Skip to main content

کتاب اقتصاد اتریشی: آشنایی با مکتب بازار

مشخصات کتاب اقتصاد اتریشی

کتاب اقتصاد اتریشی و آشنایی با مکتب بازار

کتاب اقتصاد اتریشی: آشنایی با مکتب بازار توسط استیون هورویتز نوشته شده است. نویسنده در این کتاب به بررسی ایده‌های مکتب اتریشی  که از دهه 1870 آغاز و تا زمان حال ادامه دارد، می‌پردازد. اگر شما هم از علاقمند به بررسی این مکتب به صورت دقیق و کامل هستید می‌توانید با مطالعه این کتاب با تمامی تحولاتی که این مکتب پشت سر گذاشته است به صورت دقیق و کامل آشنا شوید. در ادامه این مطلب به بررسی هرچه دقیق‎‌تر این کتاب و مکتب اقتصادی می‌پردازم؛ 

دولت یا بازار؟؟!!

سوالی است که همیشه مطرح شده است….

شاید شنیدن این سوال در ذهن شما نمایش نامه‌ای از شکسپیر را تداعی نماید. اما باید بگوییم که این سوال در زمان خلق علم اقتصاد تا همین امروز ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. یافتن پاسخی منطقی برای همین سوال تا به امروز سبب شده است تا مکاتب اقتصادی بسیار زیادی ایجاد شده و هرکدام از آنها با توجه به دیدگاه خود به این سوال پاسخ دهند. مکتب اقتصاد اتریشی نیز یکی از این مکاتب است.

در کتاب اقتصاد اتریشی درباره مکتب اتریشی صحبت شده است. این کتاب ترکیبی از اقتصاد، تاریخ و فلسفه می‌باشد.

مکتب اتریشی در قرن 19 و 20 میلادی برای اولین بار توسط کارل منگر، لودویگ فن میزس، فردریش هایک بنیاندگذاری شد. از اصول و مبانی فکری این مکتب می‌توان به فرد گرایی و باور به خنثی نبودن پول در عرصه‌های اقتصادی اشاره نمود. همین موارد سبب شدند تا این مکتب با مکاتب سوسیالیستی متمایز شود.

آقای حسین خالقی مترجم کتاب اقتصاد اتریشی نیز اینگونه بیان می‌نمایند که؛

من فکر میکنم که مکتب اقتصاد اتریشی در واقع بیان این قضیه است که اگر بازار را داشته باشیم چه اتفاقی رخ می‌دهد و اگر دولت مداخله نماید چه خواهد شد.

با به میان آمدن صحبت از علم اقتصاد، فرمول و نمودارهای آماری، محاسبات پیچیده، سیل آمار و ارقام در ذهن افراد تداعی می‌شود. البته که تمامی این موارد از بخش‌های مهم علم اقتصاد به شما می‌آیند اما همه علم اقتصاد نخواهند بود. همین موضوع از عوامل اصلی ایجاد مکاتبی مانند مکتب اقتصاد اتریشی در جهان است.

اصول مکتب اتریشی را کارل منگر با تالیف کتاب اصول علم اقتصاد بنیان گذاری نمود. در این اصول بر مواردی مانند حقوق برابر و بیشترین میزان آزادی فردی هر فرد تاکید شده است. همچنین دیدگاه کارل منگر بر این اساس بود که بازار به تنهایی با اتکا به ساز و کارهای خود به خودی می‌تواند زمام امور را به دست گیرد.

اندیشه‌های این مکتب مشابه با مکتب فلسفی اوماتیسم یا همان انسان گرایی در قرون وسطی است. و به دلیل فاصله گرفتن این مکتب با علوم ریاضیات سبب شد تا حتی افرادی که با علم اقتصاد نیز آشنا نیستند، بتوانند بینش خوبی نسبت به آن پیدا کنند.

اقتصاد اتریشی

اقتصاد اتریشی چیست؟

شاید با شنیدن نام مکتب اقتصاد اتریشی این موضوع در ذهن شما تداعی شود که این مکتب تنها به کشور اتریش مربوط می‌شود. اما باید بگوییم که اصلا اینطور نیست.

اقتصاد اتریشی و یا مکتب اتریشی با نام مکتب وین (به آلمانی: Österreichische Schule) نیز شناخته می‌‎شود. این مکتب یکی از مکاتب اقتصادی خارج از جریان اصلی است و بر سازمان‌یابی خود به خودی براساس ساز و کار قیمت‌ها تاکید دارد. از دیگر مشخصه‌های فکری مکتب اقتصاد اتریشی فردگرایی روش شناختی و خنثی نبودن پول است.

می‌توان به جرات گفت که کارل منگر با معرفی مکتب اتریشی توانست مسیر اقتصاد را در آن زمان تغییر دهد. این مکتب از مدافعین سفت و سخت آزادی‌های فردی و بازار آزاد شناخته می‌شود. پاسخ مکتب اقتصاد اتریشی به سوال دولت یا بازار؟ صد در صد بازار بود.

آغاز این گردباد پاسخ دادن به قدیمی‌ترین و معروف‌ترین معمای علم اقتصاد بود؛

معمای آب و الماس……

اصلی‌ترین محور اندیشه در اقتصاد اتریشی این است که چطور یک فرد در جامعه تصمیم‌گیری و انتخاب می‌کند. این دقیقا درحالی است که جریان اصلی علم اقتصاد تمایل زیادی به ماشینی جلوه دادن انسان و تصمیم‌گیری عقلانی انسان‌ها دارد. مکتب اتریشی تاکید دارد که علم اقتصاد همیشه درحال تغییر بوده و تطابق‌پذیری و پیچیدگی زیادی دارد.

معمای آب و الماس

معمای آب و الماس چیست؟

حتی افرادی که با علم اقتصاد آشنا نیستند نیز با این معما آشنا هستند. این معما بدین صورت تعریف می‌شود که چرا آب که یکی از عوامل ضروری در زندگی بشر می‌باشد ارزش اقتصادی پایینی داشته ولی الماس که ضرورتی برای انسان‌ها ندارد دارای ارزش اقتصادی بالایی است.

مکتب اقتصاد اتریشی توانست تا برای این معما پاسخی قانع کننده ارائه نماید که تا قبل آن هیچ یک از تئوری‌های اقتصادی قدرت پاسخ دادن به آن را نداشتند.

دیدگاه اقتصاد اتریشی در ارتباط با مداخله دولت

مکتب اقتصاد اتریشی لازم می‌داند که مداخله‌های دولت در زمینه‌های اقتصادی باید محدود شود. اقتصاددانان مکتب اتریشی این موضوع را بدین صورت استلال می‌نمایند که سیاستگذاران قادر به پیش بینی عواقب مداخلاتشان نخواهند بود. در نتیجه اولین مداخله آنها در امور اقتصادی سبب بروز رشته‌ای از مداخلات می‌شود که وضعیت فرد را به مراتب بدتر از قبل خواهد کرد.

در سال 1944 هایک برای توضیح همین موضوع کتاب “راه بردگی” را منتشر کرد. این کتاب توانست تا به سرعت در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به فروش رسد. در سال 1945 نیز مقاله‌ای با عنوان “استفاده دانش در جامعه” را منتشر نمود. این نویسنده در سال 1950 از مدرسه لندن به دانشگاه شیکاگو نقل مکان کرد. پس از آن در سال 1974 یک کتاب سه جلدی به عنوان “قانون، قانون گذاری و آزادی” منتشر کرد که توانست برنده جایزه نوبل اقتصاد شود.

می‌توان این جایزه را احیا کننده مکتب اتریش نامید.

نحوه تعیین قیمت از دیدگاه مکتب اتریشی

مکتب اتریش به این موضوع باور دارد که قیمت‌ها براساس عوامل ذهنی خریدن و نخریدن کالاها مشخص می‌شوند. این درحالی است که در مکتب کلاسیک به این موضوع اشاره می‌شود که قیمت براساس هزینه‌های عینی تولید مشخص خواهند شد. دیدگاه نئوکلاسیک بر این اساس است که عامل اصلی تعیین کننده قیمت‌‎ها میزان عرضه و تقاضا خواهد بود.

مکتب اقتصاد اتریش هر دو این دیدگاه‌ها را رد می‌کند. این مکتب معتقد است که هزینه‌های تولید با توجه به عوامل ذهنی و براساس ارزش کاربردهای جایگزین از منابع کمیاب و نیز ایجاد تعادلی بین عرضه و تقاضا براساس اولویت ذهنی افراد ایجاد می‌گردد.

بطور مثال؛ هزینه صرف شده برای ایجاد پول بسیار ناچیز است، اما دارای ارزش ذهنی بالایی برای افراد می‌باشد.

چرخه‌های تجاری از دیدگاه مکتب اقتصاد اتریشی

مکتب اقتصاد اتریشی باور دارد که چرخه‌های کسب و کار در اثر دستکاری نرخ بهره توسط دولت‌ها با هدف کنترل پول انجام می‌شود. در این زمینه دولت‌ها با بالا و پایین کردن نرخ بهره از سرمایه مردم سوء استفاده می‌نمایند که در نتیجه رکود اقتصادی ایجاد می‌گردد.

این مکتب دلیل ایجاد رکود اقتصادی را بکار گیری نیرو کار و سرمایه در صنایع نامناسب می‌داند. این کار سبب می‌شود تا میزان سرمایه گذاری واقعی کم شده و شاهد افزایش نرخ بیکاری شویم. راهکار دولت و بانک مرکزی در چنین شرایطی کاهش نرخ بهره و حمایت از صنایع شکست خورده است. که با این کار قصد دارد تا رکود را دور بزند. اما نظریه پردازان اقتصاد اتریشی این عمل را نادرست می‌دانند. چراکه به عقیده آنها این کار سبب می‌شود تا میزان سرمایه‌گذاری نادرست افزایش یافته و شرایط را وخیم تر نماید.

دلیل نام گذاری مکتب اتریشی

مکتب اقتصاد اتریشی در سال 1871 با انتشار کتاب علم اقتصاد کارل منگر مطرح شد. انقلاب مارژینالیستی همیشه با نام کارل منگر به همراه استنلی جونز و لئون شناخته می‌شود. اما در نهایت شاهد ایجاد مکتب اقتصاد نئوکلاسیک توسط اندیشه‌های لئون والراس و استنلی جونز شدیم. این درحالی بود که پیروان منگر مکتب اقتصاد اتریشی که از جهات مختلفی از جمله معرفت شناسی و روش شناسی با نئوکلاسیک متفاوت بود را ایجاد کردند.

دیدگاه مکتب تاریخی آلمان؛

این مکتب اقتصاد را در خدمت سیاست و ایدئولوژی می‌داند و منکر اصول فرازمانی و فرامکانی علم اقتصاد می‌شود.

 در سال 1873 منگر کتاب اصول علم اقتصاد خود را به ویلهام روشر که از بنیان گذاران مکتب تاریخی قدیم بود، تقدیم کرد و این موضوع سبب شد تا اعضای مکتب تاریخی آلمان واکنش دهند. پیروان مکتب تاریخی آلمان به تمسخر کار منگر را مکتب اتریشی نامیدند و این نام تا به امروز ماندگار شد.

پس از آن شاهد روش های مشهور شدیم که در اثر نقد تند گوستاو اشمولز بر کتاب منگر ایجاد شد. اما منگر ساکت نماند و در سال 1883 در ادامه این جدال روش شناختی کتابی دیگر با عنوان جستاری در روش علوم اجتماعی نوشت. اینجا بود که نظریه مارژینالیستی ارزش و نظریه نهایی‌گرایی توسط منگر به عنوان جایگزینی با ارزش کار کلاسیک مطرح شد.

منگر توانست تا نظریه مدرن اقتصادی خود را که بر پایه نظریه ارزش ذهنی (سوبژکتیو) و یک نظریه مدرن اقتصادی بود را بنیان گذاری نماید. از پایه‌های اصلی اقتصاد اتریشی می‌توان به ذهنی بودن ارزش اشاره نمود.

استیون هورویتز کیست؟

اقتصاددانان مکتب اتریشی از اوایل قرن 20 و در طول جنگ جهانی دوم به انگلستان و بعد از آن به آمریکا مهاجرت کردند. و راه منگر را ادامه دادند. نظرات و فعالیت‌های این افراد بعدا توانست تا بینش اصتادی و سیاسی لیبرالیسم را ایجاد نماید.

استیون هورویتز نویسنده کتاب اقتصاد اتریشی از افرادی بود که در دوران احیا مکتب اتریشی سال 1970 که آوازه آن در حال جهان گیری شدن بود   توانست خودی نشان دهد. در نتیجه توانست تا به ‌عنوان نماینده این جنبش در دوره معاصر و قرن 21 شناخته شود. استیون هورویتز در دوران دانشجویی خود به طرفداران مکتب لیبرتاریانیسم پیوست و یک لیبرتارین شد.

استیون هورویتز با توجه به مصاحباتی که در مجالات ایرانی داشته است توانست تا در کشور ما نیز شناخته شود. یکی از دلایل اصلی محبوبیت استیون هورویتز در بین افرادی که به مطالب بازار اقتصاد آزاد علاقمند هستند این است که این نویسنده نهایت تلاش خود را به کار بست تا بحث‌های اقتصادی را به ساده‌ترین زبان ممکن برای عموم مردم مطرح نماید. از دیگر نوشته‌های استیون هورویتز می‌توان به موضوعاتی مانند بخران اقتصادی 2008، در مورد کریپتوها و حداقل حقوق اشاره نمود.

برتری این نویسنده این بود که می‌توانست دیدگاه‌های اقتصادی خود را به ساده‌ترین زبان ممکن بیان نماید.

استیون هورویتز نویسنده کتاب اقتصاد اتریشی
کتاب اقتصاد اتریشی با بهترین قیمت

کتاب اقتصاد اتریشی

کتاب اقتصاد اتریشی نوشته استیون هورویتز است. نویسنده در این کتاب سعی کرده تا داستان مکتب اتریشی را در طول تاریخ تعریف کرده و در کنار تعریف این تاریخچه مفاهیم و اصول مکتب خود را نیز برای مخاطبین قرن 21 به زبان ساده و روان توضیح دهد.

استیون هورویتز شخصا آدم مثبتی بود که از قضا در مقدمه کتاب اقتصاد اتریشی نیز می‌توان این به این مهم دست یافت. استیون هورویتز در مقدمه این کتاب بیان نموده است که راه پیشرفت همه جا یکی است و آن هم آزادی اقتصادی و حداقل مداخله دولت می‎‌‌باشد.

او این نسخه را برای تمامی جوامع بشری و حتی کشور ایران تجویز کرده است. متاسفانه قبل از انتشار نسخه فارسی کتاب اقتصاد اتریشی، استیون هورویتز به دلیل بیماری سرطان درگذشت. و این موضوع به عنوان یکی از حسرت‌های آقای خالقی مترجم این کتاب بیان شده است.

مزیت کتاب اقتصاد اتریشی چیست؟

از دیدگاه آقای امیرحسین خالقی مزیت اصلی کتاب اقتصاد اتریشی این است که؛

در قرن 21 به ویژه اتریشی‌ها سعی کردند از اندیشه دیگر مکاتب وام گرفته و نگاهی متنوع‌تر ارائه نمایند. معرفی این مزمون‌ها و برخی از چهره‌ها و نیز علاقه‌ای که وجود دارد نشان دهنده برتری این کتاب نسبت به موارد مشابه خود است.

درباره مترجم کتاب اقتصاد اتریشی

امیرحسین خالقی متولد 17 مهر 1359 است. وی در شهر اصفهان متولد شد و تحصیلات خود را در رشته ریاضی فیزیک تا مقطع متوسطه در این شهر ادامه داد. او در سال 1377 در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه امیرکبیر تحصیلات دانشگاهی خود را شروع کرد. پس از دوره فارغ التحصیلی به سبب علاقه به مباحث مدیریتی و علوم انسانی به ادامه تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی، مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی مشغول شد. وی در سال 1387 توانست در مقطع دکتری در رشته مدیریت دولتی، گرایش سیاست‌گذاری عمومی پذیرش شود. تغییر جهت در روند تحصیلی هرچه بیشتر او را به سمت علایق شخصی در زمینه مطالعاتی نزدیک نمود.

امیرحسین خالقی همزمان با تحصیل در مقطع دکتری، اقدام به تدریس دروس مختلف در دانشکده ی مدیریت دانشگاه تهران نمود. رساله ی دکتری او با عنوان حلیل گفتمانی امر اخلاقی در سیاستگذاری حکومت الکترونیک ایران ارائه شد. این فرد تابحال مقالات مختلفی را در حیطه علوم اجتماعی، مدیریت و … به چاپ رسانده است. همچنین دو کتاب با عنوان‌های “پیچیدگی و مدیریت؛ نگرش سیستمی را فراموش کن” و “سازمان ها، هویت و تصویر”را ترجمه نموده است. او در کنار نخبگان حوزه ی مدیریت، در تالیف دو جلد از مجموعه کتاب های مدیریت ایران به تشریح مبانی حکومت الکترونیک پرداخته است.

گفتنی است که امیر حسین خالقی در کنار همکاری با سازمان‌ها و موسسات متعددی در زمینه‌های مشاوره و آموزش به تدریس دروس مدیریتی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز مشغول می‌باشد. همچنین کتاب‌های دیگری نیز در موضوعات سازمان و مدیریت در دست انتشار دارد.

دکتر امیرحسین خالقی مترجم کتاب بیست مغلطه اقتصادی
دیدگاه های امیر حسین خالقی مترجم کتاب اقتصاد اتریشی

دیدگاه های امیر حسین خالقی مترجم کتاب اقتصاد اتریشی

امیر حسین خالقی این دیدگاه را دارد که اتریشی‌ها حتی مداحخله دولت در پول را نیز نپذیرفته‌اند و تمامی تلاش خود را بکار بسته‌اند تا پولی داشته باشند که از مداخله و هجوم دولت در امان باشد.

به همین دلیل است که از سال 1970 و 1980 به بعد شاهد معرفی پول خصوصی شدیم که کمی نامتعارف بود.

از ددگاه من رمز ارزها یک گام بلند در این جهت هستند. چراکه پولی می‌باشند که نیاز به مرکز کنترل ندارد در عین اینکه کارکرد پول را دارند.

کم و بیش می توان ادعا کرد که با خواندن کتاب اقتصاد اتریشی یک نگاه کلی از تمام جنبه های این مکتب و بحثی که با تمام مکاتب داشته است برای خواننده حاصل می شود.

فهرست کتاب اقتصاد اتریشی

در حال حاضر همه می دانند که این روزها اقتصاد حتی به 10 سال پیش هم مشابه نیست چه رسد به یک قرن پیش

تکنولوژی ها و ابزارهای جدید ارتباطی همه را به تسخیر خود در آورده‌اند. اقتصاد دانش بنیان، تجارت الکترونیک، و پرداخت الکترونیکی هر روز در حال پیشرفت با سرعت نور هستند. و با همین سرعت سبب ایجاد تغییرات جدید در معادلات بازرهای مختلف بین المللی می‌شوند. کار به جایی رسیده است که با آمدن پدیده ای به نام ارز دیجیتال یا رمز ارز حتی دیگر پول هم جایگاه قبلی خود را از دست داده است.

بازار که از تک تک افرادی که فعالیت اقتصادی انجام می دهند تشکیل شده است روز بروز درحال بزرگ و بزرگ تر شدن می‌باشد. و در مقابل دولت های مختلف در سراسر دنیا کمتر می توانند در معاملات اقتصادی دخالت کنند.

شاید شاهد این شویم که دولت ها دور مداخله در بازار دور مداخله در بازار را خط کشیده و بازار را به حال خود رها کنند.

تماشای این ویدئو تنها اول راه شناخت مکتب اقتصاد اتریشی است. در صورتی که می خواهید با این مکتب بیشتر آشنا شوید و بدانید حرف حساب آنها در اقتصاد و تجارت چیست پیشنهاد ما خواندن این کتاب به شما عزیزان است.