بازارهای مالی نظیر ارز دیجیتال درصد شکست افراد و ضررهای مالی را افزایش می‌دهد. از این رو بنده در ادامه به مهم‌ترین خصایص و نکات مهم پیش نیاز سرمایه‌گذاری اشاره نموده‌ام.

درک ماهیت و عملکرد پروژه در سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

درک ماهیت و عملکرد پروژه

بزرگترین اشتباه در سرمایه گذاری روی پروژه‌های کریپتو، خریدن چیزی بدون اطلاع از نحوه عملکرد و نقشه راه پروژه آن است. این مسئله که برخی افراد با خرید یک ارز سود کرده‌اند به معنای آن نیست که الزاما خرید این ارز در آینده برای ما هم سودآور خواهد بود. در واقع سوگیری بازماندگی یکی از مسائلی است که در اغلب مواقع سرمایه‌گذاران را با شکست مواجه می‌کند.

از این‌رو درک مناسب از نقشه راه، عملکرد و هدف یک پروژه برای آینده، از نکات مهمی است که باید قبل از خرید توکن یا کوین بدست آوریم.

با دستیابی به این دانش شما می‌توانید تصمیم‌گیری کنید که یک پروژه ارزش ریسک و سرمایه گذاری را دارد یا خیر؟!

در دنیای ارزهای دیجیتال دستیابی به اطلاعات انواع پروژه‌ها بسیار ساده و سریع از طریق وایت پیپر (White paper) پروژه فراهم شده است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت‌هایی نظیر؛

و یا سایت اصلی همان پروژه یا بررسی جامعه فعالان پروژه در گیت‌هاب به درک کلی از پروژه و تیم آن دست یابید. با مطالعه نحوه عملکرد و کلیات شیکه و نوع سرویسی که قرار است ارائه گردد، تا حد زیادی آینده آن پروژه قابل پیش‌بینی خواهد بود.

وارد کردن مقدار کمی از سرمایه در بازار

وارد کردن مقدار کمی از سرمایه در بازار

قبل از هر چیزی باید تصمیم‌گیری کنید که قصد دارید چه مقدار سرمایه خود را وارد بازار ارز دیجیتال کنید. با وجود پیشرفت‌های اخیر بازار کریپتو بخصوص افزایش قیمت بیت کوین، تصمیم‌گیری در این خصوص دشوارتر شده است. 

همچنین تمامی سرمایه گذاری‌ها کمی ترس و طمع به دنبال دارند. اما می‌توان با آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و یادگیری و کنترل حرص و طمع با مقدار کمی از سرمایه راکد خود (معمولاً 5 تا 10%) وارد بازار شوید. لازم به توجه است سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال همانند سایر بازارها نظیر بازار طلا و دیگر فلزات گران‌بها سودی به سرمایه‌گذاری پرداخت نمی‌شود.

تنوع در سبد خرید ارز دیجیتال

تنوع در سبد خرید

یکی از اصول مهم در آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال این است که هیچگاه تمام سرمایه خود را به یک دارایی یا سهم خاص اختصاص ندهید. در واقع باید با انتخاب چند دارایی مختلف به پوتفوی خود تنوع دهید. در گذشته در بازار کریپتو تنها بیت کوین مهم بود و به بازار تسلط داشت.

اما با مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی بلاکچین، پروژه‌های دیگری نیز در بازار معرفی شدند که به جذابیت بازار افزودند. البته با وجود صدها ارز جدید ایجاد شده، انتخاب دیگر گزینه‌ها در کنار بیت کوین امری دشوار بوده و نیاز به تجربه و مطالعه بیشتری دارد. با این حال شاهد افزایش توجه به بازار آلت کوین‌ها هستیم که حدود 30 تا 40 درصد حجم معاملات کریپتویی را به خود اختصاص داده‌اند.

از این‌رو با شناسایی چندین پروژه آلت کوین آینده‌دار می‌توان به سودآوری رسید؛ این در حالی است که این چنین سودها از بیت کوین با توجه به قیمت فعلی در آینده نزدیک بسیار بعیید به نظر خواهد رسید.

نکته قابل توجه در تنوع در سبد خرید، خودداری از زیاده‌روی تنوع در سبد گردانی ارز دیجیتال است. زیرا در اغلب مواقع با ریزش بیت کوین، بیشتر آلت کوین‌ها نیز ریزش پیدا می‌کنند، اما در هنگام صعود بازار، الزاما همه آن‌ها صعود نمی‌کنند. یکی از پرطرفدارترین مدل تنوع در سبد خرید اختصاص نیمی از کل سرمایه به یک ارز اصلی و تقسیم مابقی دارایی در چند پروژه می‌باشد.

تشخیص بهترین زمان برای ورود به بازار ارز دیجیتال

تشخیص بهترین زمان برای ورود به بازار

با توجه به نوسان شدید ارزهای دیجیتال و تغییرات قیمتی در مدت زمان کوتاه، قبل از هرگونه اقدام برای ورود به بازار باید وضعیت ارزهای مدنظر را بررسی نمود.

با تشخیص الگوهای خاص موجود در چارت قیمت ارزهای دیجیتال می‌توان بهترین زمان ورود به بازار را شناسایی کرد. برای مثال با افزایش شدید قیمت بیت کوین، قیمت آلت کوین‌ها در ابتدا کمی کاهش می‌یابد و در ادامه با فاصله زمانی کمی، شروع به افزایش می‌کنند.

این درحالی است که در هنگام نزول قیمت بیت کوین، این فاصله زمانی وجود نخواهد داشت و درصورتی که بیت کوین روزی سقوط کند، تمامی آلت کوین‌ها نیز به پایین کشیده خواهند شد.

شاخص دامیننس (Dominance) به‌منظور تشخیص میزان تسلط هر رمز ارز در بازار استفاده می‌گردد. از طرفی با توجه به تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال در کنار هم می‌توان به استراتژی دیگری برای تعیین زمان ورود به بازار دست یافت. 

توجه: تحلیل تکنیکال بدون تحلیل بنیادی یک تحلیل ناقص خواهد بود. لذا پیشنهاد می‌شود به نتایج این تحلیل به تنهایی جهت سرمایه‌گذاری اکتفا ننمایید.

انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری

یکی از چالش‌های اصلی ورود به بازار، انتخاب ارز دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری است. بدون شک بسیاری از شما تابحال اسم بیت کوین را به تعداد دفعات زیادی شنیده‌اید. اما باید بدانید که بازار کریپتوکارنسی از هزاران رمزارز متنوع با ارزش‌ها و ویژگی‌های مختلف تشکیل شده است. درحال حاضر می‌توان گفت ارزهای زیر در خرید و سرمایه گذاری مورد توجه هستند؛

بیت کوین

BITCOIN

اتریوم

ETHEREUM

ریپل

RIPPLE

ارز دیجیتال دش

DASH

ارز دیجیتال Zcash

Zcash

 شاید بتوان گفت یکی از قابل اعتماد ترین رمز ارزها برای سرمایه‌گذاری بیت کوین است. اما با این حال اخیرا ارزهای دیجیتال دیگر توانسته‌اند عملکرد بهتری نیز نسبت به بیت کوین از خود نشان دهند.

لازم به توجه است بسیاری از رمز ارزهایی که در چند سال اخیر وارد بازار شده‌اند، بعد از گذشت مدت زمانی به صورت کامل از بین رفته و نابود خواهند شد. از این رو احتمال نابودی رمز ارز و از دست رفتن سرمایه نیز یکی از احتمالاتی است که باید در نظر بگیرید. از طرفی به دلیل نوسانات موجود در بازار، ورود به بازار بدون مطالعه، یادگیری و آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال احتمال از دست رفتن سرمایه را بالا می‌برد.

توجه به فومو FOMO در بازار

توجه به فومو FOMO در بازار

فومو یا FOMO مخفف عبارت Fear Of Missing Out پدیده‌ای در بازار است که روی تمام سرمایه‌گذاران تازه‌کار و حرفه‌ای تاثیرگذار می‌باشد. فومو احساسی است که در هنگام نوسانات شدید در افراد بوجود می‌آید. در این احساس افراد تصور می‌کنند که دیگران در حال سود کردن هستند و من از آن‌ها جامانده‌ام و یا درحال ضرر کردن هستم.

درنتیجه این احساس افراد بدون استراتژی مناسب به صورت احساسی تصمیم‌گیری خواهند کرد. برای نمونه درصورتی که در یک بازار گاوی پرقدرت یا صعودی، بیت کوین را در اوج قیمت بخرید. به احتمال زیاد برای مدت زمانی طولانی ضرر می‌کنید؛ که در این صورت یا می‌توانید با ضرر از بازار خارج شوید و یا مدت‌ها صبر کنید تا بازار مجددا به حد خرید شما برسد.

در نوسانات شدید بازار، یک تریدر حرفه‌ای بدون پذیرش گفته‌ها و شنیده‌ها اقدام به تحلیل و بررسی خبرها می‌کند. در چنین شرایطی اگر فرد دچار فومو شود، تلاش می‌کند با ریسک بالا وارد بازار شود. این درحالی است که کار درست، مشخص کردن میزان ریسک به پاداش و عمل بر اساس استراتژی خود فرد است. عملکرد احساسی سبب بسته شدن پوزیشن‌ها با ضرر و باز شدن پوزیشن‌های جدید برای جبران ضرر خواهد شد که دوباره اتفاقات تکرار می‌شود. با استفاده از حد ضرر و حد سود معین، از این اتفاقات جلوگیری می‌شود.

داشتن استراتژی سرمایه گذاری

داشتن استراتژی سرمایه گذاری

برای موفقیت در بازار ارز دیجیتال شما نیاز به استراتژی مشخصی برای خود دارید. در واقع بدین منظور باید نتیجه سرمایه‌گذاری را پیش از ورود به آن پیش بینی و بررسی کنید. بازار رمز ارزها دارای استراتژی‌های شناخته‌شده‌ای است که بسیاری از سرمایه‌گذاران از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برای خلق استراتژی مخصوص برای خود در گام اول باید آن را به صورت یک فرآیند روی کاغذ به توصیف درآورید تا با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوید. در مرحله بعدی باید به استراتژی خود پایبند بوده و به آن ایمان داشته باشید. اگر در بازار پرنوسان رمز ارزها بخواهید با هر اتفاق روش خود را تغییر دهید به هیچ جا نخواهید رسید.

سومین گام داشتن استراتژی انعطاف‌پذیر است. بدین معنا که در چرخه‌های مختلف بازار کارایی استراتژی‌ خود را بسنجید و بر اساس سازگاری بیشتر با انواع دارایی‌ها تغییراتی در آن اعمال نمایید. در مرحله آخر ایجاد استراتژی مخصوص خود باید آن را ارزیابی نمایید.

در صورت عدم ارزیابی استراتژی، میزان کارایی آن مشخص نمی‌شود. بدین منظور می‌توانید از مقایسه‌ خروجی خود با برخی بنچمارک‌ها استفاده نمایید. تمامی استراتژی‌ها پارامترهایی نظیر کاربردهای آتی، عرضه و تقاضا و تغییرات قیمتی یک پروژه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

انتخاب صرافی معتبر برای سرمایه گذاری ارز دیجیتال

انتخاب صرافی معتبر

برای شروع فعالیت در حوزه سرمایه گذاری ارز دیجیتال باید صرافی معتبر با حجم نقدینگی و معاملات بالا برگزینید. سطح امنیت، تعداد جفت ارزهای معاملاتی و بازخورد کاربران از فاکتورهایی است که می‌تواند به شما در انتخاب یک صرافی معتبر کمک کند.

بدین منظور قبل از هرکاری باید با انواع بازارهای همانند اسپات و … و همچنین مفهوم صرافی‌های غیر متمرکز آشنا باشید. از آنجایی که ارائه خدمات صرافی‌هایی بین‌المللی برای برخی کشورها نظیر ایران تحریم شده است، وارد کردن سرمایه به این صرافی‌ها با ریسک بلوکه شدن حساب و از دست رفتن سرمایه همراه است. از این رو بهترین انتخاب، ایجاد حساب کاربری در صرافی داخلی معتبر می‌باشد.

 

شناخت انواع کیف پول های ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری ارز دیجیتال

شناخت انواع کیف پول های ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال را برای سرمایه‌گذاری باید در کیف پول‌های مخصوصی نگه‌داری کرد. کریپتو والت‌ها انواع مختلفی دارند که براساس نوع سرمایه‌گذاری‌تان می‌توانید بهترین نوع آن را انتخاب نمایید.

کیف پول ارز دیجیتال اندروید و ios از نظر دسترسی و استفاده آسان گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری ارز دیجیتال با سود روزانه و معاملات روزانه هستند. انواع کیف پول دسکتاپی و سخت افزاری نیز به صورت آفلاین امنیت قابل قبولی را برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت و دارایی زیاد فراهم می‌کنند.

حفاظت از کلیدهای خصوصی

حفاظت از کلیدهای خصوصی

کلید خصوصی کیف پول ارز دیجیتال به منزله دارایی شماست که باید از آن محافظت نمود. درصورت مفقودی کلید خصوصی، امکان دسترسی به دارایی‌های دیجیتالی خود را نخواهید داشت؛ از این رو توصیه می‌شود که دارایی‌های خود را برای مدت زمان طولانی در صرافی‌های نگه‌داری نکنید.

زیرا صرافی‌ها دارایی‌های کاربران را در Hot Wallet خود ذخیره می‌کنند و ضمن خطر هکرها، به دنبال قوانینی که ممکن است تصویب شود، دارایی‌های کاربران برای مدت نامعلومی در صرافی بلوکه می‌شود. از این رو توصیه می‌شود کلیدهای خصوصی خود را در اختیار هیچکس قرار ندهید.

توجه به کلاهبردارها

توجه به کلاهبردارها

ممکن است در شبکه‌های اجتماعی با پروژه‌های پر سروصدایی آشنا شوید که معرف ارز دیجیتال مبهمی هستند. افراد باید به این نکته توجه کنند که بازار کریپتو همانند دیگر بازارها امکان کلاهبرداری دارد و ممکن است هر از گاهی کلاهبرداری‌هایی در قالب طرح پانزی رخ دهد.

علاوه‌بر طرح پانزی، تکنیک‌های فراوان دیگری نیز برای فریب سرمایه‌گذاران وجود دارند که وبسایت‌های جعلی با هدف فیشینگ، انواع پیغام‌های شخصی از طرف افراد مشهور، ایمیل‌های جعلی، اکانت‌های شبکه‌ اجتماعی افراد مشهور و … برخی از آن‌ها هستند.

ابزارهای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

برای آموزش سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال نیاز به ابزارهای متنوعی دارید. برای نمونه ابزارهای تحلیلی فاندامنتال و تکنیکال برای تشخیص بهترین زمان ورود به بازار و خروج از آن به کاربران کمک می‌کنند.

توجه به این نکته ضروری است که ابزارهای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال باید حتما در کنار هم برای تشخیص روند بازار در نظر گرفته شوند و اتکا به یکی از آن‌ها بدون در نظر گرفتن دیگری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در زیر به برخی از ابزارهای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال برای حرکت آگاهانه شما در این مسیر اشاره می‌کنم:

روش های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

آنچه در آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال حائز اهمیت است، انتخاب روش سرمایه‌گذاری درست و مناسب می‌باشد. در زیر به برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری سودآور کسب درآمد از ارز دیجیتال اشاره می‌کنم:

بهترین روش های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

بهترین روش های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، خرید رمز ارز از صرافی و نگهداری یا هودل کردن آن است. این روش دارای ریسک سرمایه‌گذاری کمتری است و مدت زمان لازم برای بازدهی و میزان بازدهی آن نیز زیاد است. کاربران برای هولد کردن دارایی به سرمایه اولیه نیاز دارند. یکی دیگر از راه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال ماینینگ یا استخراج ارز دیجیتال است. البته در این روش باید توجه کنید که رمز ارز مدنظر شما باید قابلیت استخراج داشته باشد؛

زیرا برخی از رمز ارزها امکان استخراج و ماینینگ ندارند. لازم به ذکر است ماینینگ در برهه‌هایی از زمان دارای سود بالایی است که قیمت رمز ارز بیشتر از گس فی لازم برای استخراج باشد.

تریدینگ و معامله‌گری برای تریدرها روشی مناسب برای سرمایه گذاری ارز دیجیتال است. در معامله‌گری بازدهی و میزان ریسک بالا و در عین حال مدت زمان بازدهی پایین است. تریدینگ نیاز به سرمایه اولیه دارد. در نهایت انتخاب بهترین روش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال تا حد زیادی به ریسک پذیر بودن و داشتن روح سرمایه داری و دیگر ویژگی‌ها و بودجه شما بستگی دارد.

انواع سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال در مقایسه با بازار سهام سنتی، ثبات کافی ندارند و از همین رو سرمایه‌گذاران می‌بایست سناریوهای مختلفی را درنظر بگیرند. بنابراین باید با انتخاب استراتژی صحیح، یکی از روش‌های سرمایه گذاری ارز دیجیتال با سود روزانه یا کوتاه مدت و بلند مدت را انتخاب نمایید.

سرمایه گذاری ارز دیجیتال با سود روزانه یا کوتاه مدت و بلند مدت هر کدام دارای ویژگی‌هایی هستند که در زیر به آن‌ها خواهیم پرداخت:

سرمایه گذاری ارز دیجیتال کوتاه مدت

سرمایه گذاری ارز دیجیتال کوتاه مدت

این نوع سرمایه گذاری دارای سه چارچوب معمول است. معاملات کوتاه مدت را با نام معاملات تهاجمی نیز می‌شناسند و این بدان علت است که در این روش ریسک بیشتری به امید سود بالاتر انجام می‌شود. در حالت کلی هر روش سرمایه‌گذاری نیاز به ایجاد تعادل مداوم میان ریسک و بازده دارد.

بدین ترتیب که برای دستیابی به بازده بیشتر، نیاز به ریسک بیشتر نیز است. حتی وقتی که تصمیم به سرمایه‌گذاری در بازه کوتاه مدت را دارید هم باید آمادگی ریسک از دست دادن سرمایه‌تان را داشته باشید؛ بخصوص این ریسک در بازار بی ثباتی نظیر ارزهای دیجیتال بیشتر است. معاملات کوتاه مدت از لحاظ سرعت تحقق، ساعت، روز یا هفته‌های سرمایه‌گذاری به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شود. 

هر اندازه مدت تریدینگ کمتر باشد، خطر و ریسک مربوطه نیز بیشتر خواهد شد.

سرمایه گذاری ارز دیجیتال با سود روزانه

سرمایه گذاری ارز دیجیتال با سود روزانه

یکی از انواع معاملات کوتاه مدت، معادلات روزانه هستند. شما در این روش در طول روز ارز دیجیتال مدنظرتان را خرید و فروش می‌کنید و قبل از خواب سود خود را بدست می‌آورید. در سایر بازارهای معاملاتی در ساعت 4.30 بعد از ظهر یک روز معاملاتی به پایان خواهد رسید؛

اما در بازار ارز دیجیتال امکان انجام معاملات به صورت 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته وجود دارد. از این‌رو هر فرد می‌تواند براساس برنامه شخصی خود ساعات معامله را معین کند.

قبل از انتخاب این روش ابتدا باید سوالات زیر را از خود بپرسید:

معاملات روزانه دارای ریسک بالایی هستند. از این‌رو تا زمان کسب تجربه بیشتر سعی کنید با مقادیر کم شروع کنید. براساس Investopedia اغلب معامله‌گران روزانه موفق، اصولا تنها 2% از سرمایه موجود در حساب کاربریشان را وارد هر معامله می‌کنند. یکی از مشکلات عمده در این روش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال، امنیت کریپتو والت شماست.

کیف پول‌های آنلاین به دلیل اتصال به اینترنت، امنیت کمتری دارند. با توجه به اینکه روش سرمایه گذاری ارز دیجیتال با سود روزانه نیازمند دسترسی مداوم به سرمایه دارد، چاره‌ای به جز باقی ماندن دارایی در والت آنلاین صرافی وجود ندارد. از این رو دارایی فرد همواره در معرض خطر هکرهاست.

معاملات هفتگی ارز دیجیتال

معاملات کوتاه مدت هفتگی

اگرچه این دست از معاملات کوتاه مدت هستند، اما طولانی‌تر از معاملات کوتاه مدت روزانه بوده و در مقابل از کوتاهتر از یک استراتژی سرمایه‌گذاری بلند مدت است و ریسک کمتری نیز دارد. در این معاملات شما باید:

سرمایه گذاری ارز دیجیتال بلند مدت

سرمایه گذاری ارز دیجیتال بلند مدت

روش نوسان‌گیری یا سوئینگ تریدینگ، یکی از رایج‌ترین استراتژی‌های سرمایه گذاری بلندمدت است. از معمول‌ترین استراتژی‌های معاملات سوئینگ هم می‌توان به معاملات بازه‌ای اشاره کرد.

در این دست از معاملات در عوض دنبال کردن افزایش روند بازار، باید ارز دیجیتالی را انتخاب کنید که ارزش آن در بین دو قیمت درحال نوسان باشد. در واقع در معاملات بازه‌ای ایده اصلی بدین روش است که رمز ارز مدنظر را در پایین‌ترین رنج بازار بخرید و در بالاترین رنج نیز آن را به فروش برسانید.

بهترین رمز ارز برای سرمایه گذاری بلند مدت

اغلب سرمایه‌گذاران برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به صورت بلندمدت به سراغ رمز ارزهای با ارزش‌تر نظیر ارزهای زیر می‌روند؛

اتریوم

ETHEREUM

ریپل

RIPPLE

بیت کوین

BITCOIN

زیرا بسیاری از رمز ارزها با همان سرعتی که به درجات بالای بازار کریپتو می‌رسند، احتمال دارد به همان سرعت نیز از بین بروند.

از همین‌رو همانگونه که سرمایه‌گذاری مقادیر زیاد در این دست از دارایی‌ها وسوسه انگیر بنظر می‌رسد، به همان اندازه هم ریسکی و پرخطر می‌باشند. درحالت کلی می‌توان اینگونه بیان کرد که سطح ریسک سرمایه‌گذاری بلند مدت در مقایسه با سرمایه‌گذاری کوتاه مدت کمتر خواهد بود.

تیپ های شخصیتی در سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال

تیپ های شخصیتی در سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال

در قسمت بالا از آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال گفته شد که برخی از تحلیل‌گران به‌منظور بررسی روند قیمت در طولانی مدت از تحلیل فاندامنتال استفاده می‌کنند و عده‌ای دیگر از آن‌ها جهت نوسان‌گیری و افزایش سود در کوتاه مدت از تحلیل تکنیکال بهره می‌برند.

گروه اول معامله‌گر و گروه دوم با عنوان تریدر شناخته می‌شوند. در حالت کلی سرمایه‌گذاران دارای شخصیت‌های مشخصی هستند. تیپ شخصیتی سرمایه‌گذاران تاثیر بسزایی در معاملاتشان دارد. سرمایه‌گذاران براساس نوع رفتار آن‌ها در ابتدا و در هنگام سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال در زمان نوسانات شدید بازار به دسته‌های تقسیم‌بندی می‌کنند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنم:

سرمایه‌گذار ایدئالیست

سرمایه‌گذاران ایدئالیست، آرمان‌گرا بوده و بر استعدادهای تجاریشان متکی هستند. این دست از افراد دارای اعتماد بنفس بالایی هستند و نسبت به بازار نیز خوش بین می‌باشند.

سرمایه‌گذاران ایدئالیست تنها به تحلیل‌های مثبت توجه نموده و تحقیقات کاملی را برای انجام معاملاتشان درنظر نمی‌گیرند. در واقع این افراد تحلیل‌های منفی را نیز نادیده می‌گیرند.

سرمایه‌گذار عمل‌گرا

سرمایه‌گذاران عمل‌گرا یا Pragmatic در نقطه مقابل سرمایه‌گذاران ایدئالیست قرار می‌گیرند. این افراد با عدم اطمینان صددرصدی به بازار سرمایه، احتمالات و نوسانات دیگر را هم درنظر می‌گیرند. سرمایه‌گذاران عمل‌گرا جهت تکمیل تحلیل‌هایشان تحقیقات خود را به خوبی انجام می‌دهند و به منبع محدود برای ارزیابی بازار تکیه نمی‌کنند.

سرمایه‌گذار فریمر

یکی دیگر از تیپ‌های شخصیتی سرمایه‌گذاران، فریمرها یا شکل‌گراها هستند. Framerها بواسطه وسواس و دقت در ارزیابی بسترهای سرمایه‌گذاری، توجه بیشتری به جزئیات نسبت به مسیر کلی سرمایه گذاری دارند.

شکل‌گراها در تحلیل مشکلات مسیر و یا نوسانات بازار هیچگونه انعطافی نداشته و عوامل خارجی را خیلی بر بازار موثر درنظر نمی‌گیرند. این افراد اصولا در بانک‌ها پول نقد زیادی را نگهداری کرده و در سبد سرمایه‌گذاری خود تنوعی نمی‌دهند.

سرمایه گذار آمیزگر

سرمایه‌گذاران آمیزگر یا Integrator در نقطه مقابل سرمایه‌گذاران فریمر قرار می‌گیرند. سرمایه گذار آمیزگر یا یکپارچه ساز تمامی عوامل بیرونی بازار را در سرمایه‌گذاری خود درنظر می‌گیرد. این افراد در همبستگی عملکرد قسمت‌های مختلف بازار درک کاملی دارند و سبد سرمایه‌ آن‌ها براساس همبستگی بازارهای مالی تنظیم شده است.

سرمایه‌گذار برون‌فکن

سرمایه‌گذار برون‌فکن (Reflector) تیپ شخصیتی بعدی در سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال است. سرمایه‌گذاران برون‌فکن اشتباهاتشان را به سختی می‌پذیرند. این افراد حتی بعد از پذیرش اشتباهاتشان که منجر به ضرر شده است، دیر به فکر اصلاح روش‌هایشان می‌افتند. حتی در برخی مواقع هیچ اصلاحی در روش‌هایشان انجام نمی‌دهند. برون‌فکن‌ها از پذیرش اشتباه اجتناب می‌کنند و عوامل داخلی و خارجی را در ضرر خود مقصر می‌دانند.

سرمایه‌گذار رئالیست

آخرین تیپ شخصیتی سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال، شخصیت رئالیست و یا واقع بین است. رئالیست‌ها عملکردی مخالف برون‌فکن‌ها دارند. افراد واقع بین پیامد تصمیم‌گیری‌های اشتباه خود را قبول می‌کنند. این افراد در جهت برطرف کردن مشکلات ایجاد شده به سرعت پیش قدم می‌شوند و در این مسیر به دنبال مقصر نمی‌گردند. در واقع سرمایه‌گذاران واقع بین مسئولیت اشتباه خود را می‌پذیرند و در شرایطی مطلوب ضررشان را جبران می‌نمایند.

شما می‌توانید با بررسی تیپ‌های شخصیت سرمایه‌گذاری متوجه شوید که مدام تیپ برای شما مناسب است. هدف تریدرها بدست آوردن سود در کوتاه مدت و فروش مکرر رمز ارزها است. در مقابل سرمایه‌گذاران برای مدت زمان طولانی دارایی‌هایشان را جهت دستیابی به سودی بلندمدت ذخیره می‌کنند. شما می‌توانید با ترکیبی هوشمندانه از هر دو این روش‌های سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال استفاده کنید تا هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت سودآوری داشته باشید.

عوامل موثر در تبدیل یک ارز دیجیتال به رمز ارزی مناسب برای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و هر بازار دیگری مستلزم تجزیه و تحلیل است. در آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال از نوع بلند مدت، سرمایه‌گذاران سه روش اساسی را برای بررسی روند صعودی و ریسک سرمایه‌ گذاری در دارایی خاص بکار می‌برند.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال یا پروژه را در وضعیت کنونی بازار و چشم انداز آینده آن را بررسی می‌کند.

اغلب پروژه‌ها قبل از انتشار توکن، وایت پیپر مربوط به آن را انتشار می‌دهند. مطالعه وایت پیپر یا سپیدنامه می‌تواند از آینده و اهداف ارز دیجیتال مدنظر بینش عمیق‌تری را به سرمایه‌گذار ارائه دهد.

علاوه‌بر آن قبل از انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری باید فاکتورهای اقتصادی و اخبار مهم بازار را بررسی نمایید.

فاکتورهای مهم در زمان سرمایه گذاری روی یک رمز ارز

در سال‌های اخیر برخی از ارزهای دیجیتال پتانسیل خوبی را برای سرمایه گذاری از خود نشان داده‌اند. در زمان انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری باید به موارد زیر توجه نمایید:

گروه توسعه دهنده پروژه رمز ارزی

پروژه‌های رمزنگاری همانند یک استارتاپ یا کسب و کارهای دیگر می‌باشند. کسب و کارهای خوب مشکلاتی را رفع نموده و نیازهایی را برآورده می‌سازند. این امر در استارتاپ‌های رمزنگاری نیز مشاهده می‌شود. هنگامی که تصمیم به سرمایه گذاری در ارز دیجیتال بلند مدت روی یک رمز ارز را دارید، ارزیابی گروه پشتیبان پروژه دارای اهمیت فراوانی است.

تعیین برنامه، هدف و ماموریت آن‌ها اهمیت بالایی دارد؛ از این رو پروژه‌هایی که دارای چشم‌انداز واقعی و اسامی گروه پشتیبانی مشخص هستند، گزینه بهتری برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال به شمار می‌روند.

منبع کل و منابع در گردش

منبع کل در واقع نشان دهنده حداکثر مقدار رمز ارز قابل استخراج می‌باشد. این درحالی است که منبع در گردش به معنای مقدار کنونی رمز ارز مدنظر در بازار است. باتوجه به اینکه اغلب ارزهای دیجیتال استخراج شده و درصد بالایی از آن‌ها بوسیله بنیان‌گذاران ذخیره می‌گردند، عموما اختلاف عددی میان منبع کل و منبع در گردش وجود دارد.

این ارقام درواقع در زمان ارزیابی ارزش یک پروژه رمزنگاری شده دارای اهمیت می‌گردند. براساس اصل اساسی عرضه و تقاضا، عرضه ارز دیجیتال در قیمت آن تاثیر زیادی دارد. برای نمونه اگر معیارهای ارزش ارز دیجیتال ریپل را براساس مقادیر زیر درنظر بگیریم:

  • قیمت: 46.$
  •  مارکت کپ : 46 میلیارد دلار
  • منبع کل: 100 میلیارد سکه

بسیاری از کارشناسان براین باورند که عرضه زیاد این ارز دیجیتال از افزایش ارزش آن جلوگیری کرده است. درصورتی که منبع کل ارز دیجیتال بیت کوین 21 میلیون سکه است و این امر سبب افزایش قیمت بیت کوین و ارزش آن شده است. در واقع عرضه کمتر معادل تقاضای بیشتر و افزایش ارزش سکه خواهد شد.

سطح نقدینگی

هر اندازه سطح نقدینگی بیشتر باشد، رمز ارز مدنظر را سریع‌تر می‌توان به بازار فروخت. ارزهای دیجیتال معروفی نظیر بیت کوین، ریپل و اتریوم دارای سطح نقدینگی بالایی هستند. در صرافی‌ها فعالیت معاملاتی، تعداد معاملات صورت گرفته با یک ارز دیجیتال خاص را در بازه زمانی خاص نشان می‌دهد. این شاخص‌ها نمایانگر سطح واقعی تقاضا یک رمز ارز خاص در بین معامله‌گران است.

از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در ارز دیجیتال می‌توان به خرید رمز ارز از صرافی و هولد کردن، معامله‌گری و ماینینگ اشاره کرد.

سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال به دلیل مزایایی نظیر بهره از اقتصاد غیرمتمرکز، عدم تاثیر تحریم‌ها، کاهش هزینه و زمان و تامین امنیت افراد بسیاری را به سمت خود جلب نموده است.

ورود به بازار کریپتوکارنسی و سرمایه‌گذاری در آن بدون دانش کافی و آموزش صفر تا صد سرمایه گذاری در ارز دیجیتال ممکن است برای این افراد ضررهای مالی سنگینی به دنبال داشته باشد. در این حالت بهترین گزینه برای این افراد آموزش سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و سپس ورود به بازار است.

درحالت کلی درحال حاضر خرید و فروش ارز دیجیتال و معامله رمز ارزها در ایران به طور رسمی قانونی نیست. اما در واقع هیچ قانونی صریحی هم مبتنی بر غیرقانونی بودن آن‌ها و جرم محسبو شدنشان وجود ندارد.

ارسال پاسخ